Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 01:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Privat kunde-betaling før/efter?

Hvis jeg nu engang med tiden ville lave mig et website, som solgte grafiske løsninger på privat basis – ikke som firma! Hvordan mener i så, man skulle annoncere betalingsdelen ?

Skal kunden betale inden arbejdet påbegyndes ?
Eller skal han først betale når arbejdet er færdigt ?

Problemet er jo, at kunde uden videre kan røvrende mig, hvis han først skal betale når arbejdet er lavet…

Hvordan ville i annoncere bestillings/betalings-delen ??
Avatar billede mini-me Nybegynder
29. december 2004 - 01:22 #1
50% nu 50% når jobbet er færdig...
Avatar billede ibka Novice
29. december 2004 - 01:33 #2
50/50 - du kan jo altid lukke siden hvis ikke det sidste bliver betalt
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 01:37 #3
Nej, jeg kan ikke gøre noget som helst, hvis der ikke bliver betalt!! Det er jo kun grafik - banner, knapper osv. Som kunden så skal evaluere under udarbejdelsen - for at ramme det rigtige design...
Kunden kan i princippet bare kopier det, bruge det - uden videre !
Avatar billede ibka Novice
29. december 2004 - 01:52 #4
Der er altid en risiko som du må leve med, og i dit tilfælde er det "kun" din egen arbejdskraft som evt går tabt. Jeg som kunde ville ikke betale mere forud. Jeg tror endda at du vil få lidt svært ved at forlange 50% forud fra nogle kunder
Avatar billede kalp Novice
29. december 2004 - 02:26 #5
baseig.... tjah stæler kunden det så kan han jo meldes til politiet for overtrædelse af copyright loven
Avatar billede japping Nybegynder
29. december 2004 - 12:24 #6
Jeg har gennem nogle år arbejdet på samme måde inden for udvikling af produkter. Her får kunden også information om idéer og løsninger inden produktet er helt færdigt.

Mit forslag er, at du deler opgaverne op i delopgaver på f.eks. 3-6 stk. Hver gang kunden så får tilsendt løsningen på én af delopgaverne, sender du samtidigt en faktura. Når kunden har betalt denne faktura går du så i gang med den næste delopgave.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2005 - 23:31 #7
Mit lille site er nu færdigt og kan besøges her: http://www.baseiq.dk

Det bliver sådan, at kunden først skal betale, når alt er helt færdigt! Tilgengæld bliver alt fremvist, med et stort fedt vandmærke hen over. Når jeg så har registreret kundens indbetaling fjernes vandmærket.

Jeg takker for jeres indput!

Hvem vil ha' point ? Smid svar !
Avatar billede morteeart Nybegynder
12. januar 2005 - 23:33 #8
Jeg vil anbefale at du læser reglerne for freelance arbejde, (kan ikke lige huske linket)

Men det grundlæggende er:

1. Du har IKKE betalingssikkerhed, dvs. kunden må lovligt røvrende dig.
2. Kunden har ikke leveringsikkerhed, dvs. du behøver ikke levere hvis du har fået pengene, helt lovligt.