Avatar billede nire Nybegynder
27. marts 2001 - 11:11 Der er 36 kommentarer og
5 løsninger

Vil du være med i en artikel på: www.estrategi.dk

Hej eksperter, jeg er ved at skrive en artikel om Jubii.dk og mangler input.

Er jeg den eneste som fra nu af ikke kunne drømme om at betale for en tilmelding til dette sted.

Hvad tror i vil ske på markedet for danske søgemaskiner.?

Estrategi.dk får ikke mange hits fra Jubii.dk. Er det et generelt billede eller er der mange af jer som \"lever\" af Jubii.dk: Links eller søgeresultater?

Niels
Redaktør
www.estrategi.dk

Avatar billede disky Nybegynder
27. marts 2001 - 11:14 #1
jeg lever gudskelov ikke af jubii, for deres søgemaskine som kun er et index er kort sagt ikke meget bevendt.

Den finder mange dårlgie og døde links :((

Personligt bruger jeg www.google.com eller www.kvasir.com
Avatar billede ezzuk Nybegynder
27. marts 2001 - 11:16 #2
estrategi> Tak for kjælpen med mit projekt om internethandel. jeg fik et 10-tal....

Kan du huske mig?

Betale for jubii????? LOOOOOL, niks!
Avatar billede vladimirr Nybegynder
27. marts 2001 - 11:18 #3
det eneste jeg ser til jubii, er deres bannere rundt omkring, jeg bruger det sgu aldrig, de er for langsomme, og finder intet uden for landets grænser, og alle deres services er der ikke meget ved!
Jeg bruger www.google.com eller www.av.com til at søge med.
Jeg tror det er et generelt billede af at \"prof\" nørder ikke bruger jubii til meget, men ved det selvfølgelig ikke. (kender ikke nogen der bruger det til noget)

//Anders
Avatar billede disky Nybegynder
27. marts 2001 - 11:20 #4
jubii og andre portaler er jo lavet til folk der ikke selv kan finde ud af ting og sager.

En anden MEGET negativ ting ved jubii, er at man fortæller dem der er mangler i deres \'gamle skole venner\' ting, efter 14 dage (gab de er langsomme) så fortæller de en at man selv kan indtaste de manglende skoler.
Nej jeg vil ej, jeg fortalte dem adresserne, og de tjener penge på den service, hvorfor pokker skulle jeg så spille min tid på dem ?

Efter dette har jeg totalt droppet ethvert brug af deres \'amatør\' site
Avatar billede ezzuk Nybegynder
27. marts 2001 - 11:22 #5
jeg vil skyde på at der sikkert vil komme en masse danske søgemaskiner, men vil uden tvivl blive droppet, da de ikke er ret omfattende.(kopier af jubii)

som vladimirr siger, er det kun begyndere, som bruger det. det er for dårligt.

det eneste sted på jubii, som er godt er http://rock.jubii.dk
Avatar billede nire Nybegynder
27. marts 2001 - 11:23 #6
ezzuk> flot  med et 10 tal, var det jer med den liste med mange spørgsmål om eHandel?
Avatar billede ezzuk Nybegynder
27. marts 2001 - 11:25 #7
jep :-) (jeg var alene om det)

der var faktisk kun 7-8 sider i alt, men alligevel fik jeg et 10 tal.
Avatar billede disky Nybegynder
27. marts 2001 - 11:26 #8
ezzuk: jubii er ikke en søgemaskine, det er et index (fyldt af fejl)
Avatar billede ezzuk Nybegynder
27. marts 2001 - 11:32 #9
ok.
Avatar billede disky Nybegynder
27. marts 2001 - 11:33 #10
Forskellen er den at hos jubii bestemmer de helt enerådigt hvad der skal være med i deres index.

En Ægte søgemaskine har robotter der scanner nettet efter sider. Derved er deres links også af bedre kvalitet, hvad angår om de virker eller ej.

