Avatar billede hobbez Nybegynder
12. november 2004 - 15:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sammenhæng mellem bitrates - kbps og kHz

Hvor høje bitrates kan min MP3-afspiller klare?

Af manualen fremgår:

Playback Formats:
MP3 (at 8, 11.025, 12, 16, 22.05, 24, 32, 44.1 and 48 kHz)
WMA (at 8, 11.025, 16, 22.05, 32, 44.1 and 48 kHz)

Men hvad er det i kbps?

Jeg har prøvet at rippe en CD i WMA-format (da jeg ikke lige havde en MP3-ripper), og der valgte jeg åbenbart en for høj kvalitet.

Jeg har ledt i manualen og kan se en grænse for MP3-filer, men ikke for WMA, og selvom jeg helst vil bruge MP3-formatet, så bliver jeg nødt til at rippe som WMA, indtil jeg finder en MP-3 ripper.

Det eneste jeg kan se vedr. bitrate på WMA-filer i manualen er dette vedr. batterilevetid :o)

- MP3 128 kbps, up to 14 hours of continuous playback from new AAA alkaline atteries.
- WMA 64 kbps, up to 11 hours of continuous playback from new AAA alkalinebatteries.

Men det siger jo ikke meget om MAXIMUM kbps.

Hjælp! :o)

/Rob
Avatar billede screem_brille Novice
12. november 2004 - 16:06 #1
der er ingen direkte sammenhæng mellem frekvensen og bitraten, da du kan lave en tom 192Kbps Mp3 fil uden lyd, men jo højere bitrate, ja bedre kvalitet vil du få (den vil selvfølgelig også fylde mere), mener at 320Kbps er den øverste grænse for Mp3,
Avatar billede hobbez Nybegynder
12. november 2004 - 16:15 #2
Så jeg kan ikke bruge "WMA (at 8, 11.025, 16, 22.05, 32, 44.1 and 48 kHz)" til noget som helst i relation til at afgøre hvilken bitrate jeg kan rippe med?

/Rob
Avatar billede screem_brille Novice
12. november 2004 - 16:26 #3
det du nævner der er kun hvilke frekvenser den maks vil kunne gengive,det har intet med bitraten at gøre (du kan godt have en fil i 320Kbps, i 8Khz) men den vil ikke lyde bedre end en 44.1Khz i 128Kbps, fordi den fil med 8Khz ikke vil have diskant med, men det vil den der er optaget i 44.1Khz, dog vil "takkerne" på siganlet fra 320Kbps være mindre end dem fra 128Kbps filen, men lyden vil stadig være mere behagelig at lytte til fra den fil med 128Kbps, da den ikke mangler diskant.
Avatar billede stroyer Nybegynder
14. november 2004 - 12:33 #4
Kan ikke lige hjælpe dig med bitraten, andet end at prøve sig frem.
Men hvis du gerne vil have en mp3 ripper så findes der en gratis download af en her.
mphttp://www.nch.com.au/rip/index.html3
Avatar billede hobbez Nybegynder
14. november 2004 - 14:03 #5
Jeg har hentet iTunes - den er gratis og kan rippe med en rimelig hastighed. Og så kan den rippe til MP3, så er jeg fri for at eksperimentere med WMA, som jeg alligevel ikke bryder mig om (ren holdning :o)

Tak for jeres input - smid svar hvis I vil have del i point.

/Rob