Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 12:36 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

DB-opdatering langsom

Hej alle

Jeg har lige flyttet vores sql-database (MSDE) fra en server til en anden. Den indlæser siderne kanont hurtigt, fordi den nye server er noget stærkere, ingen problemer nogen steder, MEN når jeg skal opdatere noget - f.eks. i vores forum - så tager det lang tid. Enten timeouter den eller også opretter det den efter 5 min. Men det bliver faktisk oprettet / ændret mv. Det burde dog maks tage 5 sek.

Nøgler mv er på plads, og der er ikke fejl i data mv. Hvad kan jeg havde gjort forkert?

Har blot flyttet den, som jeg altid plejer. Dog har jeg bemærket, at der ikke står noget under under "Collation name" for den nye database, hvorimod der burde står "Danish_Norwegian_CI_AS" (gjorde der ved den gamle database).

Faktisk har jeg også sat den til det, men den glemmer det igen. Har prøvet det en håndfuld gange, men det forsvinder atter og så står der ikke noget.

Hvorfor?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 12:40 #1
Er data og log filer præ allokeret ? Eller extender den ?
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 12:42 #2
Øh, jeg har ikke været inde og rode med disse ting, så der anvendes vel standarden.
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 12:44 #3
aaahh serverens collation er sat til: "SQL_Latin1_General_CP1_CI_AS", hvorimod der på den gamle mssql-server stod: "Danish_Norwegian_CI_AS"

Der er måske derfor, at jeg ikke kan ændre de enkelte databaser til: "Danish_Norwegian_CI_AS"??
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 12:45 #4
Har du oprettet med CREATE DATABASE eller med Enterprise Manager ?
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 12:48 #5
Jeg startede jeg med at oprette databasen og så importerede ellers data ind i den via EM (Objekter - alt blev overført også "extented"-et eller andet, nøgler osv).
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 12:54 #6
Prøv lige:

højre klik på database
properties

og check fil størrelser i general og log
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 12:58 #7
Gammel database:
Space allocated: 118 mb
Kryds i auto-grow
By procent 10

Ny database:
Space allocated: 1 mb
Kryds i auto-grow
By procent 10

Ok, jer ser pointen nu. Hvad gør jeg? Og hvorfor står der kun en mb?
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 13:01 #8
Det var under transaction log at jeg fandt ovenstående
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 13:02 #9
Mulighed A:
  start forfra og lav en ny database på f.eks. 200 MB

Mulighed B:
  prøv og sæt auto grow til f.eks. 100 MB (så går det pisse langsomt lige når
  den udvider men elelrs skulle det gå OK)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 13:03 #10
Nå.

Hvordan ser database files ud ?

Hvis du kører i simpel recovery model så skal du ikke bruge så meget log
omend 1 Mb lyder helt vildt lidt.
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 13:03 #11
Sorry, det var jeg ukoncenteret. Jeg aflæste forkert. Der står det samme ved begge servere.

DATA:
Space allocated: 118 mb
Kryds i auto-grow
By procent 10

LOG:
Space allocated: 1 mb
Kryds i auto-grow
By procent 10
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 13:05 #12
Hm.

Så er det jo nok ikke forskellen.

Og dermed irrelavnt for dit problem.

Generelt vil du få bedre performance ved at preallokere den rette størrelse.
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 13:05 #13
DATA = Data files
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 13:06 #14
Og hvad betyder Collation for resten, det er det eneste som ikke er ens, når man sammenligner de to servere.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 13:07 #15
collation er sorterings rækkefølgen
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 13:08 #16
Hvordan skal ÆØÅ, E med diverse dimser ovenover etc. sorteres
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 13:08 #17
Har det nogen betydning her?
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 13:09 #18
Det må squ da være derfor... ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 13:09 #19
Det tror jeg ikke
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 13:11 #20
Øv
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 13:11 #21
Skal den "bare køres igang"?
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 13:14 #22
Findes der ikke en error-log, som vil kunne afsløre synderen?
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 13:15 #23
Har prøvet at genstarte serveren, men det hjalp ikke.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 13:30 #24
Murphys lov !
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 13:33 #25
Fejlen må ligge et andet sted. Fordi nogle database-opdatering fanker bare igennem, så man ikke får lov til at vente længere end øjet kan blinke.

Der må være tale om, at jeg har fået overført dataen forkert. Men kan en log ikke komme mig til hjælp her?
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 16:48 #26
Jeg har fundet fejl. Jeg beklager mange gange, men der var faktisk ikke tale om en mssql-fejl. Der var tale om et forkert opsat modul, som blev brugt samtidigt med opdateringen af recods'ene.

UPS - men det er rettet nu.

Tak for rådgivningen :-)
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 16:57 #27
Tryk svar - hvis du vil have points :D
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 17:14 #28
jo - men har jeg hjulpet med noget ?
Avatar billede axkris Nybegynder
28. februar 2005 - 17:20 #29
Du gav et optimerings-tip :-) og så brugte du din tid på at hjælpe mig med at finde fejlen, som dog lå et andet sted.