Avatar billede rebuilder Nybegynder
09. marts 2005 - 13:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

TabControl, hvordan ændrer man tabsene

Hejsa,

Jeg har et problem med min TabControl...

Jeg har en menu med 4 buttons, disse skal udløse hvilke tabs der skal vises i min TabControl

Se et screenshot her:

http://dumazz.dk/TabControl.jpg

Hvordan gør jeg?
Avatar billede burningice Nybegynder
10. marts 2005 - 14:53 #1
der er en TabPages-collection på din TabPage-control hvorigennem du kan vælge hvilken iterere igennem alle dine Tabs og vælge hvilken der skal være selected

skriver lige i c#, håber ikke det gør noget... ellers findes der konvertere der kan lave det om til vb.net

foreach (TabPage tp in dinTabPageControl.TabPages) {
    if (tb.Text = "Bestiling") {
      dinTabPageControl.SelectedTab = tb;
      break;
    }
Avatar billede rebuilder Nybegynder
10. marts 2005 - 14:59 #2
Jeg skal ikke vælge hvilken der skal være valgt, men hvilke faneblade der skal vises...

Som på billedet, så skal "Bestilling" og "Bestilte varer" vises, når der trykkes på "Bestilling"
Avatar billede burningice Nybegynder
10. marts 2005 - 15:06 #3
bestilling OG bestilte vare? nok mig der har misforstået spørgsmålet så, men den kode jeg kom med skulle gerne gøre sådan at Fanebladet med teksten "Bestilling" er den som er valgt - det som jeg forstår ved at den bliver vist.

At vise to tabpages på samme tid giver da ikke så meget mening, en tabpagecontrol har jo netop den egenskab at den viser en tabpage af gangen.
Avatar billede rebuilder Nybegynder
11. marts 2005 - 16:36 #4
Jeg synes mit billede illustrerede det meget godt...

Det jeg ønsker er at oprette alle tabsene i samme tabcontrol (i stedet for at lave 4 tabcontrols)

og så vælge hvilke tabs der kan ses når man trykker på de forskellige knapper...

(det er enormt irriterende at programmere, når man skal flytte tabcontrolsene væk fra der hvor de var, når man f.eks. skal ændre noget i den bagerste...)
Avatar billede burningice Nybegynder
11. marts 2005 - 17:40 #5
du kan kun have en tabpage vist af gangen, det er du godt klar over, ikk'?
Avatar billede rebuilder Nybegynder
17. marts 2005 - 12:08 #6
På billedet, kan du da se at både "Bestilling" og "Bestilte varer" vises...
Avatar billede burningice Nybegynder
17. marts 2005 - 13:26 #7
vi taler forbi hinanden... nej, teknisk set er det kun Bestilling der er vist. Det kan godt være at man kan se fanebladet til TabPagen Bestilte varer, men når vi snakker TabPage-terminologi så er det kun Bestilling der er vist.

Du kan tilføje x TabPages til en TabPageControl men det er kun en af dem der er vist af gangen. I dit tilfælde har du tilføjet to TabPages (Bestilling og Bestilte varer), og det er Bestilling der vises i det givne tidspunkt. Dit spørgsmål, som det er formuleret, går på hvordan du kan få en anden TabPage end Bestilling til at være den der er vist. Men det lader til ikke at være det du ønsker?
Avatar billede rebuilder Nybegynder
17. marts 2005 - 13:36 #8
Synes stadig mit billede er forklarende;

Man trykker på "bestilling", og så har man mulighed for at vælge de tabs, der er relevante for Bestilling...
Avatar billede burningice Nybegynder
17. marts 2005 - 13:51 #9
:) Okay, så tror jeg jeg er med... det havde måske hjulpet med to billeder, et ala før og efter billede til når man havde trykket på en knap.

Hvis du har oprettet alle de relevante tabPages i din kode er det forholdsvis nemt at tilføje og ændre:

dinTabControl.TabPages.Remove(tabPageBestilling)
dinTabControl.TabPages.Remove(tabPageBestilteVarer)

dinTabControl.TabPages.Add(tabPageOversigt)
Avatar billede rebuilder Nybegynder
14. april 2005 - 11:27 #10
Jeg ønsker ikke at fjerne tabsene... indholdet skal jo bevares...
Avatar billede burningice Nybegynder
14. april 2005 - 11:59 #11
du fjerner heller ikke indholdet på de enkelte tabs, men kun hvilke der skal være tilgængelige på din TabControl.

Hvis dette heller ikke er det du ønsker, så må jeg gi' op. Enten må du komme med nogle flere billeder der viser hvordan det skal se ud på forskellige tidspunkter af afviklingen, eller også melder jeg pas.
Avatar billede rebuilder Nybegynder
10. maj 2005 - 15:37 #12
Point?
Avatar billede burningice Nybegynder
11. maj 2005 - 11:48 #13
.