Avatar billede cyberspace Nybegynder
02. februar 2005 - 13:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Manglende rettigheder til mailkonto på Win98

Jeg har oprettet en  bruger, samt notes mail konto (notes 6.03)
(brugeren kører også Citrix)

har checket på en XP maskine om brugeren og notes kontoen var korekt sat op og det var den.

Efterfølgende får jeg så at vide at brugeren skal side ved en Win98 pc og så er det når jeg logger på får at vide at jeg ikke har rettigheder til at bruge  kontoen (kan godt åbne kontoen men  den melder manglende rettigheder uanset hvad jeg kliker på)

Hvad gør jeg specifikt for at få de rigtige rettigheder på en win 98 maskine????????
Avatar billede jogii Nybegynder
02. februar 2005 - 17:33 #1
Nu arbejder Notes ikke med Konti, men med BrugerID (svarer til dit Dankort/Sygesikringsbevis). BrugerID giver adgang til forskellige områder på serveren, f.eks. din postkasse, adressebogen eller et CRM-system.

Det kunne f.eks. være at du har fået installeret den forkerte brugerid-fil (hedder ofte user.id) på den pågældende maskine.

Du nævner Citrix. Skal Notes afvikles via en Citrix session (altså på Citrix serveren)?
Avatar billede cyberspace Nybegynder
03. februar 2005 - 07:59 #2
Når brugeren logger på netværket og citrix, oprettes der et personligt drev (H:\) herpå ligger brugerens notes oplysninger incl. filen user.id

Du spørger om notes skal afvikles via en citrix session, hertil er svaret ja
Avatar billede jogii Nybegynder
03. februar 2005 - 09:02 #3
Så der installeres i praksis ikke noget Notes på windows 98 klienterne? Notes afvikles altså ALTID via Citrix serveren, er det korrekt? Det kan altså ikke være Windows 98 der har manglende rettigheder.

Hvis Notes afvikles lokalt på Windows 98, med en mapning til h:\notes, så må Notes klienten ikke være startet samtidig via Citrix, da dette ville låse "H:\Notes". Det lokale dataområde må kun tilgås af 1 klient ad gangen.

Hvad mener du med "kontoen". Du "åbner" kontoen (programmet?). Gøres det via lokal eksekvering (fra W98 maskinen) eller via Citrix? Hvad ser du, hvad kan du klikke på?
Avatar billede cyberspace Nybegynder
03. februar 2005 - 10:47 #4
jeg åbner en citrix sesion og klikker på notes iconet og logger på mailkontoen

Og ja notes afvikles altid via citrix
Avatar billede cyberspace Nybegynder
03. februar 2005 - 10:57 #5
Når jeg har oprettet en notes mailkonto til brugeren kan jeg logge på en XP maskine logge på citrix og derfra åbne notes og logge på.

Logger jeg på på samme måde på en Windows98 maskine, så melder den manglende rettigheder. Denne fejl følger med uanset styresystem
Avatar billede jogii Nybegynder
03. februar 2005 - 17:21 #6
Hvad er den nøjagtige fejlbesked?
Du skriver på W98 har du manglende rettigheder og denne fejl følger med UANSET styresystem. Hvilket styresystem? Lige før sagde du WinXP virker.
Avatar billede jogii Nybegynder
04. februar 2005 - 01:03 #7
Jeg skrev i anden kommentar at man ikke kan køre Notes fra flere klienter samtidig hvis de anvender SAMME dataområde (f.eks. H:\Lotus\Notes).
Den Citrix/Notes session, som først lægger beslag på området skal være HELT lukket ned inden en anden Citrix/Notes session kan arbejde med de samme lokale data. Umiddelbart tyder det på at din første test via Citrix ikke bliver lukket korrekt ned og der stadigvæk kører én eller flere Notes processer, som låser dataområdet. Efterfølgede sessioner (fra en vilkårlig klient/operativsystem) får måske oprettet en helt ny Citrix session (genanvender ikke en eksisterende "ubrugt men ikke lukket" gammel forbindelse). Hvis den anden Citrix klient kan genoptage den afbrudte Citrix session, så er der en chance for at den også kan køre videre med Notes på den "oprindelige" Citrix session.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
08. februar 2005 - 08:26 #8
Jeg slettede og oprettede brugeren igen 3 gange men stadig meldte den om manglende rettigheder. Fjerde gang efteroprettelse loggede jeg kun på en windows98 og underligt nok havde brugeren nu de rettigheder brugeren skulle have.

Inden jeg lukker vil jeg da lige høre om der evt. er nogen der har en forklaring.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
08. februar 2005 - 08:36 #9
jogii>> ja jeg har som nævnt fået de til at virke, men kan da lige nævne at jeg logger på en WinXp maskine med brugeren og de fungerer korekt, men lige så snart jeg efterfølgende logger på en Win98, så kom følg. fejl medd. "you have insuficient rights" (manglende/for få rettigheder) uanset hvad jeg klikkede på i notes.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
15. februar 2005 - 10:22 #10
svar