Jeg er ikke engang sikker på om jubii har robotter ude, har ihvertefalde aldrig set de i min sites logfiler
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2001 - 11:35 #11
Ja, desværre er Jubii ikke så godt som det kunne være, der er mange fejl og mangler, men man kan da altid håbe på at de upper sig lidt.
Det kan være derfor de ansætter en masse nye medarbejdere for tiden, hvem ved....?

Jeg synes generelt at de fleste indeks ikke duer, hvorimod at mange søgemaskiner går det bedre med, men stadig får man mange ubrugelige, døde eller bare kedelige links.

But that´s life.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
27. marts 2001 - 11:36 #12
Jeg var for eksempel ret overrasket over at finde min side (vladimirr.dk) på www.google.com uden at have added den nogen steder, eller sat metatags endnu !

//Anders
Avatar billede disky Nybegynder
27. marts 2001 - 11:36 #13
spacemaninc: rygter i internet branchen siger de forsøger at lave noget ala \'min yahoo\' hvor du selv kan konfigurere din jubii side.

Men med de lønninger de betaler finder de da ikke dygtige folk
Avatar billede disky Nybegynder
27. marts 2001 - 11:39 #14
vladimirr: det er beviset for at www.google.com er en ægte søgemaskine, der scanner internettet
Avatar billede nire Nybegynder
27. marts 2001 - 11:39 #15
Hej det satte lidt gang i debatten!!!
Tak for indlæggene indtil videre.
Jeg vil gøre opmærksom på at vi linker direkte til debatten her, via www.estrategi.dk

Avatar billede disky Nybegynder
27. marts 2001 - 11:42 #16
Så må vi håbe Jubii selv følger med så de kan lære af alle deres fejl.
Avatar billede theartist Nybegynder
27. marts 2001 - 13:03 #17
de er ved at lavet noget a la \"min yahoo\". Her kan du selv sammensætte din egen forside med præcis de ting du vil have fra jubii, men de er bestemt ikke de første der laver dette og ingen andre har fået succes, så mon ikke det bliver et mindre flop, selv om de selvfølgelig til hver en tid vil påstå det modsatte...
Avatar billede disky Nybegynder
27. marts 2001 - 13:05 #18
theartist: jeg kan kun give dig helt ret.

Avatar billede theartist Nybegynder
27. marts 2001 - 13:11 #19
men den skulle efter sigende blive en hel del federe end min yahoo, men jeg tror stadig ikke det er godt, undersøgelser viser at det er en dårlig idé, at lave den slags ting - brugerne bruger det simpelthen ikke, men OK hvis der er nogen der burde kunne få folk til at bruge den slags, så er det jubii, de har fat i så stor en målgruppe at næsten alt hvad de rører ved kan fungere med et fornuftigt antal brugere.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
27. marts 2001 - 13:14 #20
Disky -> Ja, det blev jeg klar over, og så er det rart at www.google.com KUN er en søgemaskine, og ikke en eller anden portal, der lige så snart man har søgt på noget fortæller en at man kan købe navnet/tingen/enmet man søgte på.

Hvad brugerbetaling på jubii.dk angår, så vil jeg tro at det bliver deres død.....

//Anders
Avatar billede theartist Nybegynder
27. marts 2001 - 13:17 #21
Ved en test af www.bgbank.dk kom et firma med speciale i brugervenlighed frem til dette:

Desværre forstod ingen brugere designerens smarte idé bag denne side. Meningen med siden er, at brugeren ved afkrydsning kan angive de områder, som netstedet efterfølgende skal vise på forsiden (Figur 8.1). Det lykkedes ingen brugere at gennemføre denne tilpasning. Det gjorde heldigvis ikke så meget, for brugerne var ligeglade med denne mulighed. De afkrydsningsfelter, hvor brugeren kan markere sine valg, forvirrede imidlertid. Nogle brugere troede, at de kun havde adgang til de sider, der var afkrydset; andre troede, at en markering af et felt automatisk førte dem til den pågældende side.

Så galt kan det gå, der er virkelig mange \"dumme\" brugere i den her verden.

Avatar billede nire Nybegynder
27. marts 2001 - 13:23 #22
>theartist  Den var god.

