Avatar billede kmlp Nybegynder
30. november 2004 - 11:53 Der er 6 kommentarer

Windows XP Professional - adgang til netværksdomæne

Fra Windows XP Professional vil jeg gerne have adgang til ressourcer på et netværksdomæne (Windows 2000) uden at gøre computeren til medlem af domænet.
Computeren (”MinPC”) er medlem af en arbejdsgruppe med samme navn som domænet (”Domæne”), og jeg er oprettet som bruger på domænet med samme navn (”Mig”) og adgangskode (”MinKode”) som på computeren.
Når jeg har logget mig på computeren (som ”MinPC\Mig”), kan jeg under ”Netværkssteder” / ”Microsoft Windows-netværk” klikke mig ind på ”Domæne” og se computere og shares. Her havde jeg forventet at blive promptet for brugernavn og kode (”Domæne\Mig”), når jeg forsøger at klikke mig ind på et share.
Det sker ikke: Jeg får uden yderligere identifikation adgang til de ressourcer på domænet, som alle har adgang til. Til gengæld får jeg slet ikke adgang til de ressourcer, som kun jeg selv eller de grupper, jeg er medlem af, har (dvs. skulle have) adgang til – jeg bliver ikke engang promptet, men får bare besked om, at jeg ikke har adgang.
Hvordan får jeg adgang til de shares, hvor jeg har rettigheder, uden at gøre computeren til medlem af domænet?
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2004 - 14:36 #1
<klip>
Her havde jeg forventet at blive promptet for brugernavn og kode (”Domæne\Mig”), når jeg forsøger at klikke mig ind på et share. Det sker ikke
</klip>
Du har selv svarte på det :-)  "jeg er oprettet som bruger på domænet med samme navn (”Mig”) og adgangskode (”MinKode”) som på computeren."
Nu skriver du ikke hvilke shares det er, men vil da skyde på at det er fordi retighederne er sat, så alle mindst har read retigheder.

<klip>
Til gengæld får jeg slet ikke adgang til de ressourcer, som kun jeg selv eller de grupper, jeg er medlem af, har (dvs. skulle have) adgang til.
</klip>

Det kan næsten ikke være andet end forkert tildeling af retigheder. Skriv lidt om, hvordan du har sat det op.

Jeg håber ikke jeg har misforstået spørgsmålet, for må indrømme det er lidt rodet stillet op. :-)
Avatar billede kmlp Nybegynder
30. november 2004 - 14:55 #2
Hmm, jeg gjorde ellers mit bedste. Men lad os glemme alt om de shares, jeg godt kan komme ind på - det undrer mig, men er ikke mit problem.

Vedr. resten: Når jeg logger på min pc, logger jeg på det, som i xp-terminologien hedder computerdomænet, ikke på netværksdomænet. Selv om mit brugernavn på begge disse såkaldte domæner er "Mig", er mit fulde brugernavn nu "MinPC\Mig". Det er imidlertid brugeren "Domæne\Mig", som har rettigheder på netværksdomænet.

Hvis jeg melder computeren til netværksdomænet "Domæne" i stedet for arbejdsgruppen "Domæne", får jeg ved log-on mulighed for at vælge, om jeg vil logge på det "MinPC" eller "Domæne", og vælger jeg "Domæne", er der ingen problemer.

Men jeg vil gerne have adgang til "mine" netværksressourcer, uden at computeren er tilmeldt netværksdomænet.

Jeg håber, det er klarere i denne omgang.. (?)
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2004 - 15:21 #3
Jo, så har jeg forstået det rigtigt. :-)

Som sagt, så er det brugeren på domænet som har fået retighederne til de shares du gerne vil ha' adgang til. - Det skal du ændre, således at "MinPC\Mig" har læse/skriveretigheder og ikke "Domæne\Mig"

Højreklik på den mappe som skal deles, og vælg "Sharing & Security..."
Tryk på knappen "Permission" og vælg så her de brugere som skal have adgang.
Start evt. med at sætte den til "Full Control" for everyone for at se om du kan få hul igennem.
Avatar billede kmlp Nybegynder
02. december 2004 - 10:37 #4
Undskyld reaktionstiden...
Nu er det ikke mig, der administrerer domæneserveren, men er du sikker på, at det kan lade sig gøre? Under "Permission" kan man jo netop kun vælge mellem de brugere, der er oprettet på domænet.

Derudover har jeg flere steder læst mig til, at jeg burde få adgang til de beskyttede shares, så længe min pc er medlem af en arbejdsgruppe, der hedder det samme som netværksdomænet, og mit brugernavn/adgangskode er det samme begge steder.
Og sådan er den sat op - det virker bare ikke.
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2004 - 19:25 #5
underligt....
Du kan evt. prøve at oprette Computeren i dit AD
Avatar billede kmlp Nybegynder
03. december 2004 - 17:06 #6
Løsningen er fundet - på brugerkontoen i XP kan man under "Administration af dine gemte adgangskoder" angive de brugernavne/passwords, der skal benyttes på de forskellige servere på domænet. Gør man det, virker det. Men du (phatlasse) skal have pointene for din deltagelse, så læg lige et svar. Tak for opmærksomheden!