Avatar billede Kengun Praktikant
13. januar 2005 - 09:54 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Egen webserver; Hva trenger jeg?

En kunde af mig ønsker at sætte op en egen webserver for sine websider (4 stk.). Han spurgte mig om jeg kunne finde ud af hva han trænger for at komme igang; alt fra hardware til software. Og jeg ved jo at her på Eksperten er der mange der ved noget :)

Han trænger:
* Støtte for Frontpage Extensions
* PHP (mySQL ik nødvendig foreløbigt)
* Emailadresser må kunne settes op (med hans domæner)

Jeg ved at Frontpage Extensions og PHP ik er det bedste at køre sammen, men det er hva han for tiden bruger.

Han har:
* Fast IP-adresse
* OK internett forbindelse (jeg ved ik hvilken hastighed)

Domænene kan/må? vel hostes af andre?

Jeg kjenner svært lille til det her så si lige til hvis der er noget jeg må uddybe.
Avatar billede overload.dk Nybegynder
13. januar 2005 - 10:58 #1
Domænet "hostes" på en dns server, som man enten skal finde ud i byen eller selv anskaffe. Udover den fysiske server, skal han have noget win2k server eller win2k3 server, som php så skal sættes op på sammen med iis og front page extensions.

Til e-mail skal han enten anskaffe sig exchange server, eller købe en mailserver, her findes der et par stykker på markedet der er gode.

Men... vil sige at det lyder som en meget meget meget dyr løsning hvis han blot vil hoste 4 sider, ville helt klart prøve at forhøre mig med nogle priser hos en rigtig webhost fremfor selv skulle vedligeholde og servicere server+software.
Avatar billede kenp Novice
13. januar 2005 - 10:58 #2
han akn jo sagtesn hoste det selv! på en win2k server eller win2003 server, for der kan man jo indstallere php og mysql. og så en mailserver!

Men hvor god maskine han skal bruge kommer jo helt an på hans trafikmængde, og det er også det som afgøre hvor hurtig forbindelse han skal bruge.
Avatar billede overload.dk Nybegynder
13. januar 2005 - 10:59 #3
Et slag på tasken med total pris for blot at komme op og køre med licenser og hele molevitten, så er de første 20-30.000 hurtigt nået.
Avatar billede egonspock Seniormester
14. januar 2005 - 01:21 #4
Foreslå ham at smide frontpage extensions ud og køb en Mac Mini. Den har indbygget Apache-server med php og postfix til mail er også indbygget. Mysql kan downloades og installeres med et museklik og så koster maskinen fra 3200+moms. Domænet hoster han vel selv og bruger så en DNS-server, som Overload også siger. En Windowsløsning lyder godt nok dyr ;-)
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2005 - 12:42 #5
Han kunne vore få en dedikeret hosting hos en udbyder, så selve maskinen ikke skal stå i hans eget hjem.

Mange udbyder tilbyder at man kan komme med sin egen server eller betale et beløb om måneden og så efter et år er serverens ens egen. Det skal så lige siges at det er forskelligt hvad der følger med, altså om det er linux eller windows osv. osv.

Det han egentlig skal bruge er en maskine, den behøver ikke være vildt kraftig, så skal han have styresystem, windows eller linux, her er linux billigst da der er mange versioner der kan downloades gratis.

Problemet er at det skal sættes op og hvis man ikke har prøvet det før, skal man enten ud og søge en del på nettet eller finde en person der kan hjælpe.

Jeg ville tage kontakt til forskellige hosting firmaer og forklare hvad der skal bruges og hvis han VIL have det på sin egen server, skal der købes en dedikeret server løsning.

Følgende firmaer har det ihvertfald, om det så skal ligge på en server for sig eller hvad må du finde ud af hvad der bedst kan betale sig.
Du kan altid få en snak med dem og høre hvad de vil anbefale og så tage den derfra.

Device.Webbureau - www.device.dk - 7021 0004
Acomma - www.acomma.dk - 7027 2900
Azero - www.azero.dk - 3819 5017

Og mange andre, så find nogen forskellige.