Brugerne er dumme, bare dog nettet kun kunne bruges af dem som sidder og programmerer i flash mm, så slap vi for alt det pjat med besværlige brugere.
;-)

Debatten fortsætter og endnu engang tak for de seriøse indslag.

Niels Rendbæk
Avatar billede nire Nybegynder
27. marts 2001 - 13:30 #23
Her er lidt statestik fra Estrategi.dk:

Besøg via søgemaskiner:

1-2-2001 til 26-3-2001

Jubii    56.34%

Yahoo    37.68%

Google    3.73%

Altavista 1.86%

Lycos    0.37%
Avatar billede microtec Nybegynder
27. marts 2001 - 14:41 #24
På min forretnings site får jeg næsten ingen hits fr Jubii, eller nogen af de øvrige indexer. Lang største parten af mine hit´s kommer fra de store søgemaskiner, Altavista, Yahoo, Google og Alltheweb.

Min egen erfaring er også at sandsynligheden for at finde det man søger efter et langt størrer på en søgemaskine, som jo indekserer alle ord på siden. Hos indexerne har man typisk hun 5-10 søgeord pr. site.

Jeg syntes Jubii er ved at grave deres egen grav med deres \"betaling for optagelse\".
Betalingen vil betyde at der bliver færrer tilmeldte sider => Færrer der bruger Jubii => Endnu færre der vil betale for optagelse => Slet ingen der vil bruge Jubii => Slet ingen der vil betale for optagelse.
Avatar billede microtec Nybegynder
27. marts 2001 - 14:44 #25
PS: For et lille firma vil det være urealistisk at skulle betale ca. 1500Kr. om året for en optagelse i et index/søgemaskine.
Skal man bare dækkes ind med de største indexer, er de første 10.000 Kr. brugt.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
27. marts 2001 - 14:49 #26
Bliver det næste så at man skal betale for at komme ind og søge  i deres index ??
De skal jo tjene penge på en eller anden måde
//Anders
Avatar billede hobbez Nybegynder
27. marts 2001 - 15:04 #27
nire >> Jeg kan regne ud, at vi begge har deltaget i debatten http://www.comon.dk/20/view.asp?ID=8004 - jeg går ud fra, at du tager det fra debatten dér, som du kan bruge (det er mig der er Robert, du må gerne bruge mit, hvis du kan).

Jeg har kigget lidt på http://www.estrategi.dk/artikkel.asp?articlesID=219

\"Følg med i debatten på:Eksperten
Vi advarer mod at debatten er fri!\"

Advarer mod? Gør opmærksom på, ja, men advarer man ikke kun mod noget der er farligt? :o)

Jeg har tidligere skrevet til Jubii, fordi jeg var træt af deres popup og skidt, hvilket hurtigt afslørede at de alene fokuserer på trafik-volumen, og er ligeglade med brugervenlighed, eller om dem de lokker til at sætte Jubii til startside, nu også ANVENDER Jubii.

Noget kunne tyde på, at Jubii primært lever af de uvidende brugere, der tror at Jubii er den eneste søgemaskine der indeholder danske sites, og nu håber på at malke firmaer der ikke tør lade være med at betale for at registrere sig i Jubii.

Måske var det på tide at starte en informationskampange?

Hvor mange af os sidder ikke med kontakt til de små firmaer, som nu bliver ramt at Jubii\'s nye prispolitik? Og med kontakt til de uvidende brugere?

/Rob

Avatar billede nire Nybegynder
27. marts 2001 - 15:04 #28
Anders, du har fat i kernen, annoncering på Internettet er lige nu lagt på is af mange.

Hvor kommer pengene fra nu?

Der vil komme nogle værktøjer omkring værdien af bannerannoncering (vi har en artikel på vej om et program der kan spore en \"eksponerings-kunde\" som senere vender tilbage)som vil skabe vækst på markedet igen. Men ikke før bunden er nået og det er den vist ikke endnu!!.

Men ingen tvivl om at Internettet er ved at nå til en fase, som kan ændre radikalt på indhold og kvalitet- ikke kun negativt.

