Avatar billede boxer Nybegynder
26. februar 2005 - 09:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

At lukke et spørgsmål

Er det ikke belastende for Ekspertens database at der findes tråde/spørgsmål der ikke er og sikkert aldrig bliver lukket?

Er det ikke rimeligt at de brugere der bruger deres tid på at besvare spørgsmål fra folk også får point for deres besvær?

Jeg er 100% sikker på at folk "ikke med vilje" glemmer at lukke deres spørgsmål. I hvert fald 99% af dem.

Forslag:
Da det ofte er nye brugere, som kun opretter en profil for at få svar på ET spørgsmål, der ikke får lukket deres spørgsmål, kunne man måske gøre opmærksom på at spørgsmål SKAL lukkes allerede ved brugeroprettelsen. Man kunne lave det sådan at man skal skrive under på at man vil lukke sine spørgsmål inden man får lov til at oprette en profil. Selvfølgelig med et link der gør opmærksom på hvordan man lukker.
Dette skal IKKE gøres i forlængelse af den smøre man får når man ønsker at oprette en profil. Det svarer jo til at man accepterer de betingelser der er, når man installerer nyt software. Man læser dem ikke og det tror jeg heller ikke mange af ekspertens brugere har gjort når de opretter en profil.

For at sikre at der bliver delt point ud til dem der har fortjent det kunne man vel lukke et spørgsmål automatisk efter 14 dage. De point der er i spørgsmålet skulle så automatisk tildeles til dem der har besvaret spørgsmålet. Det er så op til den enkelte bruger at smide et svar hvis man mener man fortjener at få point.
Jeg er godt klar over at der er nogle der ville få point uden at fortjene det, men for det første ville dem der har fortjent det også få point og for det andet kan man jo bede vedkommende om at tilbagelevere pointene og i sidste ende tildele vedkommende dårlig karma for ikke at tilbagelevere point.

Derudover mener jeg også at de "profiler" der aldrig får lukket deres spørgsmål burde slettes. Send dem en mail og fortæl dem hvorfor deres profil er blevet slettet. De optager alligevel unødig plads på eksperten og er heller ikke til nogen gavn.

Til sidst vil jeg gøre opmærksom på at dette forslag/spørgsmål ikke er blevet oprettet for at du kan kritisere eksperten og fortælle at du synes at eksperten er noget lort. Det er oprettet for at du kan komme med forslag der gavner eksperten.

Jeg er egentlig heller ikke interesseret i at du kommer med links til tilsvarende spørgsmål eller fortæller at "det er behandlet såå mange før her på eksperten"
Problemer løses ikke ved at henvise til tidligere spørgsmål. De løses ved at bringe dem frem i lyset og diskutere dem. Nogen gange er det bare nødvendigt at gøre det flere gange.
Avatar billede kalp Novice
26. februar 2005 - 09:34 #1
Det fordi det ikke er en regel at spørgsmål skal afsluttes... men der er regler om hvornår og hvordan de afsluttes.

Men jeg er enig:)
Avatar billede norbert Nybegynder
26. februar 2005 - 09:36 #2
Udmærket forslag. Der er bare en hage ved det: Hvis du ser reglementet, står der ingen steder om, at spørgsmålet SKAL lukkes. Alene det er en stor mangel i reglerne, da Eksperten kører med et pointsystem. Det er brugerne selv, der skal vurdere om hvorvidt de vil lukke eller ej. Men ellers er jeg 100 pct. enig med dig.:-)
Avatar billede snowball Novice
26. februar 2005 - 11:10 #3
Der har i tiden løb været mange forslag til hvordan man kunne nedsætte antallet af åbne spørgsmål, men den perfekte løsning er aldrig blevet fundet. Der er for mange ting der skal tages hensyn til (du nævner selv et par af dem i dit spørgsmål), hvilket stort set udelukker en automatisk lukning. At gøre det manuelt og tage stilling til hvert spørgsmål, er simpelthen en for stor opgave.

