Avatar billede tikeq Nybegynder
23. november 2004 - 16:05 Der er 5 kommentarer

Systemværktøjer - hvor finder jeg dem?

HI.
Jeg har installeret Linux Mandrake 10.0, og da jeg er "opvokset" med Windows har jeg svært ved at finde ud af hvor tingene ligger henne.
Hvor ligger og kaldes f.eks systemværktøjerne Diskscan,Diskdefragt diskscan osv. i Linux Mandrake?

Er der en hjemmeside, hvor man kan læse noget i retning om Windows XP vs. Linux Mandrake 10.0.

MVH.
Tikeq - pegefinger (:o)
Avatar billede zity Nybegynder
23. november 2004 - 16:12 #1
Hej
DiskDefrag: Linux defragmentere selv disken løbende :)
Diskscan: Det kommer lidt an på hvilket filsystem du har på din harddisk men hvis du har ext3 er det vist "e2fsck" kommandoen som skal skrives i konsollen

Om ikke andet prøv at kigge på www.linuxin.dk det er et godt dansk linux community
Avatar billede tikeq Nybegynder
23. november 2004 - 17:50 #2
Hej zity.
Da du nu skriver, at man skal skrive kommandoen i konsollen, opfatter jeg det som, at Linux er mere kommando orienteret? Kan man ikke finde systemværktøjerne via Start-menuen som i Windows?

Filsystemet på harddisken er ext3.
"e2fsck" lykkedes ikke - jeg fik kun: bash: --: command not found
Avatar billede JoeX2 Praktikant
23. november 2004 - 19:05 #3
Hvorfor have grafiske værktøjer til noget man bruger så sjældent? Disk defrakmentering gør kun computeren hurtigere, hvis du bruger fat32 eller ext2, men ext3 har været standart i mandrake i lang tid.

Men mener at disse værktøjer er beskrevet i linuxbogen, som kan findes på www.linuxbog.dk . Der findes i hvert fald et afsnit om filsystemer i bogen om administration.
Avatar billede tikeq Nybegynder
24. november 2004 - 14:14 #4
Zity.
Værsgo...
Avatar billede zity Nybegynder
24. november 2004 - 16:15 #5
Har du fået det til at virke ?