Avatar billede microtec Nybegynder
27. marts 2001 - 15:06 #29
vladimirr >> Jeg kan godt følge dig. Der er nok ikke muligt at drive et site udelukkende på indtægter fra banner-reklamer.

Det er bare lidt \"hønen og ægget\". Personligt vil jeg kun bruge mine reklame-kroner på optagelse et sted, som er tæt på at være komplet (har dermed mange brugere). Betalingen gør bare at mange vil fravælge netop det indexet, som dermed ikke kan blive næsten komplet.

Mit reklame-budget rækker heller ikke så langt at jeg kan betale for mere end et par optagelser.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
27. marts 2001 - 15:10 #30
Det hele kan jo kædes sammen med at alle dem der før kunne leve af internetttet, nu alle er ved at gå ned økonomisk.
Det samme kan man se med tjenester som napster, aviser, og mange flere, deriblandt jubii.
Hele internettet er ved at blive et sted for dem som har råd til at betale, og det mener jeg er et skridt VÆK fra den personlige frihed, det engang ver, og forhåbentlig bliver ved med at være.

//Anders
Avatar billede nire Nybegynder
27. marts 2001 - 15:17 #31
Anders du har ret, men måske er det sundt at dem som før lige klarede den, får dødsstødet nu.

Dette ser vi jo overalt i verdenen, men ingen tvivl om at mange gode sites er på vej ned i mørket.

Eksperten.dk vil også have svært ved at leve af os i fremtiden!!

For mit eget vedkommende har jeg nedprioriteret en del af mine Internetaktiviteter og fokuserer mere på at afvikle fysiske kurser.

Niels
Avatar billede vladimirr Nybegynder
27. marts 2001 - 15:19 #32
Ja, det kan være godt at få ryddet lidt op i alle de sk*de portaler der ligger, og bare er fyldte med reklamer og andet man ikke kan/vil bruge til noget.

//Anders
Vender tilbage senere i dag
Avatar billede nire Nybegynder
27. marts 2001 - 15:24 #33
\"Livet består af valg og fravalg, hver gang du træffet et valg, vælger du noget andet fra\"
Avatar billede tupsy Nybegynder
04. april 2001 - 02:52 #34
Har lige kikket lidt på Jubii.dk \'s \"Tilføj webside\"..
Min mening : Små firmare og \"os almindelige hjemmesidefuskere\" har ikke den store chance på den portal i fremtiden..
En ventetid på 2-6 måneder???
Eller en pris på 1500 kr. + moms??
Det kan da godt være at det er ved at værer svært at leve af internettet, men burde de så ikke kikke på om der har for meget overflødigt med på siden?? = For mange produkter..
Alm. virksomheder giver sig jo heller ikke i kast med 1.000.000 forskellige ting uden at det koster MANGE ressurser = dyrer drift...
Sæt fokus på de væsentlige ting for en portal og skær det overflødige væk....

Tupsy!!
Avatar billede tupsy Nybegynder
04. april 2001 - 02:54 #35
Ups... ikke 2-6 måneder.. Der skulle stå 6-24 måneder.. (for firmaer)
Ikke at det bliver bedre af det...

Tupsy!!
Avatar billede lulu Nybegynder
04. april 2001 - 12:45 #36
Hmm... er kernen i en søgemaskine ikke at du skal kunne finde alt? Hvis nogle maskiner ikke giver mig hele spektret synes jeg ikke den er god nok.

