Avatar billede mnt Nybegynder
21. december 2004 - 13:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Flash-sites - Godt/skidt?

Lige for at høre lidt om folks meninger som sites. Kom med kommentarer, ris/ros for og imod:

1) Fulde flash-sites
2) Sites, med lettere flash (f.eks. flash-banner m.m.)
3) NO flash-sites

Håber på mange svar og synspunkter på dette..
Avatar billede stone Forsker
21. december 2004 - 14:07 #1
flash er kommet for at blive og bliver mere og mere implementeret i sites eller komplette sites, fordelen ved flash er grafikken er flottere hurtig at loade og nemmere at tilpasse ved ændringer. I forhold til gif animationer er flash lang at foretrække da de kan gøres dynamiske og er hurtigere at hente.

Fulde flash sites kan være hurtig at hente, dt kommer an på hvordan den er lavet og hvor stor den er, har selv prøvet at komme til et flash site som tog en helv... tid at loade selvom jeg har bredbånd, så man skal tænke sig om når man laver en website i fuld flash.
Avatar billede nfk Nybegynder
21. december 2004 - 14:10 #2
Flash sider er klart de fedeste efter min mening.
Fordi:
- Animation der bare er så meget bedre end gif
- God load tid på meget grafiske sider
- Meget mere innovative hjemmesider
- Flash kan kombineres både med ASP, PHP og MySql
- Og sikkert en masse andre gode grunde som jeg ikke lige kan huske...
Avatar billede dingemann Novice
21. december 2004 - 14:17 #3
Fulde Flashsites bør kun laves af folk der kan finde ud af det - både for brugeren og for webdesignerens skyld. Der findes mange eksempler på gode Flashsites (fx min kommende praktikplads hvor jeg skal arbejde med Flash - www.3xn.dk), www.widegroup.net er en af mine favoritter og www.sofake.com er også super.
Essensen i fulde Flashsite er at bevare dynamikken og programmering er toughstuff hvis sitet skal fungere lige så dynamisk som et asp eller et php-site...
Personligt har jeg aldrig lavet et fuldt Flashsite - det ville rive gulvtæppet væk under mig og jeg ville gå død langt før målet :)

Flash som banner er jo genialt - det er vidst også det eneste punkt hvor Jakob Nielsen (klovnen over alle klovne syntes jeg) vælger at acceptere Flash... Flash har sin force i vektorgrafikken som gør den pæn, stilet og skarp hvilket et ani-gif kan have svært ved at konkurer med og så er der ikke mindst interaktionsdelen hos Flash som ani-gif'en ikke har mulighed for.

Sites uden Flash er for mig at se stadig en løsning. Eller jeg mener Flash skal fungere til formålet før det anvendes. Der findes talrige sites hvor Flash ikke ville have en chance og lige så omvendt. Det er et spørgsmål om at få Flash integreret der hvor det kan gøre en forskel og man skal ikke kun anvende Flash for at anvende det - det tager ca 4 gange så lang tid at lave et Flash-site som et normalt site og hvis integrationen af Flash er unødvendig så taler vi meget spilt arbejde. Desuden er der jo omvendt flere der har Flash-pluginnet end der er folk der har Java VM - det siger måske lidt om udbredelsen...

//peter
Avatar billede got-it Nybegynder
22. december 2004 - 00:03 #4
2) Jeg foretrækker flashh banner ->  www.shiver7.com

ellers er jeg enig med de andre, men det er jo en smagssag hvad man er til (;
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2004 - 07:24 #5
Flash er helt sikkert meget fedt hvis det bliver anvendt ordentligt.
Hvis du går ind og ser på templatemonster.com (bare et af mange eksempler) er der mange af dem der ikke er fulde flashsites, men derimod bruger flash til menuerne, topbanneret og måske lidt lir rundt omkring.

Der er også de fulde flashsites som se hamrende godt ud, men de har helt sikkert også taget lang tid at lave. Så på et eller andet punkt er det jo bedst at lave det man selv synes bliver fedest.

Jeg synes begge har fordele og ulemper, fulde flashsites kan være ret fede, de kræver dog tit meget tid at lave for at det hele ser rigtig fedt ud, og det er ikke så nemt at sætte op og få det hele til at spille efter min mening.
Sådan nogen som følgende er fede:
http://www.2adesigner.com/
http://www.wa007.com/
http://www.2advanced.com/

Så er der de andre hvor det meste er opsat i alm html og så er menuen og banneret i flash, dem synes jeg også er ret fede, da det kan være nemmere at vedligeholde, der er ikke så meget tingel tangel og lir for det meste.
Det ser ganske nydeligt ud, men igen er der nok også brugt tid på disse:
http://www.templatemonster.com/website-templates/7150.html
http://www.templatemonster.com/website-templates/7146.html
http://www.templatemonster.com/website-templates/7130.html

Men jeg samler tit inspiration på templatemonster og de andre, for at se hvad kan jeg lide, hvis du er til fulde flash sites så søg på dem og ellers søg på website templates.

Alle de gode og dårlige ting man ellers siger om flash er smag og behag, det kan være fedt, hvis det som sagt tidligere laves ordenligt, det kan også være noget pjat eller for meget nogen gange.
Det er nemt at arbejde med, man kan relativt nemt lave noget fedt, ved hjælp fra nettet osv.

Så jeg mener man skal lave det man selv synes er mest fedt, der er ikke noget der er bedre end det andet, men der er helt klart forskel i udtrykket man sender.

håber du kan bruge min lille lomme filosofi til noget...... :D
Avatar billede mnt Nybegynder
30. januar 2005 - 23:01 #6
Lukker