Avatar billede glimthaar Nybegynder
19. januar 2005 - 18:55 Der er 3 kommentarer

Harddisk forsvundet

Jeg har en ældre computer med en 7 GB Quantum harddisk med XP-Pro installeret. Jeg fik af min svigersøn en 7 GB IBM-OEM harddisk på 7.8 GB, men den viste kun 2 GB. Så jeg tog begge harddiske un, og konstaterede, at jumper-setting på begge var sat til Cabel Select. Jeg satte så den gamle Quamtum harddisk til master og IBM'en til slave, og så var der ingen harddisk i bios. Herefter byttede jeg rundt så IBM blev master og den anden slave, så kunne jeg se IBM'en, men ikke den gamle disk, og systemet vil ikke køre. Nuvel så måtte jeg leve med en 2GB forøgelse pt., så jeg svitsede tilbage til cabel select på begge diske, og hovsa! nu kan jeg kun se IBM disken, og kan overhovedet ikke se den anden, men systemet virker sammen med programmerne dog lidt trægt. Hjælp hvad er der galt, som I nok kan se af spørgsmålet er det ikke en ekspert, men jeg trænger til hjælp.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. januar 2005 - 20:03 #1
Du kan sætte dine HD, som master,  på hvert sit kabel, og i bios som auto.
Så skulle de kunne køre som primær og sekundær master.
Det gør de på min PC.
Avatar billede xbla Nybegynder
23. januar 2005 - 00:24 #2
Du skal sikre dig at begge datakabler er af den nye type, hvor det ene stik er blå.
(Blå stik placeres på bundkortet). På denne type vil dine disks automatisk blive opdaget som hhv. master og slave hvis du anvender "cable select". Har du derimod et gl. datakabel, hvor begge stik er sorte eller grå, så skal du indstille disken til enten master eller slave, ved flytte en jumper på selve disken.
Hvis dine disk understøtter "cable select", vil jeg anbefale at du  kun bruger de nye kabler. Bios skal være indstillet til "auto" som Gotfred også skriver.
Avatar billede glimthaar Nybegynder
27. januar 2005 - 18:58 #3
Tak for hjælpen