Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
17. november 2004 - 13:33 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Er min bærbar afgået ved døden ?

Hej,
Jeg er inde i en periode hvor alt mit elektronik strejker.
Senest er min Dell-bærbar stået af, som beskrevet hér:
http://www.eksperten.dk/spm/558392
Problemet var at den begyndte at fryse det samme sted i opstarten. Jeg har nu formatteret harddisken, men kan ikke installere win2k (eller andre). Maskinen kommer til det sted i installationen lige inden hvor man skal vælge partition, og en sort cursor står og blinker øverst i højre hjørne. Jeg har prøvet med en kammerats harddisk, med samme udfald, så det er ikke harddisken. Så har jeg prøvet at hive en af ram-blokkene ud en af gangen, det hjalp ikke, så det er nok heller ikke en ram-fejl.
Hvis nogen har bare en lille ide om hvad der kunne være i vejen vil jeg blive maget glad.
/Jesper
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
17. november 2004 - 14:02 #1
Det lugter meget af en grafikkort fejl... jeg har prøvet i en normal pc... den gik også bare død med sort skærm.. men jeg kunne jo bare skift grafikkortet, det er ikke lige så nemt i en bærbar... men jeg ved ikke lige hvad jeg ellers skal sige... men forhåbenlig har nogen prøvet at løse det før på en bærbar....
Avatar billede freehelp Praktikant
17. november 2004 - 14:41 #2
Du kan IKKE skifte grafikkort i en bærbar!

Det er integreret på bundkortet
Avatar billede freehelp Praktikant
17. november 2004 - 14:45 #3
Ja reklamation er slut da du selv har leget med det :-)

Har du prøvet at resette din BIOS?
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
17. november 2004 - 14:56 #4
Der var nu ingen reklametion på den alligevel, så det er det mindste.

Hvor er det lige man resetter bios ? Jeg synes jeg har kigget overalt (i bios)?
Avatar billede freehelp Praktikant
17. november 2004 - 14:58 #5
Der må står load bios til default eller noget i den stil. Kommer meget an på bios producente.

Du skriver du har prøvet at tage den ene RAM modul ud. Sidder der 2 i så du kan prøve med den anden taget ud?
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
17. november 2004 - 15:02 #6
Altså vi er enige om at det er inde i bios at den skal resettes ik' ?
Mht. ram så var det netop det jeg prøvede, for at tjekke om én af blokkene var defekte. Men jeg kigger lige i bios igen..
Avatar billede freehelp Praktikant
17. november 2004 - 15:04 #7
Det er i bios ja.

Du skrev du havde prøvet med en RAM blok, men kke med begge to :-)

(Så har jeg prøvet at hive en af ram-blokkene ud en af gangen)

Måske er det VGA som _smoelf_ er indepå, men jeg hænger mere til bundbræt eller en bios der er faldet ud
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
17. november 2004 - 15:10 #8
Altså det virker amatøragtigt, det ved jeg godt, men jeg kan dæleme ikke se hvor jeg resetter bios hmmm.
Men noget andet er at der inde i bios står "primary video": hvor der så kan vælges "system" eller "dock video card". Kan jeg så ikke omgå den problematik som Smoelf omtaler, eller betyder det monstro noget andet ?
Avatar billede freehelp Praktikant
17. november 2004 - 15:14 #9
Lige når du enter BIOS står det i venstre side i 98 % af alle tilfælde

Load bios til default

Load optimized settings

Clear Cmos evt
Avatar billede freehelp Praktikant
17. november 2004 - 15:16 #10
Står i højre her :-)

Men det SKAL stå anført. Har du ikke manualen med
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
17. november 2004 - 15:35 #11
Men det står altså ingen steder...!
Så fandt jeg lige denne side:
http://www.computing.net/windows95/wwwboard/forum/10461.html
og uden at have læst alt igennem synes jeg der står noget om et password til bios?
Det er altså uden pis, man kan ikke resette noget.
Og i min søgning på andre i lign. problemer fandt jeg dette:
http://forums.techguy.org/archive/index.php/t-128016.html
som vist ligner mit problem.
Jeg kan desuden læse at sidstnævntes bios hedder a12, hvor min hedder a09, så måske løsningen var at update (hvis man kan, hvilket man jo nok ikke kan når man ikke engang kan resette skidtet)
Avatar billede freehelp Praktikant
17. november 2004 - 17:08 #12
Password til bios??

Du skal ikke finde password til bios
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
17. november 2004 - 19:17 #13
Jamen, jeg famler jo i blinde..;-)
Jeg tror jeg prøver at hente en bios-update på Dell's hjemmeside i morgen. Det burde vel være det samme som at resette.
Men tak indtil videre.
Avatar billede freehelp Praktikant
17. november 2004 - 21:01 #14
Det lyder jo som du leder efter en password til bios, og det skal du jo ikke :-)
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
18. november 2004 - 15:24 #15
Det er dæleme mystisk.
Nu har jeg opdateret min bios og kørt et diagnosticeringsprogram som jeg har hentet på Dell's hjemmeside.
Programmet siger at alt hardware virker som det skal.
Jeg går ud fra at en opdatering af bios er ligeså godt som at resette den gamle.
Hvis nogen har en idé bliver jeg lykkelig.
Avatar billede kalp Novice
18. november 2004 - 15:29 #16
Er det dyrt at fixe en bærbar? hvis man ikke gør det hos producenten må det vel være billige.. altså hos en lille biks et sted hehe
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
18. november 2004 - 15:34 #17
Spørgsmålet er vel også om det ikke er at kaste gode penge efter dårlige.
I mit tilfælde er det jo kun en pentium II 266 mhz fra 1999, men det er første gang den fejler noget, så det er da ærgeligt.
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
18. november 2004 - 17:08 #18
Kraftstejleme - nu tror jeg den virker!!
Efter at have forsøgt alt har jeg pillet batteriet og alle indstikskort ud, så den er blottet for ting. Så nu må jeg prøve at sætte dem ind én efter én for at se hvor den fejler.
freehelp hvis du lægger et svar får du point, hvis ikke andet så for moralsk opbakning ;-)
Avatar billede freehelp Praktikant
19. november 2004 - 08:09 #19
nej tak
Avatar billede freehelp Praktikant
23. november 2004 - 10:28 #20
Husk at lukke
Avatar billede pc-fjolset Nybegynder
23. november 2004 - 21:56 #21
Jeg går udfra at den eneste måde at lukke spørgsmålet på, er selv at lægge et svar, så det gør jeg lige.