Bortset fra det så mener jeg at Kvasir har fat i noget helt vildt godt med deres søgecenter. Alltheweb er også ret fantastisk.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
18. april 2001 - 15:09 #37
lulu >> Ingen søgemaskine dækker mere end ca. 10% af hele nettet...
Avatar billede vladimirr Nybegynder
18. april 2001 - 15:50 #38
Var det ikke snart tid til at lukke denne debat ?
Avatar billede kartolux Nybegynder
22. april 2001 - 00:34 #39
Jeg har en mindre virksomhed, hvor jeg fremstiller indrammede landkort til markering med kortnåle. 99,95% af mine kunder er virksomheder. Sådan har det været siden 1964.
I 1999 oprettede jeg en yderst simpel hjemmeside med en oversigt over mine landkort, samt afbildning af en del af mit program.
Jeg har kun registreret mig hos Jubii, og modtager i dag ca. 400 hits om ugen. 98% af disse hits genereres af søgninger på Jubii. Resten kommer fra udlandet - guderne må vide hvorfor. Jeg sælger ganske pænt på disse få hits. Måske er det fordi, ingen andre sælger tilsvarende produkter. Gudskelov sælger jeg ikke harddiske eller leverpostej.

Jeg mener, at Jubii for mig ville være ca. 1500,- kr. værd om året i reklameudgift. Gudskelov har de ikke sendt en regning endnu :0)

Så for mig er Jubii egentlig udmærket - selv om jeg aldrig selv bruger sitet. Det er jo komplet umuligt at finde noget seriøst. Sidste efterår søgte jeg på \"Julekort\", fordi jeg havde enkelte større kunder, som jeg gerne ville sende et julekort til. Jeg fik en del henvisninger til firmaer, som ville producere julekort med mit eget logo for en mindre formue. Og et hav af links til private hjemmesider og andet gøgl.

Intet sted fandt jeg en \"lynpakke\" med 50 julekort incl. kuverter. Prisen havde været mindre væsentlig, fordi jeg havde besluttet, at hvis jeg fandt et passende reelt, konkret tilbud, så ville jeg handle. \"Klik her, varen sendes med en faktura vedlagt\" uden problemer, online betaling, online godkendelse af Dankort, online tracking, gøgl, pis og galar. Men det findes ikke på nettet. Intet sted har man lavet en lille konkret pakke, som kan købes straks. Her måtte man som altid ty til boghandleren.............

Forleden skulle jeg bruge en ny mus - NU!!! Den gamle havde fået bussemænd.

Afsted til edbpriser og prisindex. Og jo, der var mange \"billigste\" mus, men ingen på lager hos de kvajpander, der sælger de billigste edb-mus. Hvordan ¤%#\"£@!!! kan man liste et produkt hos disse prissammenlignende websteder uden at have lortet på lager? I guder, hvor savner nettet konkretisering.

Det endte med, at jeg bestilte en mus hos den første, der havde en kugleløs mus på lager. Prisen var ligegyldig. Frem med dankortet, indtastning og afsted. Dagen efter lå pakken i posten. Sådan. Han havde lortet på lager, og jeg købte det.

Jubii, hvor det går godt. 26 millioner hits om ugen, 70 ansatte og et overskud på under 300.000 Kroner.

Det klarer jeg sgu bedre ene mand ved at klæbe landkort op...

Måske var det på tide at konkretisere nettet lidt. Lissom dele lortet lidt op - ikke? Nørderne for sig og realiteterne for sig. Fantasterne på sin hylde og de jordnære på en anden.

Hits, visioner og ønsketænkning præger internettet - ligesom det offentlige....\"postbudene scanner ind de rigtige steder - altså er vi dygtige\"....

Jubii\'s succes får mig til at brække mig af misundelse...
Avatar billede kartolux Nybegynder
22. april 2001 - 01:08 #40
Jubii!!! - jeg har fundet en ny funktion i min indkøbte turbo-mus. Den jeg købte som ovenfor beskrevet...uden kugle og potentielle bussemænd...kun en svag raspen som af sand på en glasplade når man bruger den.....

Hvis jeg trykker på den midterste af de tre \"normale\" knapper (jeg tillader mig at ignorere de andre 32 knapper) så FORSTØRRES der et udsnit af skærmen...???!!! \"Turbo-screen - 16:9....\"

Har I nogensinde set eksperten.dk i 400%\'s forstørrelse? Hold da helt Orla, hvor ser det godt ud!!!
Avatar billede nire Nybegynder
25. april 2001 - 09:26 #41
Tak for de fine indlæg som stadig kommer ind.
Jeg lukker snart spørgsmålet.

Niels