Avatar billede henriette_holm Nybegynder
19. november 2004 - 18:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Køb af digital kamera til ca. 2000 kr.

Hej. Jeg er paa udkig efter et digitalkamera til omkring 2000 kr. Jeg har forelobigt kig paa folgende:

Nikon:
- Coolpix 3700 (1300 kr.)
- Coolpix 4200 (2129 kr.)

Olympus:
- µ[MJU:] 410 Digital (2160 kr.)

Canon:
- PowerShot A85 (1999 kr.)
- IXUS 30 (2279 kr.)

Jeg er meget i tvivl om, hvilket jeg skal vaelge, men haelder nok mest til Canon Powershot A85 eller Nikon Coolpix 4200. Storrelsen paa kameraet er ikke saa vigtig - hellere en god billedkvalitet.
Med andre ord - jeg vil meget gerne horer om erfaringer med ovenstaaende. Ogsaa gerne andre foreslag, hvis jeg har overset et eller andet fantastisk kamera til ca. 2000 kr.
Tak for hjaelpen.

-Henriette
Avatar billede mahler Nybegynder
19. november 2004 - 19:00 #1
Jeg har ikke prøvet Nikon modellerne, men kender Olympus og Canon'erne.

Jeg ville aldrig være i tvivl - jeg ville vælge Mju 410'eren.
1) Det er et rimeligt enkelt kamera at betjene.
2) Det er en fantastisk kvalitet.
3) Det tager de mest "rigtige billeder".

ad 1)
Hvis du "bare" tager billeder uden at indstille eller rode med det, så bliver dine billeder normalt altid ret gode - specielt i skumringer og tidlig morgen (ved sol opgang) har canon drillet mig fælt og ikke fået det billede ud af det, som jeg ville.

ad 2)
Nu er det godt nok sjældent man bruger kameraet under "halv ekstreme forhold", men dem jeg kender, der har Mju 300, har haft det med på skiferier, ud at vandre i bjerge og i meget fugtige områder - og der virker det. Ingen problemer med batterier eller anden mekanik - det virker bare.

ad 3)
Canon har meget tendens til at tage for "varme billeder" i forhold til hvordan tingene  faktisk var. Det gør naturligvis, at altid ser bedre ud end det var, men den kvalitet vil jeg hellere tilføre billederne i photoshop selv - og så have et original billede, der viser "sandheden".
Avatar billede mattbaker Nybegynder
19. november 2004 - 19:22 #2
Jeg vil jo vælge Canon!
For det første er kameraet meget simpelt og brugervenligt bygget op.
Kvaliteten er nok noget af det bedste markedet.
Mht. farvetemperatur og hvidbalance, så er det jo noget man skal indstille efter omgivelserne. Når det er sagt har Canon langt bedre farvegengivelse end Olympus, det betyder du får et "renere" billede med meget bedre farver og balancen farverne imellem er bedre.

Når det er sagt ville jeg nok vælge et Canon IXUS 40, 400 eller 430, De findes billigt i tyskland eller på brugtmarkedet. Hvis du vælger et af dem er du godt kørende!

Håber det kan hjælpe og håber ikke det er for uforståeligt( sidder stadig skæv på penicillin og morfin piller )
;)
-MattB
Avatar billede boxer Nybegynder
19. november 2004 - 19:25 #3
Jeg har ikke så meget forstand på de forskellige modeller, men...

Der er nogle få ting der skal være iorde ved et digitalt kamara.

Det vigtigste er autofokus - hvis kamaraet ikke har et ordentligt autofokus, tager det uskarpe billeder. Efter min mening skal kamaraet mindst have 5 punkts autofokus (3 punkts kan måske nok også gøre det).
Opløsning/megapixel. Et kamera med en opløsning på 3,2 megapixel tager gode billeder i størrelsen 10 x 15 cm. Har du brug for at forstørre billederne, skal du bruge flere megapixel.
Til sidst er der optisk zoom. 3x optisk zoom er der næsten på alle kamaraer og det er også rigtig godt. Men har du brug for at zoome ind på afstand er 10x optisk zoom selvfølgelig bedre :-)

Prisen på et kamera der opfylder ovenstående er nok desværre på omkring 3000 kr. Men så får du også et MEGET bedre kamera.
Men det er selvfølgelig en vurderingssag fra din side om hvor meget du bruger kameraet og hvad du forventer af det. Jeg synes bare det ville være kedeligt at ofre 2000 kr. på et kamera du ikke er helt tilfreds med.
Avatar billede henriette_holm Nybegynder
20. november 2004 - 20:13 #4
Jeg stiller ikke for store krav til et digital kameraet. Selvfølgeligt skal billederne være i en kvalitet så de kan bruges til noget, men på den anden side er det et stykke "legetøj", og derfor er jeg ikke interesseret i at bruge mere end 2000 kr. på det.
Flere kommentarer elle foreslag modtages gerne.

-Henriette
Avatar billede boxer Nybegynder
12. maj 2005 - 21:16 #5
Kan spørgsmålet lukkes?