Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 18:39 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Formater C-drev!

Hey!.. hvordan formater jeg mit c-drev??(xp) jeg kan ikke få computeren til at køre fra en cd(win 98se)....hvad gør jeg?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 18:50 #1
Kører du med filsystemet NTFS eller FAT32?
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 18:52 #2
hvordan finder jeg ud af det?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 18:54 #3
Åben Denne Computer > Højreklik på drevet > Vælg Egenskaber.

Hvad skriver den ved "File System" / "Filsystem"?
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 18:55 #4
NTFS
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 18:58 #5
crap :-)

1) Har du en Windows XP cd?
2) Har du en Windows 98 bootdisk?
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 19:02 #6
har windows 98se på en cd, men ved ikke hvad bootdisk er
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 19:07 #7
hmm... hvis man nu starter op, via W98SE cd'en, kan man så komme over i DOS, og bruge FDISK?

Smid W98SE i cd-drevet, genstart computeren, start op på cd'en.. starter den så W98SE installationen, eller kan du vælge DOS?
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 19:09 #8
det er nemlig det jeg ikke kan. kan ikke starte op via w98se
Avatar billede serverservice Praktikant
19. december 2004 - 19:10 #9
gå på google og skriv bootdisk så får du et link til en side hvor du kan oprette en bootdiskette som du kan starte din pc på og begynde installation - vælg derefter cdromsupport - og så skriver du install .
Men 200 point er da alt for meget for det her spm?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 19:12 #10
Så er din BIOS ikke indstillet, til at boote op fra cdrom..
Genstart computeren. Så snart du kan se tekst på skærmen, begynder du at trykke på tasten, der giver adgang til BIOS (typisl DEL eller F1 tasten). Det skulle gerne stå der.

Du skal nu finde en menu, der hedder noget med "boot", "ide" el.lign..
Der skal du sætte boot-rækkefølgen til: cdrom, A-drev, harddisk

Gem indstillingerne, og gå ud af BIOS (skulle gerne genstarte automatisk)
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 19:12 #11
okay gør jeg lige... vil gerne give 200 point. synes det er nødvendigt
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 19:13 #12
dannyboyd> Microsofts bootdisker er beskyttet af ophavsret.. dvs Copyright. De må ikke downloades.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. december 2004 - 19:17 #13
Så gør jeg det da alligevel - som >100 gange før her på eks.:
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Avatar billede serverservice Praktikant
19. december 2004 - 19:18 #14
-> Thesurfer nej men nu er det jo jul og han skal jo gerne have sin pc til at køre?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 19:19 #15
majsmarken> Må vi godt det?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 19:21 #16
dannyboyd> At det er jul, gør ikke noget ulovligt, lovligt :-)
Må man overskride hastighedsgrænserne, fordi det er jul? Eller hvad med at downloade spil, film, osv...?

Det holder ikke, vel..? :-)
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 19:36 #17
jeg har været inde BIOS men man kunne ikke sætte den til cdrom,a,c men kun til cdrom,c,a ...er det okay?
Avatar billede serverservice Praktikant
19. december 2004 - 19:38 #18
nej, men han har jo en lovlig cdén allerede - så er det vel ikke så slemt- jeg kan ikke lige huske hvordan man opretter en bootdiskette fra en windows 98 cd, men det plejer at være muligt - kan du?
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 19:39 #19
okay, hvad er det JEG skal gøre?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 19:40 #20
vrouey> cdrom,c,a er ok... hvis du altså kan komme i DOS, via W98SE cd'en

