Avatar billede thomasoxygen Nybegynder
09. februar 2005 - 22:03 Der er 5 kommentarer

Køb er SQL Server 2000 1 proc i udlandet

Hej!

En SQL Server standard 1 processor licens koster ca. 36K DKK i danmark. Er det lovligt - og giver det problemer - at købe denne licens i USA for $2000?

http://reseller.meetyourprice.com/product_info.php?cPath=1_2_99&products_id=396

Mvh.
Thomas
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2005 - 22:12 #1
Jeg mener ikke at Microsoft kan forbyde en forhandler at sælge til andre lande. Så
får de ballade med EU. VW fik så vidt jeg husker en lille bøde på 500 millioner
fordi italienske forhandlere var blevet bedt om ikke at sælge til udlandet.
Men de kan sikkert sige at du må få support hvor du har købt den.

Ovenstående er som sagt baseret på en generalisering fra VW Golf'er til
MS SQLServer licenser, så tag det med et gran salt.
Avatar billede dsj Nybegynder
09. februar 2005 - 22:13 #2
For det første: Så længe licensen er lovlig i USA, tror jeg, uden at være 100% sikker, at den også er lovlig i DK.

For det andet: Det er svært at gennemskue, hvad du faktisk får for dine penge. På http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=262&Parent=&Producent=360&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal152=&Equal190=&Equal215=&Submit.x=14&Submit.y=11 kan du se flere licenser til SQL Server standard, hvis eneste forskel er pris, og antallet af klienter der må tilgå SQL Serveren. Det er muligt, at den dyrere danske licens faktisk tillader flere klienter, end den billigere fra USA.

SQL Server-licenser koster selvfølgelig ud fra, om der er tale om Standard eller Enterprise, men den vigtigste faktor er, hvor klienter der KAN tilgå SQL Serveren. Hvis SQL Serveren er offentligt tilgængelig på internettet er der rigtig mange klienter der kan tilgå den, hvorfor man er nødsaget til at købe den største licens til en høj pris af flere hundrede tusinde.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
09. februar 2005 - 22:53 #3
Med nævnte version, ligger begrænsningen i antal processorer (kun 1 processor) og ikke antal brugere. Så hvis du skal bruge den til internet, og du kan 'nøjes' med en processor, skulle denne være ok.
Men vær opmærksom på at der findes en del useriøse forhandlere på internet. Check at den ikke er ekstremt billeig i forhold til prisniveauet i USA, eller at forhandleren er seriøs. Det er al,igevel ikke billig med $2000 hvis du bliver snydt.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
09. februar 2005 - 23:06 #4
Jeg har kigget lidt på internet, og det ser ud til at normal pris på den version du nævner i USA er ca. $4.800,-. Så $2000 er meget billig, måske så billig at du skal være meget forsigtig.

En anden ting du skal tenke på, er at SQL Server 2005 kommer her til sommeren, hvilket er en kraftig forbedret udgave ( vi har ventet i over 5 år nu....). Hvis du køber SQL Server 2000 nu, skal du måske undersøge hvilke muligheder du har for opgradering. Det varer vel ikke ret længe nu, inden man kan købe SQL Server 2000 med ret til gratis/billig opgradering til SQL Server 2005.
Avatar billede dsj Nybegynder
10. februar 2005 - 00:22 #5
Yes, den er god nok - hvis forretningen der vil sælge til $2000 er reel, må det siges at være billigt :-)

Den samme version i DK ligger til ca. 43K ekskl. moms.: http://www.getmore.dk/default.asp?edbpriser=228-01081