Avatar billede clausito Seniormester
27. november 2004 - 15:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Scanne dias dårlige farver

Jeg har lige investeret i en "ALDI-scanner" Medion - billigt til 499. Der medfølger en mulighed for at scanne dias - prøvede det, men resultatet er elendigt med underlige farver

Har nogen erfaring med at scanne dias? Er der på nettet nogle tips?

Scanneren er udmærket til alm scanning, men med dias bliver det nogle underlige lyse og forvrænget farver - umuligt at "redde" i PhotoShop. Så skal man jo nok ikke gå i gang med hele kælderens dias-bunke

Har I nogle erfaringer
Avatar billede miss-g Seniormester
27. november 2004 - 23:19 #1
Ved ikke om der er en speciel fremgangsmåde med din Medion scanner - her er f.eks. hvordan Karbo gør med en Agfa scanner:
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul9b08.htm
Avatar billede miss-g Seniormester
27. november 2004 - 23:24 #2
Svar fra endet forum - samme scanner mærke som din:

´....jeg har som du en mængde gamle dias, og dem har jeg selv scannet ind med min billige Medion flade scanner. - købt i Aldi for nogle hundrede kroner.
foruden lampe i bunden findes også lampe i låget, der bruges, når dias skal belyses.

Det er gået fint - efter at jeg andt ud af, at glassene på dias var meget snavsede - på indersiden. Blå Agfa!! Limen til at holde sammen på rammerne var skyld i filmen på glassene...´

Anden scanner: ´...Scanneren har indbygget transparentadapter, der gør det muligt at scanne dias og negativer.´

Det ser altså ud til at der skal være et eller andet transparent låg eller stykke i låget, så dias billederne bliver gennemlyst.
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2004 - 23:33 #3
Avatar billede miss-g Seniormester
27. november 2004 - 23:33 #4
Du er vist ikke den eneste det med problemet:
http://www.itsvar.dk/doctor/thread.aspx?id=129045
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2004 - 23:49 #5
Måske er miss-q inde på noget her. Hvad hedder scanneren?
Avatar billede clausito Seniormester
28. november 2004 - 08:42 #6
Scanneren hedder bare MEDION USB 2.0 flat bed-farvescanner inkl diasholder til negativer eller farvedias (786)

Tror ikke problemt kan løses med denne simple holder og det medfølgende software - Transparency Adapter/TA Calibrator - takker for svar og håber da at høre flere erfaringer. PT er resultatet for elendigt med denne billige type scanner

God søndag