Avatar billede henrik_40 Juniormester
14. december 2004 - 11:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Gemme MBR

Hej eksperter
Jeg har på min bærbare fået en windows xp, som ikke fungerer efter hensigten. Derfor vil jeg af med windows xp og erstatte den med en anden udgave af windows xp.

På samme harddisk har jeg en partition med Linux (Suse 9.2).

Problemet er, at jeg ikke tør installere windows, da den jo vil overskrive mbr. Hvis jeg havde et floppy-drev (men det har jeg ikke på denne bærbare), ville jeg kunne gemme mbr.

Så er der nogen som har et forslag til hvordan jeg kan installere Windows XP UDEN at smadre min Linux??

/henrik
Avatar billede spine Nybegynder
14. december 2004 - 11:42 #1
Avatar billede henrik_40 Juniormester
14. december 2004 - 12:02 #2
Synes ikke jeg blev meget klogere. Hvordan gemmer jeg lilo og fører den over i mbr? Det er det jeg ønsker forklaret.
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2004 - 12:09 #3
Du kører sikkert GRUB du har ingen problem se løsningen på http://www.eksperten.dk/artikler/539
Avatar billede henrik_40 Juniormester
14. december 2004 - 12:26 #4
Helge->
Meget smuk forklaring :-)
Men stadigvæk. Jeg har ikke noget floppy-drev på den bærbare. Så hvad gør jeg? Kan jeg lave det samme du beskriver på en cd-rom?
Eller er der en "rescue-ting" på Suse's installations-cd?
Jeg har endnu ikke reinstalleret Windows, så jeg håber jeg kan få hjælp inden jeg laver ulykker...
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2004 - 12:39 #5
I dit helt specielle tilfælde men det er kun fordi du kører SuSE (tror jegInstaller dit Windows -> boot op på din SuSE cd /dvd -> vælg installation -> vælg boot installed system -> så starter SuSE op -> log ind som root, i din terminal skriver du
grub -> klik enter -> skriv ?????
og så kan du følge vejledningen på http://www.helgec.dk det er vist også muligt at skrive til MBR via YAST men jeg bruger det aldrig
Avatar billede henrik_40 Juniormester
14. december 2004 - 13:09 #6
hmmm, jeg prøver. Håber du vil være mig behjælpelig - hvis jeg støder ind i problemer..
Avatar billede henrik_40 Juniormester
15. december 2004 - 00:40 #7
Ja, så har jeg fået det til at virke :-)
Jeg startede Suse op v.hj.a. installations-dvd'en.
Jeg var inde i GRUB (via konsollen) og læste dine interessante ting omkring GRUB-loaderen. Jeg turde dog ikke begive mig ud på dybt vand, så jeg indlæste en GRUB-Loader v.hj.a. YAST->system->boot loader configuration. Her bad jeg systemet om at foreslå en konfiguration.
I YAST kunne jeg også have gemt et spejl af mbr og herefter indlæst spejlet fra harddisken - det var nok det jeg SKULLE have gjort.
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 17:27 #8
Godt du fik skidtet op ad køre igen, du har gjort mig nysgerrig med hensyn til det spejl du omtaler, hvor helt præcis finder du det i YAST ??
Avatar billede mortenhc Nybegynder
15. december 2004 - 18:47 #9
Kan godt forstå du er nysgerrig, det er vist heller ikke helt rigtigt hvad jeg prøver at bilde dig ind.

Det jeg havde i tankerne var:
YAST->system->boot loader configuration
herefter nulstil->genetabler MBR på harddisk

Manualen: "RESTORE MBR OF HARD DISK - The backup MBR saved on the hard disk is written back.

Det var den på hdd gemte MBR, som jeg - frit oversat - kaldte for "et spejl"
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 19:16 #10
Godt vi fik sat det på plads jeg var sgu bange for at jeg var ved at glide af udviklingen