Avatar billede scorpion Nybegynder
11. januar 2005 - 23:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Flere domæner på en IP eller hvad??

Hej på den anden side

Jeg skal gerne til og oprette et domæne som jeg kan hoste selv via en MS Server 2003 (formålet med at hoste den selv er muligheden for at lære). Jeg har kobber fra Cybercity og har derfra det dertil hørende domæne ditdomæne.adsl.dk, men ønsker at kaste penge efter mit helt eget domæne nu – så jeg kan lære lidt om den slags og så er det jo også rart at man ikke behøver skifte e-mail osv om man skulle finde en anden udbyder.

Til mit egentlige spm.:
Jeg har jo i dag et domæne igennem Cybercity som jeg hoster via min server, når jeg nu allerede hoster en side fra min server har jeg så stædig mulighed for at hoste en anden f eks ditdomæne.nu eller opstår der en konflikt – kan ikke forstille mig andet selv, men der er måske en mulighed jeg ikke selv har tænkt på?

Hvad nu hvis jeg tilføjer ditdomæne.nu til HOSTS filen – kan jeg på den måde få begge domæner til at vise det samme indhold og arbejde med samme IP?
  Det gør ikke noget for mig at det er samme indhold, da jeg kun er interesseret i at udgive mig som ditdomæne.nu?

OBS Jeg har ikke brug for at vide at Linux eller andet er bedre og licensen kommer fra en skole; så var det ude af verden.

På forhånd tak for hjælpen,

Scorpion
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
11. januar 2005 - 23:26 #1
du kan sagtens have flere domæner på samme ip.
Avatar billede scorpion Nybegynder
11. januar 2005 - 23:35 #2
Er det nødvendigt at rette i hosts filen eller har det ikke nogen betydning; da domænerne knyttes til samme IP under alle omstændigheder... eller kan jeg ligefrem hoste flere domæner med kun en IP??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. januar 2005 - 23:43 #3
Flere domæner på een IP ordnes vha "hostheader" i din IIS - fordi det er en
serverudgave. Du kan både vælge at domæner peger på samme mappe, eller på
forskellige mapper og dermed forskelligt indhold.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. januar 2005 - 23:44 #4
PS: Vil du eksperimentere kan du "låne" et domæne (dvs. subdomæne) af mig, som jeg
sætter til at pege på din IP. Så ved du hvad du skal gøre når du får dit eget.
Kontakt mig via min email i mit minisite, hvis du ikke vil skrive din IP her.
Avatar billede scorpion Nybegynder
12. januar 2005 - 00:13 #5
erikjacobsen > Det vil da ikke være helt dårligt at lege med, men om det bare afhænger af hostheaderen tror jeg ikke det skal være noget problem.

Nu mangler jeg bare at få styr på hele DNS situationen, men til det har jeg fået at vide at DNSgratis.dk skulle være et godt sted og så har jeg fået henvisning til denne vejledning:

http://ghost-net.dk/dl/DOCS/DNS_WEBSERVER_DIVS_FOR_ALLE/

Er der nogen der evt kunne have nogle flere tips, evt. helt andre vejer at gå?
Avatar billede Erik Ødemark Nybegynder
12. januar 2005 - 23:45 #6
Du skal inde på IIS serveren tilføje dit nye websted og i header information blot angive det domain som du benytter. Dernæst skal du sørgefor at der hvor domainet er oprettet peger på din eksterne ip.
Når der så kommer besøg på siden vil IIS se hvilken header der er bedt om og selv dirigere til det rigtige website på din Win2003.