Avatar billede icecube Nybegynder
21. februar 2005 - 19:26 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Dedicated firewall, blokerer for ekstern IP

Jo altså... Nu forholder det sig sådan at, jeg sidder her med en dedicated firewall (En firewall der er lagt ind på en maskine, hvoraf alle de andre computere kører gateway gennem denne, så vi ikke går fejl af hinanden ;) ) - De andre computere har angivet deres egen interne LAN ip (192.168 osv.) og deres eksterne ip, når de går på nettet, er så firewallens.
Så til problemet :)
Når jeg prøver at starte en Counter-strike (et online spil, til jer der ikke kender det) dedicated server, eller en helt almindelig FTP server, kører de begge to på LAN ipen, hvilket jo så siger at inden udefra kan kan finde min cs-server, eller min FTP server - Og så er det jeg spørger, hvordan får man disse til at køre på den eksterne ip, så folk fra nettet også kan logge på min FTP server osv?
Skal man pille ved noget NAT, evt?

- // iCeCube, rock n' popcorn
Avatar billede kenp Novice
21. februar 2005 - 22:09 #1
Ja du skal forwarde de porte som programmerne skal bruge. også skal dem som skal i forbindelse med jer bare kende jeres offentlige ip-adresse.
Avatar billede icecube Nybegynder
21. februar 2005 - 23:07 #2
Dvs. at vi skal garanteret ud i noget jeg ikke har så meget forstand på? - Det jeg prøver at sige er: Forwarde portene, hvordan :P?
Avatar billede badmanndk Nybegynder
21. februar 2005 - 23:10 #3
http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n100495.asp

her er en liste over hvilke programmer og spil der skal forwardes.

Du skal logge på din router.
Min router har adressen http://10.0.0.1:2033
men det kan være forskelligt alt efter hvilken router du har.

I NAT indstillingerne skal du så skrive port nummeret, og hvilken IP den skal forwarde til.
Avatar billede badmanndk Nybegynder
21. februar 2005 - 23:15 #4
http://www.portforward.com/routers.htm

Her kan du finde en guide til din router.
Avatar billede kenp Novice
21. februar 2005 - 23:26 #5
Hvilket styresystem køre din firewall, og hvad er det for en firewall du bruger, ellers kan jeg ikke rigtig hjælpe dig.

badmanndk det er ikke en router han bruger men en PC som router/firewall.
Avatar billede badmanndk Nybegynder
21. februar 2005 - 23:36 #6
ok. men der kan vel stadig være en router imellem PC'en og internettet.?
Avatar billede kenp Novice
21. februar 2005 - 23:37 #7
Ja kan der være, men det er ikke det han spørger om.
Avatar billede icecube Nybegynder
21. februar 2005 - 23:42 #8
Der er ingen router mellem PC og Firewall :)
Firewallen kører linux, og typen er jeg ikke sikker på, mener den sagde GAT da jeg kiggede, men jeg tjekker lige og smider navnet her :)
Avatar billede icecube Nybegynder
22. februar 2005 - 16:19 #9
Nå, nu skal du høre:
Firewallen hedder "SmoothWall" (http://www.smoothwall.org/) - og kører som sagt Linux, og der er ingen router mellem PC og Firewall, firewallen fungerer også som router.
Avatar billede kenp Novice
22. februar 2005 - 16:30 #10
Du har vel taget manualen (jeg er ikke haj til linux eller smoothwall beklager)
http://www.smoothwall.org/docs/
Avatar billede langbein Nybegynder
01. marts 2005 - 22:41 #11
Smoothwall er litt spesiell i og med at det dreier seg om en dedikert Linux firewall distribusjon. Ettersom den jobber ut i fra "routing firewall prinsippet" så ligger det i sakens natur at den må være satt opp som router for å kunne fungere. (I motsetning til en bridging firewall.)

Hos smoothwall så setter man det hele opp, iklusive også forwardinger via det grafiske brukergrensenittet.

Det er et stykke tid siden sist jeg satte opp en firewall basert på Smothwall, men jeg har kikket litt i manualen.

Det ser ut som om de riktige opplysningene omkring oppsett av forward står under punkt 2.6.1, side 27 - 29 i admin manualen, ref kenp sin link over.

Hvis du behøver fler detaljer, så må du eventuelt legge ut lit infor om server funksjoner, ip adresser osv.

MVH Langbein
Avatar billede langbein Nybegynder
01. marts 2005 - 22:45 #12
En routing firewall av nat type blokkerer i utgangspunktet pr definisjon alle eksterne requester også selv om alle firewall filtreringsregler er "slått av". Det behøves sånn sett en "aktiv" forwarding for all den trafikk som eventuelt skal rekke fram til en server bak firewall. Mener ellers at man har en ganske sikker og bra firewall funksjon ved bruk av smoothwall.
Avatar billede icecube Nybegynder
02. marts 2005 - 01:18 #13
Jeg takker ydmygt for dit meget fyldstgørende indlæg :) Jeg prøver straks hvad du foreslår mig, og når jeg vender tilbage skal du nok få lidt point :)