Avatar billede Slettet bruger
17. november 2004 - 00:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

kelvin oversigt over lys værdier

jeg søger en udførlig liste der fortæller værdierne for kelvin når vi snakker om lys typer i hele spektret

det skal bruges sammen med mit  d10 kamera
Avatar billede krogsager Nybegynder
17. november 2004 - 00:45 #1
Det er vist ikke sådan lige til, prøv lige at se denne:
http://www.guidetohometheater.com/features/204eye/index2.html
Avatar billede mattbaker Nybegynder
17. november 2004 - 14:18 #2
Tja... Som du jo nok kan se ud fra krogsager's link (super fedt i øvrigt!) er der ikke nogen helt konkret lister der viser præcist hvor "varmt/koldt" lyset fra en 60W elpære er... Derfor må rådet være altid at indstille hvidbalancen manuelt efter omgivelserne. :)
-MattB
Avatar billede olebole Juniormester
17. november 2004 - 14:39 #3
<ole>

Der er ekstrem forskel på lampers farvetemperatur. Det er ikke kun effekten i Watt, der er afgørende - men i høj grad gassen og glødetrådens materiale.

Hallogen lamper lyser således ved en lidt højere temperatur (omkring 3.400 - 3.700K) end alm. glødelamper (omkring 2.800 - 3.200K) - men stadig langt under dagslys temperaturen (5.000 - 5.500K).

CSI- og HMI-lamper, der hovedsageligt bruges til scene- og filmbelysning har en farvetemparatur, der ligger over dagslys temperaturen.

En gløde- eller hallogen lampe, der bræner ved underspænding (typisk tilsluttet en dæmper), vil brænde med en betydelig varmere farvetemperatur end ellers - og koldere, hvis den brænder ved overspænding.

Natrium damp lamper (kendt fra visse offentlige toiletter og trafikbelysning) har et helt specielt, smalspektrekt lys - og virker gult/monokromatisk.

Lysstofrør har meget varierende farvespektre, der ofte er voldsomt hullede ... resultatet med 'husholdnings rør' er som oftest grønligt.

mattbaker's råd med manuel hvidballance efter omgivelserne er rigtig god - og måden det løses på, professionelt  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2004 - 16:43 #4
manuel hvidbalance efter omgivelserne hvordan klarer man det ?
Avatar billede mattbaker Nybegynder
18. november 2004 - 18:26 #5
Altså når du nu har digitalt er det egentlig meget let.
Der må være en masse forskellige pre-set's i dit kamera... Noget med skygge, sol osv osv... Imellem dem må der være en manuel indstilling. "Color temp" hedder det på mit.
Her kan du så stille på på temperaturen... Hvis du benytter dig af denne indstilling skal du simpelthen bare tage et par prøveskud og indstille temperaturen til det ser ordenligt ud på skærmen.
Denne funktion er jo egentlig lavet til dem der har sådan en dims der måler temperaturen (i stil med en lysmåler). Men det er den funktion jeg bruger fordi du jo også kan bruge farvetemperaturen som en effekt. Man kan simpelthen styre farven i billedet lige som man vil have den... Det synes jeg er fedt!
Den anden indstilling der måske er i dit kamera hedder "custom WB" i mit kamera... Her tager du et billede af noget hvidt i det rum eller på det sted hvor du fotografere (et stykke papir eller sådan noget), derefter vælger du så billedet i den der "Custom WB" funktion... Nu har du så "fortalt" dit kamera at det papir du har taget billedet af er hvidt selvom det måske står på skærmen som blåt. Nu har kameraet så selv valgt farvetemperaturen og så skulle dine billeder gerne blive neutrale...
Jeg ved ikke lige hvor meget det hjalp. Jeg sidder halv skæv på penicillin og morfinpiller... ;)
-MattB
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2004 - 13:14 #6
husk svar
Avatar billede krogsager Nybegynder
29. november 2004 - 18:26 #7
Den fik du gratis :)
Avatar billede mattbaker Nybegynder
30. november 2004 - 17:26 #8
Nemmerlig ;)
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2004 - 15:12 #9
vil i ikke have 9 p hver
Avatar billede krogsager Nybegynder
02. december 2004 - 15:16 #10
Nix, og heller ikke 9,5 :-)
Avatar billede mattbaker Nybegynder
02. december 2004 - 15:32 #11
Nej behold du bare dem :)
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2004 - 16:23 #12
helt iorden så får i begge lidt godt karma herfra :-)