Da vi for nyligt holdt CoAdmin møde, var dette da også en af de mange ting vi snakkede om. Der kom flere forslag på bordet - f.eks. max grænse for hvor mange åbne spørgsmål hver bruger kan have, og lave svar/kommentar om sådan så det er spørger der vælger et indlæg og accepterer det (sådan som på Experts-Exchange). Intet ligger dog fast, og der bliver ikke lavet større ændringer på Eksperten før engang efter sommerferien.

Dog mangler vi altid én vigtig ting hver gang vi har disse diskussioner - IDG! Det er nødvendigt at de er med i det for at det kan blive til noget. Dette skulle også gerne blive bedre i fremtiden i form af det "Udvalg" som der nævnes i http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=151
Avatar billede boxer Nybegynder
26. februar 2005 - 11:28 #4
Snowball>> I forhold til det første afsnit i dit indlæg mener jeg stadig at fordelene er større end ulemperne. Derudover er brugerne (positivt) gode til selv at holde justits med de brugere der ikke overholder reglerne.
IDG/eksperten vil få brugere der er mere tilfredse. Det vil især komme de brugere til gode der befinder sig i toppen. Dem er der jo meget brug for - derfor vil det, på længere sigt, være fornuftigt at gøre noget for dem. Mange af dem betaler immervæk 25 kr. om måneden for at få lov til at hjælpe en masse mennesker.

Jeg er godt klar over at det ikke kan gøres manuelt :o)
Avatar billede nopsen Ekspert
27. februar 2005 - 23:17 #5
jeg synes de forslag om at lukke spørgsmål automatisk osv er rigtig gode.
at skrive i reglerne at man skal huske at lukke sine spørgsmål, hjælper ikke noget, da mange af brugerne efterhånden har fundet ud af at man kan bryde reglerne som man vil, uden at der sker noget ved det.
jævnfør dette spørgsmål som jeg oprettede i coadmin kategorien, men aldrig fik et svar på:
http://www.eksperten.dk/spm/593643
brugeren har siden oprettet nye spørgsmål, så der sker altså intet ved at bryde op til flere af reglerne, uanset hvor groft det er.
Avatar billede boxer Nybegynder
27. februar 2005 - 23:30 #6
nopsen>>> Læste lige dit spørgsmål. Den opysning vil jeg lige skrive mig bag øret.
Avatar billede htmlkongen Novice
01. marts 2005 - 12:32 #7
Avatar billede xerofyt Nybegynder
20. juni 2005 - 01:59 #8
Jeg er en af de nye... eller... jeg bruger det ikke så meget herinde, men er meget glad for det når jeg gør!!!
jeghar også nogle spørgsmål jeg skal have lukket. men jeg ved ganske enkelt ikke hvordan man gør! :)

xerofyt
Avatar billede boxer Nybegynder
20. juni 2005 - 07:04 #9
xerofyt -> Når vi hjælper i et spørgsmål kan vi enten gøre det med et svar eller en kommentar.
Hvis den person, eller de personer hvis der er flere, der har hjulpet dig med problemet har lagt et svar, skal du bare markere deres navn med musen og trykke på Acceptér - så er pointene givet og spørgsmålet lukket.
Hvis der ikke er et svar fra personen, beder du vedkommende om et svar.
Hvis du ikke har fået hjælp eller selv har løst problemet, smider du selv et svar og tager pointene tilbage.

Hvis du har flere spørgsmål eller har brug for mere hjælp, skriver du bare :o)
Avatar billede neoman Novice
08. juli 2005 - 23:00 #10
EUREKA .. jeg har også haft en fight med at lukke mine egne spørgsmål - først NU er det gået op for mig hvordan man gør:) Det er aldeles ikke indlysende at navnet skal markeres inden man kan lukke - mon ikke dette forhold bidrager til , at der er SÅ mange spørgsmål åbne ? Et hint på et par ord ved navnefelt(et)/(ene) ville da vel ikke vælte systemet ? :=)