Avatar billede fear Nybegynder
21. marts 2001 - 12:50 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

lave thumnail af billeder!!

jeg har en masse billeder, som jeg gerne ville lave nogle thumnail af.
Hvordan gør jeg dette, uden at skulle til af resize billedene helt vildt.

ps. Jeg bruger PaintShop,
men har også tilgang til diverse andre programmer.
Avatar billede nute Nybegynder
21. marts 2001 - 12:54 #1
hvis jeg ikke husker helt galt, så har PaintShop en egen \"thumbnail\" funksjon...

/nute
Avatar billede cstern Nybegynder
21. marts 2001 - 12:57 #2
thumbs+ er der noget der hedder - måske er det det du skal bruge? (kender ikke selv programmet)
Avatar billede cstern Nybegynder
21. marts 2001 - 12:58 #3
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. marts 2001 - 13:01 #4
henvisning: http://www.eksperten.dk/spm/22516

svar fra prodic: PS5.5 : File->Automate->Web Photo Gallery, så er det bare at vælge hvor den skal tage dem fra, og hvor de skal ligge når den er færdig.

Leg evt lidt med de andre indstilliger.

Og tryk så på Ok, og hent dig en kop kaffe - når du så komme tilbage er PS færdig med dit thumbnail/galler og links til de rigtige billeder.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. marts 2001 - 13:01 #5
PS 5.5 betyder Photoshop 5.5

/per
Avatar billede webmasterdk Praktikant
21. marts 2001 - 13:16 #6
med irfanview kan du lave html filer med thumbnails, det er temmelig fancy, du kan se en side lavet med irfanview på http://www.ladelund.subnet.dk/nytaar/thumbnails.html
Avatar billede prodic Mester
21. marts 2001 - 13:37 #7
Vil bare lige uddybe lidt. Web Photo Gallery, laver udover små udgaver af dine billeder også de links du kræver til de \"store\" udgave af billedet.

Hvis det ikke er hvad du leder efter, så ville jeg nok vælge en Action der resizer billedet med x% eller til x antal pixels. Den action kan du så køre på et helt bibliotek af gangen og selv definere hvor den skal gemme/hente billederne fra.

Igen gælder samme gode råd - lav noget kaffe mens det kører helt automatisk.

Al ovenstående er til Photoshop 5.5+, og ikke til PainShopt.

hoejrup->Det skulle jeg lige til at skrive igen, så tak!
Avatar billede webmasterdk Praktikant
21. marts 2001 - 14:17 #8
det samme gør irfan
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. marts 2001 - 15:27 #9
prodic> Han har skrevet, at han har adgang til diverse andre programmer.

/per
Avatar billede kuhlmeier Nybegynder
21. marts 2001 - 16:17 #10
Programmet FotoStation laver thumnails af alle de billeder du har i en mappe.Programmet kan desuden samtidig lave dig en website med dine billeder lige til at lægge ud på serveren - du kan tage dig en kop kaffe mere medens maskinen arbejder for dig - du skal næsten intet foretage dig.
<jørgen
Avatar billede prodic Mester
21. marts 2001 - 17:04 #11
hoejrup->Øhhh ja det kan jeg godt læse, men hvorfor skriver du det til mig??
Avatar billede kuhlmeier Nybegynder
21. marts 2001 - 17:08 #12
Det skulle måske have været et svar.??
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. marts 2001 - 17:36 #13
prodic> Det var en fejl.

/per
Avatar billede fear Nybegynder
21. marts 2001 - 18:56 #14
det bliver perfekt med PhotoShop.
hoejrup var vist hurtigst.
tak

Avatar billede prodic Mester
21. marts 2001 - 19:01 #15
Dahm og så på mit svar!!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. marts 2001 - 19:57 #16
prodic> Jeg er superbruger på Photoshop, og har tidligere løst et tilsvarende problem under File>Automate.
Men jeg valgte i stedet for at henvise til dit tidligere svar.

/per
Avatar billede prodic Mester
21. marts 2001 - 20:02 #17
Hoejrup->I know...det var ment som en joke. :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. marts 2001 - 20:43 #18
prodic> Helt i orden. :-)

/per