dannyboyd> jeg ved ikke lige, om man kan lave en bootdisk via cd'en..
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 19:44 #21
jeg kan ikke komme i dos. den starter windows op
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 19:46 #22
Hvilken Windows..? Det installerede Windows XP, eller Windows 98 SE installationen?
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 19:48 #23
altså dcomputeren starter op ligesom normalt...i XP.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 19:52 #24
Så loader den ikke fra W98SE cd'en.. er du sikker på at det er en original Windows 98 Second Edition cd?
Forskellen på W98 og W98SE, er at W98SE cd'en kan bootes..
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 19:55 #25
ja den er orginal og der står windows98 2.udgave
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 19:59 #26
2 sek.. genstarter lige igen..har fundet ud af at mit cdrom-drev var daktiveret :S ...underligt
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 20:08 #27
der sker intet!....
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 20:15 #28
Er du sikker på, at du kun kan vælge "cdrom,c,a"?
Så skal du bruge din Windows XP.. du skal boote op på den og starte installationen.. på et tidpunkt vil spørge dig, om du vil formatere harddisken.. her skal du vælge noget der ligner "format med FAT32".. ellers kan du ikke installere Windows 98 / 98SE..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 20:16 #29
Men, hvis du ikke kan boote op på cd'en, kan du ikke komme til at boote op i DOS..?
Den vil jo først boote på via cd (hvilket du åbenbart ikke kan), og derefter harddisken (starter Windows XP op).. dvs, du har ikke muligheden for at starte op via "A" (diskette drevet)..
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 20:17 #30
kan jeg ikke formatere på en anden måde??
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 20:20 #31
Smid harddisken i en anden computer, og formater til filsystemet FAT32, med /S parameteren (dvs: format X: /S, hvor X: er dette drevs bogstav i den anden computer). Derefter kopieres W98SE cd'en over på harddisken.

Den skulle så gerne starte op, og du skulle gerne kunne installere W98SE fra harddisken..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 20:21 #32
Det her forgår i din egen computer (den computer den sidder i nu):
"Den skulle så gerne starte op, og du skulle gerne kunne installere W98SE fra harddisken.."
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 20:24 #33
hmm, det er lige besværligt nok....springer over. har heller ikke en anden computer til rådighed....
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. december 2004 - 20:28 #34
Jeg har desværre ikke andre forslag. Du er velkommen til at vente på andre brugere.. det kan være at der er en, der kan hjælpe.
Avatar billede vrouey Nybegynder
19. december 2004 - 20:29 #35
det er okay....ellers tak for hjælpen!...
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2004 - 22:34 #36
Sæt BIOS til at at 1. boot device er cdrom, start op med Win98 cd-en i drevet, ved a-prompten skriver du "fdisk" uden "" vælg, slet alle partitioner, når alle partitioner er slettet, vælg opret primær partition, vælg sæt sæt primær partition aktiv, genstart med win98 cd-en i drevet sig ja til at formatere så skulle det køre
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2004 - 22:40 #37
Kan du ikke starte op på din CD kan du finde et link hvor du kan downloade en startdiskette på
http://www.eksperten.dk/spm/572717#rid5187621  kl. 22:31:03
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. december 2004 - 06:58 #38
... som jeg også har skrevet [19/12-2004 19:17:52]...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. december 2004 - 07:00 #39
[Titel: Gennemgang af FDISK]:
http://www.riversen.dk/?side=instruktion.php
Avatar billede serverservice Praktikant
20. december 2004 - 11:23 #40
Det var vist det jeg foreslog fra starten, men blev overhørt med diverse formaninger, men det er som sgat det nemmeste når andet ikke virker.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. december 2004 - 17:27 #41
Nå - <vrouey>: Hvad er så det nyeste i denne følgeton ?
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2004 - 21:48 #42
Hvad med at bruge julen til at få spørgsmålet afsluttet ?
Avatar billede vrouey Nybegynder
25. december 2004 - 09:57 #43
heh jo skal ha afsluttet dette spørgsmål. Kan ikke starte med cd-rom'en, så prøver lige at følge det med stardisketten
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2005 - 21:35 #44
Hvad med at få det her afsluttet ??
Avatar billede vrouey Nybegynder
30. juli 2005 - 22:47 #45
hmm ja.. hvordan er det nu lige jeg gør det:S
Avatar billede vrouey Nybegynder
30. juli 2005 - 22:48 #46
sådan