Avatar billede maage56 Nybegynder
09. januar 2005 - 16:22 Der er 15 kommentarer

BIOS update problemer.

Hej! Jeg er i gang med at få min BIOS opdateret. Jeg bruger programmet awdflash. Men når jeg bruge det sir den at min BIOS er "write protected" og derofr kan jeg ikke skrive til den. Har kigge i manualen efter eventuel jumper, men kan ikke lige umiddelbart finde en. Mit bundkort er et Soltek 75frn2-l

Pft.
Avatar billede nopsen Ekspert
09. januar 2005 - 16:37 #1
har du fjernet skrivebeskyttelsen på den diskette du bruger?
Avatar billede maage56 Nybegynder
09. januar 2005 - 16:38 #2
ja den er fjernet men hva skal det egentligt gøre? Det er jo BIOS rommen der skal skreives til. eller..???
Avatar billede nopsen Ekspert
09. januar 2005 - 16:44 #3
prøv i første omgang at gå i bios og load setup defaults, gem det og prøv så igen.. hvis dette ikke hjælper kan du clear cmis ved enten at bruge en jumper på bundkortet, eller pille batteriet ud et par minutter.
Avatar billede nopsen Ekspert
09. januar 2005 - 16:44 #4
cmis = cmos
Avatar billede nopsen Ekspert
09. januar 2005 - 16:46 #5
for ellers er det som du siger en jumper man som regel slår det til og fra med.
Avatar billede maage56 Nybegynder
09. januar 2005 - 16:48 #6
ok prøver, det lige
Avatar billede nopsen Ekspert
09. januar 2005 - 16:54 #7
jeg har hentet din manual og der står dette under bios flash:
Warning ! If the message “ Write Fail ” appears while Award “FLASH
MEMORY WRITER” is verifying Flash memory, just repeat the process.
Please DO NOT reset or turn off the system. If the award memory flash
utility is not able to update the BIOS successfully, your system may not
be able to boot
Avatar billede maage56 Nybegynder
09. januar 2005 - 18:29 #8
Får stadig den samme fejl meddelelse "Flash ROM write protected" , er i færd med at lede hele manualen igennem for at finde noget om det.
Avatar billede nopsen Ekspert
09. januar 2005 - 21:11 #9
ok som der står skal du gentage processen når du kommer ud for den fejl, så skulle det virke.
Avatar billede maage56 Nybegynder
09. januar 2005 - 21:50 #10
forh... :) det er ved at gå mig på! Men har nailet til soltek's support. Så må de jo fortælle mig hvordan man slår BIOS write protection fra. Har været alle jumpere igennem
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2005 - 22:09 #11
Du har vel ikke installeret antivirus eller et andet program, som beskytter mod skrivning til BIOS?
Avatar billede maage56 Nybegynder
09. januar 2005 - 22:15 #12
øhhh har installeret Norton AV 2003 og service pack 2, men flash utillitien køre jo i dos, så burde norton og windows da ikke have så meget at sige... eller...?
Avatar billede nopsen Ekspert
09. januar 2005 - 22:21 #13
nej ikke i dit tilfælde.. der er en funktion i bios hvor du kan enable virus protection, den har jeg erfaring med at man altid skal slå fra, da der kan opstå nogen problemer med det.
hvis du har resettet din bios, er den højst sandsynligt enabled, du kan prøve at slå det fra og se om det hjælper, men jeg tvivler.
kan ikke se andre løsninger end det jeg har foreslået, hvis du har prøvet at gentage processen med bios update som soltek skriver at man skal og der ikke er en jumper til det som på visse bundkort, så er jeg blank for flere ideer, har aldrig set denne fejl før, så jeg håber du får svar fra dem.
Avatar billede maage56 Nybegynder
09. januar 2005 - 22:23 #14
ja det håber jeg skam også. Har også kigget på det med virus protection i BIOS og den er disabled, så jeg er os blank indtil vidre. gider ikke skille hele min computer af lige nu, det kan jo være der gemmer sig et eller andet på bundkortet. Men tusind tak for hjælpen og så håber jeg bare på svar fra soltek hurtigst muligt
Avatar billede nopsen Ekspert
09. januar 2005 - 22:30 #15
ok selv tak, vent med at lukke her og giv så lige en melding når og hvis du hører fra dem.. held og lykke :)