Avatar billede netro Nybegynder
12. januar 2005 - 04:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Halv pris på artikler?

Jeg har ikke været den mest aktive inde i artikelsektionen, men nu så jeg, at pro-brugere tilbydes artikler til halv pris.

Er jeg alene om at synes, den ordning strider en smule mod Ekspertens koncept? Penge og points bør efter min mening skarpt adskilles, men nu kan man faktisk indirekte "handle" på Eksperten med rigtige menneskepenge og dermed have bedre forudsætninger for en god placering, end det er tilfældet for de ikke-betalende brugere.

Bliver næste tiltag mon, at pro-brugere også får fordoblet deres daglige automatiske pointtildeling?

Jeg ved, at det er afdeling for peanuts, men den idé er efter min opfattelse ikke i harmoni med Ekspertens tiltænkte ånd.
Avatar billede kenp Novice
12. januar 2005 - 10:45 #1
Tjaa nu er det jo så en af de fordele dem som ahr pro får! men den som har skrevet artiklen modtager nu alligevel 5 point for det.
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. januar 2005 - 11:07 #2
Jeg ved ikke hvad E's "ånd" er, men sagen er jo altså at det drives af DGI, og de gør det ikke kun for vores blå øjnes skyld. De vil gerne tjene penge. Det kan dels gøres gennem salg af reklamer, men et andet tiltag er altså salg af Pro-medlemskab. Og de er vel nødt til at give folk noget for pengene....

Noget andet er så, at mange af pro-medlemmerne (jeg kender ikke ratio-en) faktisk er det fordi de gennem en aktiv indsats pointmæssigt er blevet blandt top-100 i den forrige måned. Så det er ikke kun de "rige" der belønnes -- det er også dem der gør en god indsats.

PS: Jeg er ikke, og har aldrig været, pro-medlem.. :-)
Avatar billede popsy Novice
12. januar 2005 - 16:47 #3
ejvindh> Promedlemskabet blev nu indført mens siden var på private hænder, længe før IDG kom til :)
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. januar 2005 - 16:54 #4
Popsy: He, he: og du mener ikke IDG er privat ?? ;-)

Nå, men jeg forstår jo godt meningen i hvad du siger - at det blev indført før E blev et kommercielt foretagende. Jeg har heller ikke været med så længe som dig, så historikken i mit indslag var ikke helt god. Men det understreger bare min pointe, for så blev det vel indført for at brugerne kunne hjælpe E med at blive på ikke-kommercielle hænder, og det er vel også en indsats der fortjener en form for belønning...
Avatar billede popsy Novice
12. januar 2005 - 18:23 #5
hmm, omformulering: What you just said :D

Ja, du forstod mig rigtigt :)

Er enig med dig i at det blev indført for at hjælpe med at betale regningerne, den gamle nyhed om det kan iøvrigt ses her: http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=82

netro> Jeg er ikke helt med på hvad du forstår med sætningen "Ekspertens tiltænkte ånd"? Jeg synes da det rammer meget godt, vi er vel enige om at Eksperten er et samfund, hvor point er betalingsmiddel? I så fald er det vel rimeligt at man kan købe noget for de points (svar/artikler).

Muligheden for at få artiklerne til halv pris, er ikke reserveret for betalende medlemmer, eftersom alle har en chance for gratis at blive pro, hvis man placerer sig blandt de 100 mest pointtjenende i en måned. De er faktisk slet ikke svært at placere sig der, forrige måned skete det for mig helt uden jeg havde prøvet på det...!
Avatar billede netro Nybegynder
12. januar 2005 - 19:17 #6
Ja, jeg har også selv været blandt de 100 flere gange. Men det der "generer" mig lidt er jo, at man nu kan veksle penge til points, om man så må sige. Hvis man læser 100 artikler på en måned, har man faktisk sparet 250 points, hvis man er betalende bruger, og hvad der er sparet, er som bekendt tjent. Jeg synes ikke, at det ligger bund for en helt fair point-konkurrence. Og ja, selvfølgelig har Eksperten (IDG) indført det, da de som alle andre gerne vil have noget øget omsætning, men det virker en smule underligt i mine øjne.

Tag Google som eksempel. I stedet for at måle en brugers faglige kunnen (aktivitet på siden), måler de en sides vigtighed, der får tildelt en værdi på deres PageRank-skala. Om man så betaler dem en million kroner, vil denne værdi forblive præcis den samme, og sådan synes jeg også, at det burde være på Eksperten.
Avatar billede netro Nybegynder
12. januar 2005 - 19:20 #7
"...vi er vel enige om at Eksperten er et samfund, hvor point er betalingsmiddel?"
Også i den grad. Eksperten er et samfund, hvor der handles med points, og den virkelige verden er et samfund, hvor der handles med points. De to samfund bør efter min mening adskilles fuldstændigt.
Avatar billede netro Nybegynder
12. januar 2005 - 19:21 #8
Rettelse: "...den virkelige verden er et samfund, hvor der handles med PENGE"
Avatar billede popsy Novice
12. januar 2005 - 19:22 #9
Hmm, fair og fair? Pointkonkurrencen her på siden har da aldrig været fair.

Hvis du begynder at grave i de spørgsmål som de øverste på topti har svaret på i starten, vil du sagtens kunne finde eksempler på spørgsmål med flere tusind point udlovet.

Dem konkurrerer du vel indirekte med, hvis du vil ind på den liste, men du kan kun opnå 200 point pr svar :)
Avatar billede netro Nybegynder
12. januar 2005 - 19:26 #10
Ja, det bliver aldrig helt fair, da de forskellige spørgere fx. ikke vurderer et spørgsmåls sværhedsgrad (og dermed udlovede points) efter den samme skala. Nogle gange får man 200 points på 10 minutter, og andre gange må man kæmpe i 2 timer for at få sølle 15 points. Men den nye ordning ligner et bevidst forsøg på at gøre konkurrencen unfair.
Avatar billede netro Nybegynder
17. januar 2005 - 07:03 #11
Nu er man i øvrigt også begyndt at veksle points til karma ;o)
http://www.eksperten.dk/spm/581353
Avatar billede popsy Novice
17. januar 2005 - 10:42 #12
:-)