Avatar billede evilfish Nybegynder
05. november 2004 - 07:34 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Bliver jeg snydt af TDC?

Hej eksperter

Jeg snakkede med mine venner igår omkring vores internet linier som er ADSL alle tre, og fandt ud af noget der lød mærkeligt. Vi var 3, og vi har være i sær en 512/512 og vores to andre har 2048/512. 512 er fra Boowtown adsl, mens 2048'erne er fra henholdsvis tiscali og TDC som er min.

Problemet ligger i forholdet mellem upload og down´load. Hvis mine venner sender med 90% af deres linie, kan de stadig modtage 90%, og deres download/upload bliver ikke påvirket af hinanden. Hvis de kører 100% på den ene påvirker det selvfølgelig den anden, men det skal det jo gøre.

Min linie er dog en helt anden historie, og det er det jeg ikke kan få til at passe. Hvis jeg henter med 100%, altså 215k/sek kører det fint. Dog hvis jeg bare sender med 10k/s falder min doanlaod til 150-160k/s. Dvs bruger jeg 20% af min upload, falder min doanload med 20-25%. Dette sker overhovedet ikke for mine venner.

Kan dette regnestykke overhovdet passe???
Bliver jeg snydt af TDC???
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
05. november 2004 - 08:28 #1
jeg ved ikke om du bliver snydt af tdc, men tror især det har noget at sige hvor du uploader/downloader til, og hvor langt du har til centralen. jeg har 100m til centralen, og kan ofte downloade med lidt mere end de 512 jeg har, selvom jeg også sender lidt.
som det ser ud for mig, vil enhver trafik indad belaste ned 12% udad (det ser omtrent ud til at der i gennemsnit sendes 1 bit tilbage hver gang man har modtaget 8 - sæfåli i pakker jo). så det at linjer kan køre 90% i hver retning virker logisk. derfor kan jeg godt forstå din undren. da du har en asymmetrisk dsl (2046/512) er du langt mere sårbar for om upload påvirker download, og isår hvis du har langt til centralen, sådan ser det ud for mig.
synes du det her giver mening eller er jeg for langt ude :-)
Avatar billede draco999 Nybegynder
05. november 2004 - 08:32 #2
Jeg troede endtlig kun det var  Cabel der blev påvirket af fallende download speed ved høj opload, jeg skal lige sige jeg har en Cybercity 2/512 mb og jeg kan ikke mærke noget som helst selv om jeg sender med 45kb pr sec
Avatar billede dan_nielsen Nybegynder
05. november 2004 - 08:57 #3
Jeg tror dog ikke du bliver snydt af TDC... Prøv at gå ind på denne side: "http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_hast"
og hent TDC's hastighedstest! Så kan du se om du bliver snydt!
Avatar billede evilfish Nybegynder
05. november 2004 - 09:15 #4
Dan_nielsen:
Alle hastigheds test mm, siger jeg har 2048/512, og jeg kan sagtens sende med 512 ELLER modtage med 2048. Det er intet problem.

mrmox2:
Min ven der har 2mbit, den samme som jeg bare en anden udbyder, har ikke mit problem. Jeg har snakket med TDC, og min central ligge inden for grænserne for 2 mbit. Så det kan ud fra deres udsagn iokke være problemet!
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
05. november 2004 - 09:25 #5
måske kan et have noget at sige at tiscalis router måske er bedre ... men jeg har ingen god forklaring på forskellen ellers - så jeg må nok melde pas evilfish, kan godt forstå at det er irriterende.
jeg går ud fra at I begge har et lille netværk bag en router, så at det ser nogenlunde ens ud, ik
Avatar billede evilfish Nybegynder
05. november 2004 - 10:45 #6
Har lige ringet til min ven... Vi har faktisk en eksakt samme router...
Avatar billede evilfish Nybegynder
05. november 2004 - 10:46 #7
Og vi har et lille net værk på 3-5 computere hver
Avatar billede kalb Nybegynder
05. november 2004 - 10:48 #8
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
05. november 2004 - 11:52 #9
hej kalb, kan ik få dit link til at virke
Avatar billede kalb Nybegynder
05. november 2004 - 12:22 #10
Det virker her. men gå på www.politiken.dk
en anden artikel
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=19905
www.comon.dk vis ikke du kan bruge linket
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
05. november 2004 - 14:44 #11
Avatar billede evilfish Nybegynder
05. november 2004 - 16:12 #12
Jeg har testet min forbindelse ved hjælp af sunet.se's backbone,en 2, bit linie, en 10mbit linie og micrssofts fil server, og stress testet min linie i begge retninger, og sådan ser min hente statestik ud grafisk (taget fra DUmeter):
http://www.evilfish.dk/other/proof.jpg
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
05. november 2004 - 20:53 #13
det syns jeg ser fint  ud, bemærk at når du har 2 downloads så er der fuld skrue igennem
jeg ville ikke være utilfreds med den performance, hvad siger I andre
Avatar billede peterjs Nybegynder
19. november 2004 - 01:35 #14
Har i samme opsætning af politikker i Qos pakkeplanlægning.

Det kan være det der reservere båndbredde.

1.Log ind som administrator. Ikke bare en konto med administrator privilegier.
2. start> kør>skriv gpedit.msc
3. udvid "lokal computer politik"
4. Udvid "administrative skabeloner" i computerkonfiguration
5. Udvid "netværk"
6. Marker "QoS-Pakkeplanlægning" i det venstre vindue
7. I det højre vindue dobbel klikker du på "begræns reserverbar båndbredde"
8. I indstillingerne sætter du det til "aktiveret"
9. Ved "Båndbreddebegrænsning %" skriver du 0

Genstart
Avatar billede ranglen Nybegynder
19. november 2004 - 01:47 #15
Ovenstående er nok den mest misforsået feature ved Windows indtil dato.

Windows reserverer ikke båndbredden på den måde. Ved et QoS aktiveret netværk, sørger man blot for at det/de pågældende programmer får den nødvendige båndbredde gennem netværk. I de stunder, hvor disse programmer er tavse, har andre programmer 100% adgang til den tilgængelige båndbredde.