Avatar billede kwanstudios Nybegynder
08. marts 2005 - 15:27 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Backup af Interbase

Jeg mangler nogle gode tips til hvordan jeg bedst muligt tager backup af Interbase databaser. Det skal gemmes lokalt, gerne samlet i en fil. Hvad siger I?
Avatar billede pellelil Nybegynder
08. marts 2005 - 18:34 #1
Jeg scheduler blot et bat fil der først (via GFIX) sætter database offline, hvorefter jeg tager backup via GBAK - ganske simplet, men det virker.
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
08. marts 2005 - 18:39 #2
pellilil.. lyder lige akkurat som den løsning jeg leder efter.. kan du indvie mig lidt nærmere i det og vise din .bat fil?

Du må meget gerne skære det helt ud i pap, jeg er totalt notice hvad dette angår!
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
08. marts 2005 - 18:40 #3
*novice
Avatar billede pellelil Nybegynder
08. marts 2005 - 19:43 #4
Du laver bare en batfiler som du starter via Windows's inbyggede "Planlagte opgaver". Prøv i en Dos box at gå til InterBase's bin folder og skriv "GFIX ?".

Så vidt jeg lige husker er det noget i retning af:

GFIX database.gdb -Shut -Force 10 -user username -password password
GBAK -b -t -v database.gdb database.gbk -user username -password password
GFIX database.gdb -online -user username -password password
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
08. marts 2005 - 19:49 #5
Jeg er som sagt lidt novice så hvis du kan henvise mig til artikel der forklarer dette lidt nærmere ville det være dejligt, også tekster på engelsk kan bruges.

Ellers må du forklare stakkels mig hvad jeg skal erstatte og ikke erstatte :)
Avatar billede pellelil Nybegynder
08. marts 2005 - 19:51 #6
jeg har desværre ingen artikel at henvise til. Du skal såmænd bare indsætte navnet på din database i stedet for "database.gdb" ("database.gbk" er navnet på backup filen) og "username" "password" erstatter med brugernavn/password på en bruger der had adgang til din database (sysdba/masterkey)
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
08. marts 2005 - 19:54 #7
Det opklarer lidt.. jeg har dog ellers altid forstået det sådan at en af Interbase's store fordele var at det kunne køre samtidigt med at der blev taget backup (hotbackup), men det er tilsyneladende ikke tilfældet.. Du er sikker på at din .bat fil er korrekt? Jeg har nemlig ikke mulighed for at teste det i den nærmeste fremtid
Avatar billede pellelil Nybegynder
08. marts 2005 - 22:03 #8
Jeg er ikke 100% sikker på at den er korrekt d det er skrevet som jeg lige kan huske det, men hvis den ikke holder vand så er den tæt på  ;-)

Du må sige til hvis du ikke får det til at virke.
Avatar billede cjensen Nybegynder
09. marts 2005 - 08:53 #9
Du kan sagtens lave hotbackup - du behøver IKKE lukke ned for andre brugere (det er kun hvis du for brug for at lave en restore)
eksempel:
gbak -b -user sysdba -password masterkey mindatabase.gdb minbackupdatabase.gbk
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
09. marts 2005 - 09:57 #10
cjensen.. hvad er det du mener med restore? selvfølgelig skal databasen kunne genskabes
Avatar billede pellelil Nybegynder
09. marts 2005 - 10:38 #11
cjensen har ret i at du sagtens kan tage backup af databasen uden at den først (med GFIX) "lukkes ned", og du kan også sagtens genskabe din database med en restore - men du kan selvfølgelig ikke restore en database er benyttes på restore-tidspunktet.
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
09. marts 2005 - 10:44 #12
Alt i alt er cjensens løsning den bedste?
Avatar billede cjensen Nybegynder
10. marts 2005 - 08:12 #13
den virker da :)

Jeg vil anbefale at du ser på:
http://bdn.borland.com/article/0,1410,29515,00.html
og
http://blogs.teamb.com/craigstuntz/articles/IBOptimization3.aspx
Avatar billede cjensen Nybegynder
12. august 2005 - 12:33 #14
Tak for points!