Avatar billede ymez Nybegynder
26. december 2004 - 10:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Opdeling af harddisk

Jeg køre med xp, da jeg fik computeren var altid installeret i forvejen, og harddisken var delt op i 3 drev.
C:(20 gb)
D:(15 gb)
E:(15 gb)

Jeg har kun brugt for få gb på drev d: og e:, hvordan ændre jeg så den er blot er 1 gb på d: og e:, og så 48 gb på c:

Håber nogle vil hjælpe.
På forhånd tak.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. december 2004 - 10:54 #1
Jeg ville nok reducere størrelsen på Windows drevet.. dvs, 5-10 gb.. og derefter bruge resten til vigtige filer (installationsfiler, opdateringer, system filer, osv..), private område (dokumenter osv)..

Hvis det skulle ske, kan man nemt og hurtigt formatere Windows drevet.. eller ved scandisk / defragmentering.

Der findes programmer, der kan ændre på størrelsen af partitioner, uden at man skal slette alle partitionerne.
Der er f.eks. Partition Magic (shareware, se http://www.riversen.dk/flash/pm/pm.php ), Ranish Partition (eller noget i den stil, freeware, "DOS"-agtigt)..
Avatar billede gratis Nybegynder
26. december 2004 - 10:59 #2
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2004 - 11:06 #3
En lille kommentar hvis du bruger løsningen fra "gratis" skal du være opmærksom på at hvis D: og E: er logiske drev på en udvidet partition er det nødvendigt at du først sletter de logiske drev og den udvidede partition
Avatar billede espersen Novice
26. december 2004 - 11:50 #4
100% enig med "thesurfer" - Mappen Dokumenter bør ligge på D-drevet - ikke på C-drevet, da du ellers risikere at slette alt for meget ifm. en installation af XP.

Synes dog at C-drevet skal have 10 gb - især hvis du har en del programmer insatlleret. XP kan godt lide god plads....

Højreklik på mappen Dokumenter og klik på Flyt + vælg drev hvor indholdet skal ligge - så flyttes indholdet over på fx. d-drevet.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
26. december 2004 - 12:26 #5
Det er altid sundt at have SYSTEMET/PROGRAMMER på C: og DOKUMENTER og andre 'egne' DATA på et andet DREV. Tænk over det...
Ellers virker din opdelning rimelig fornuftig...
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2004 - 12:59 #6
Download BootIT nextgeneration http://www.terabyteunlimited.com, boot op på disketten du må ikke installere du skal altså arbejde på disketten, nu er du i stand til at  resize din partition
Jeg skal lige spise melder tilbage med forsættelsen om 10 min.
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2004 - 13:00 #7
Rent sludder det var den forkerte tråd
Avatar billede espersen Novice
30. december 2004 - 16:32 #8
bare spørg hvis der er mere vi kan hjælpe med !!
Avatar billede ymez Nybegynder
11. marts 2005 - 17:48 #9
svar
Avatar billede majsmarken Nybegynder
11. marts 2005 - 18:03 #10
<ymez>: Hvordan skulle det forståes ? Ku' du ikke bruge det siden du bare lukker og tar' point selv ?
Avatar billede ymez Nybegynder
11. marts 2005 - 18:05 #11
Nej, der var ikke noget som der virkede på min comp.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. marts 2005 - 19:36 #12
ymez> Dvs, du påstår at Partition Magic og Ranish Partition ikke virker??
Læs lige dit eget spørgsmål igennem igen, og derefter mit indlæg (26/12-2004 10:54:12). Mit indlæg besvarer nemligt dit spørgsmål, fuldt ud!
Avatar billede espersen Novice
12. marts 2005 - 21:33 #13
igen enig med thersurfer.... de virker hver gang.