Avatar billede lenestampe Nybegynder
05. januar 2005 - 10:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Illustrator:hvordan laves rundt logo m/transparant baggrund?

Jeg har lavet et rundt logo i Illustrator og gemt som ai. Da jeg gerne vil bruge det til trykning har jeg ekporteret det som jpeg og åbnet det i Photoshop. Når jeg gemmer kommer den hvide baggrund med selvom jeg har fjernet den med tryllestav.
Kunne jeg evt. i Illustrator have valgt transparant baggrund inden jeg overhovedet startede eller kan endnu nå at vælge det? Eller er der en andet løsning på problemet?
Avatar billede cpufan Juniormester
05. januar 2005 - 10:57 #1
hvis det skal bruges til trykning skal du blot bruge det som en illustrator.eps
den vil kun tage de områder der er "tegnet"
Avatar billede galle2 Nybegynder
05. januar 2005 - 11:14 #2
Forkert kategori, men OK.... JPEG understøtter ikke transperant baggrund. Hvis du vil eksportere det som andet end .eps skal du vælge at eksportere det i f.eks. .gif format....
Avatar billede lenestampe Nybegynder
05. januar 2005 - 11:16 #3
Dejligt at få info om hvis jeg en dag har brug for prof. tryk. Men logoet skal bruges til "privat trykning" og brugere kan ikke åbne eps-fil og vil gerne have en pjeg. Er det helt udelukket at lave en sådan? Jeg kan godt finde ud af at lave en gifversion med transparant baggrund. Synes du at det er acceptabel til sådan lidt hjemmetrykkeri?
Avatar billede galle2 Nybegynder
05. januar 2005 - 11:29 #4
gif er som regel i dårligere kvalitet, men det afhænger af detaljerne i selve billedet om kvaliteten er acceptabel. Hvis din bruger kan modtage photoshop filer kan du jo også vælge at gemme i .psd format.... Jeg tror bare ikke at jpeg holder, så vil du altid skulle trykke på f.eks. hvid baggrund, hvis det altså er det dit billede har....
Avatar billede cpufan Juniormester
05. januar 2005 - 11:37 #5
Der er noget der hedder clipping-path i photoshop:
Det område der skal ses, markeres, - evt med magic wand - i menuen "path" vælges convert to path, gem derefter path'en, så når du gemmer photoshopfilen (som eps) kan du vælge path'en som fritlægningspath.

Men kommer lige i tanke om at de ikke kan åbne eps, så det er jo lige meget.
Så har du vist kun gif tilbage.