Avatar billede tilbageblik Nybegynder
30. oktober 2004 - 00:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer m. onboard lyd på Gigabyte 8I915P-D Pro

Efter hurtig og nyttig hjælp til et andet af mine spm's (http://www.eksperten.dk/spm/555563) i denne kategori tænkte jeg, at det måske var smart at lufte min tvivl omkring et andet emne...

For et par uger siden skiftede jeg den stationære computer ud med en spritny. Bundkortet er som angivet i titellinien, et Gigabyte 8I915P-D Pro, som blev valgt, da det sammenholdt med mine andre valg (cpu, ddr2-ram osv.) lod til at passe godt ind.

Fra starten har jeg bøvlet med en "ubalance" i lydbilledet, som onboard-lydkortet leverer; der er næsten ingen lyd i højre side af "signalet"..? Det generer mig ikke at skulle indkøbe et decideret lydkort, så jeg får et tilfredsstillende lydbillede, og jeg er ikke så kræsen, bare jeg opnår stereo. Derfor overvejer jeg umiddelbart en form for Audigy-kort, men da jeg allerede har monteret hhv. et trådløst netkort og et tv-kort i de (tilsyneladende kun to?!) PCI-slots, der er til rådighed, står jeg med et problem. - Jeg mangler jo sådan set allerede en ledig slot til et evt. lydkort, og det virker lidt skidt i mine øjne, når man tænker på, at maskinen er spritny.

Nogen forslag eller anbefalinger fra jer kloge hoveder? :)
Avatar billede wickedd Juniormester
30. oktober 2004 - 00:53 #1
Der er skam også eksterne 'Audigy' lydkort, de hedder så bare 'Extigy' ..
http://www.soundblaster.com/products/extigy/
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
30. oktober 2004 - 01:02 #2
Tanken har skam strejfet mig, men du kan nok godt følge mig i, at det alt andet lige ville være at foretrække, hvis jeg kunne "gemme det væk" inde i maskinen som normalt.

Ingen tanker eller ideer omkring, hvad problemet med onboard-kortet kan være? - Det skulle såmænd være i stand til at levere mindst 6-kanals surround lyd, men det undrer mig, at der er en sådan ubalance i det mere enkle setup (front/bag), jeg benytter... Bruger et højttalersystem med fire højttalere (to front, to bag) og en subwoofer.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
30. oktober 2004 - 01:12 #3
Du har opdateret dine drivere til bundkort og lydkort?
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
30. oktober 2004 - 01:20 #4
Jeg har bestemt prøvet, ja :) Men Gigabyte's update-software (som man kan installere og derpå køre updates fra) virker lidt indskrænket, synes jeg. Og deres hjemmeside kan jeg slet ikke finde rundt på; mit bundkort, modelmæssigt, kan jeg ikke finde?

Men du har ret i din pointe, for jeg mener at ha' bemærket, at XP siger noget om, at der er et problem med en af driverne. Spørgsmålet er blot, hvor og hvordan jeg finder en løsning...
Avatar billede wickedd Juniormester
30. oktober 2004 - 04:15 #5
Avatar billede wickedd Juniormester
30. oktober 2004 - 04:20 #6
Tror faktisk også du skal hente lyd driverne fra Intel dem selv.
http://downloadfinder.intel.com/scripts-df/support_intel.asp
Avatar billede zenze Nybegynder
30. oktober 2004 - 16:08 #7
Hvis du ikke kan få bedre ydelse med nye drivere til lydkortet kan du overveje at prøve med andre højtalere eller bare et andet kabel til dem.
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
31. oktober 2004 - 20:09 #8
Hjemme ved skærmen igen :) Beklager ventetiden...

wickedd's input var lige det, jeg havde brug for - rigtig mange slags tak for det! Alt virker efter, jeg fik hentet drivere fra Gigabyte's hjemmeside. Kanon!

Lad mig uddele de fortjente point ;)
Avatar billede wickedd Juniormester
01. november 2004 - 00:41 #9
Så smider jeg da lige et svar