Avatar billede tommypedersen Nybegynder
17. november 2004 - 23:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Xml / Soap

Er SOAP den eneste protokol, der benyttes til at spørge på Web-services?

SOAP og Kryptering?

Hvilke klienter findes der til SOAP?
Hvor avanceret kan klienten blive? (Vise grafer mm.)

Vi har selv MS Infopath, men det er jo en dyr sag.

//Tommy
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2004 - 07:57 #1
Nej - udover SOAP over HTTP kan der ogsp bruges ren HTTP.

Der findes WS-S (Web Service Security) som definerer kryptering for
web services.

Normalt skrives clients specifikt til en given service d.v.s. at der må
eksisterer i millioner af klienter.

Der er ikke nogen som forhindrer dig i at skrive en web service client som
kan vise grafer.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
18. november 2004 - 08:49 #2
Jeg er godt klar over at man selv kan skrive en klient, men en universal klient som Infopath skulle i princippet også kunne klare opgaven - og den er færdigudviklet og kan tilpasses hos kunden.

Er der nogen der har erfaring med at benytte en købt klient som f.eks. Infopath eller XML Spy op med egne eller internetbaserede services.

//Tommy
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2004 - 19:04 #3
Hvis man vil bruge et produkt af den art, så burde man efter min mening have
lavet et web interface fremfor en web service.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
20. november 2004 - 20:37 #4
Jeg forklarer dig hvad jeg vil:

Vi arbejder primært med applikationer der i grund og bund udfører følgende:
- Viser data på predefinerede skærmbilleder
- Udfører diverse funktioner når brugeren gør noget interaktivt.
- Udskriver dyn./stat. definerede datablokke via predef. skabeloner

Det er ikke Webbaserede applikationer, men typisk en form for Windows klient i et 2-tier miljø.

Vores system skal være 3/5-tier - Data-access/Business/Client

Data-access kan opdeles i selve SQL serveren og et Datalage der sørger for O/R, read/insert/update/delete og caching mm.

Business laget kan opdeles i selve applikationsserveren og business objekterne.

Klienten er så interfacet til brugeren (Windows eller Web)

---

Hvis man f.eks. benytter MS Infopath som klient så er et bestemt skærmbillede et formular.
Brugeren åbner formularet "Debitor" der kalder vores applikationsserver via SOAP/XML.
I Applikationsserveren er der defineret et antal "Views" bl.a. "Debitor", der fortæller hvilket kartotek "Debitor" relaterer til og hvilke andre kartoteker/Views "Debitor" relaterer til, hvordan de relaterer til hinanden og hvcor mange records, der skal vises i viewet af gangen.
Vores "Debitor" View består af:
Debitor - 1 record
Åbne ordre - 10 records
Ordrelinier på åbne ordre - 10 records
Sidste fakturaer - 10 records

Applikationsserveren finder de relevante data frem og returnerer dem til Klienten. "Klienten" kunne også være en applikationsserver hos en af dine kunder, der lige skal se hvad du har på lager, eller din revisor der lige vil trække en balance.

Overordnet set er views, der skal vises på en skærm eller skrives ud jo den samme funktionalitet.

Mit grundspørgsmål gik jo på det med krypteringen af de data der sendes frem og tilbage og om der findes andre billigere klienter end f.eks. MS Infopath og XML SPY.
Samtidig vil jeg også gerne vide mere om der findes applikationsservere til formålet der ikke lige hedder BEA og co., men noget der bygger på den store funktionalitet i .NET frameworket.

//Tommy
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
21. november 2004 - 17:33 #5
Jeg har programmeret min første ASP.NET WEB Service i VS2003 og prøvet at benytte MS Infopath som klient - det virker ret godt.

Jeg arbejder videre med sagen...
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
17. juni 2005 - 08:05 #6
Vi lukker!