Avatar billede speedy2000 Nybegynder
15. december 2004 - 16:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Operational Mode + Transaktionslog

På SQL Server 2000 kan jeg ikke hente og skrive mens den laver backup af databasen via en Maintenance Plan.

Jeg har andre DB kørende, hvor det ikke er noget problem.

Samtidig tømmer den ikke min Transaktionslog når jeg laver en backup af denne.

Nogen der kan komme med et par guldkorn ?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
15. december 2004 - 21:07 #1
Hvad mener du med tømmer? Er det fordi den ikke bliver mindre rent fysisk på disken eller er det fordi den stadig er lige fyldt med transaktioner?

Er det en database i replikering?

Hvis den ikke er i replikering (publisher) så kan du altid tømme loggen vha.

backup log <database> with truncate_only
dbcc shrinkfile(<database>, 1)

Find evt. ud af hvad dine datalogs hedder vha. sp_helpfile og sp_spaceused
Avatar billede speedy2000 Nybegynder
16. december 2004 - 08:46 #2
Den bliver ikke mindre på disken. Den ene er vokset til 4.5 Gb , transaktionerne bliver dog tømt.

Databasen er ikke i replikering.

Hvor vigtig er Log filen ?
Jeg kører Full Retore mode, men så vidt jeg ved så kan jeg godt restore mine databaser fra min .bak fil. Uden at restore min backup af .TRN filen.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
16. december 2004 - 11:38 #3
Logfilen bliver ikke mindre automatisk, medmindre du vælger autoshrink. Dette gøres ved at klikke på databasen og vælge properties og fanebladet Options. Her kan du sætte et flueben i Autoshrink. Du kan evt. også vælge en anden recoverymodel, hvad du vælger skal afhænge af hvor vigtigt du mener det er, at kunne lave en restore up to date. Hvis du bare har behov for  at restore med en dags data, kunne du evt. vælge "Simple" og så bare lave en full database backup hver dag. (jeg synes nu ikke det er helt optimalt, men som sagt er det op til dig om du vil bruge TRN eller ej)

Du kan også shrinke den manuelt, vælg databasen -> All Tasks -> Shrink Database og forneden trykker på du Files her kan du helt præcist styre hvilke filer du vil shrinke.

Og hvorfor bliver den logfil så ikke bare mindre helt af sig selv og hvorfor kan man vælge om den skal shrinke….? - Ja svaret er rimeligt enkelt, data gemmes i blokke de steder på disken hvor der er plads og ved at sprede data ud over mange fragmenter vil adgangen til disse data blive væsentlig forringet. Det er bla. derfor man kan køre en diskdefragmentering engang imellem. Ved at skabe sin database med et formodenligt antal megabyte der kan sikre dig et års tid, vil databasen herved gå ind og reservere denne diskplads og derved vil fragmenteringen af datafiler/ logfiler ligge pænt sammenhængende og derved vil man kunne opnå en bedre performance.
Hvis du kigger stadig under properties men eks.vis på faneblad DataFiles vil du kunne en space allocated, det er hvad filen fysisk fylder (altså reserveret, men ikke behøver at være fyldt)

Håber det gav dig en lidt bedre forståelse af emnet.
Avatar billede speedy2000 Nybegynder
16. december 2004 - 12:18 #4
Takker for svaret :o)

Du ved ikke tilfældigvis hvorfor min ene database låser når den laver et Dump ?
Kan oplyse at den sendes en del data til den, men det burde den jo kunne klare.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
16. december 2004 - 16:16 #5
Hvad mener du med dump?
Avatar billede speedy2000 Nybegynder
16. december 2004 - 22:56 #6
En backup via Maintenance
Avatar billede janus_007 Nybegynder
17. december 2004 - 09:33 #7
Oki..
Jeg kunne sagtens forestille mig at backuppen tager så meget diskaktivitet at du oplever en slags lås.
Om det virkelig er en lock kan afklares ved at bruge sp_who2 og se om din forespørgsel virkelig er låst af dbcc-jobbet (maintenance)