Avatar billede lacosanostra Nybegynder
25. oktober 2004 - 18:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

IE Bugs?

Jeg sidder og er ved at lave et layout vha. CSS

Jeg er kommet så langt så det nu har den ønskede udformning i IE6. Men ved en test i Opera 7 og Firefox så resultatet jo lidt anderledes ud.

Se bla. disse 2 links:
http://www.rullekebab.dk/test.asp
http://www.rullekebab.dk/test.asp?mode=1

Der er bla. problemer med bunden som i kan se.

Any ideas?
Avatar billede roenving Novice
25. oktober 2004 - 19:01 #1
Jeg kan ikke se, hvor den sidste pixel kommer fra, men i hvert fald kan du:

    #content
    {
        position:absolute;
        top:0;
        font-size:11px;
        height: 100%;
    }
Avatar billede lacosanostra Nybegynder
25. oktober 2004 - 19:40 #2
Det fixede problemet ... :p

Smid et svar endnu engang og du vil få point. :)

BTW: Siden er HTML 4.01 Strict valid, og den bliver vist efter hensigten i IE6. Men i både Opera 7 og Firefox er der nogle småskavanker rundt omkring.

Hvem er så gal på den? Det må vel være mål nok i sig selv at opfylde standarden, og derefter regne med at browserne så understøtter denne? (selvom de jo ikke gør)
Avatar billede lacosanostra Nybegynder
25. oktober 2004 - 19:40 #3
Næh, hov ... det løste ikke problemet. :(

Nu bliver min footer smidt oven på mit content i IE :(
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2004 - 20:40 #4
<ole>

Det er muligt, din side er skrevet, så den validerer op mod HTML4.01-Strict, men din CSS har ikke meget med meningen med CSS at gøre. Hele idéen med CSS er 'nedarvning gennem klasser' - brugen af ID-selectors bør absolut være undtagelsen.

Desværre er sites som csszengarden.com - af uforklarlige årsager - gået hen og blevet kult. Det kan kun forklares ved, at 'tilbederne' har ringe kendskab til CSS-standarden - og ikke mindst de tanker der ligger bag.

Det har aldrig været meningen, at flertallet af (og slet ikke alle) elementer på en side skal have sin egen CSS-rule. Tværtimod er meningen, at elementer skal placeres i _forhold_ til andre elementer ... 'nedarvning gennem klasser'.

Hvis du skriver CSS i overensstemmelse med meningen med W3C's CSS-rekomendationer, får du samtidig betydeligt lettere ved at styre dit layout. Ønsker du således at flytte hele indholdet 10px til højre, skal du ikke rette 75 elementers individuelle CSS-rules, men kan måske nøjes med at rette ét.

/mvh
</bole>
Avatar billede lacosanostra Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:15 #5
olebole > Hvorledes vil du så forslå er den "korrekte" måde at opstille det layout på?
Avatar billede md_craig Nybegynder
25. oktober 2004 - 21:51 #6
Som olebole siger...

Men en anden ting er at selv om et dokument kan valideres korekt med hensyn til HTML 4.01S, så er det nu ikke sikkerhed i sig selv for at det ser ens ud alle steder... mest grundet CSS som det nævnes...

Men af erfaring vil jeg mene at IE ikke fortolker det helt på samme måde som andre gør...

Nu benytter jeg i dag xHTML 1.1, da jeg af personlig erfaring synes det er ganske meget bedre... men når man så begynder på hård CSS, så skal man passe på som olebole siger igen, og jeg er sQ også meget dårlig til det endnu... for har ikke helt styr på hvad der arver fra hvor osv... så det er jo lidt skidt...

Og det gør altså CSS meget besværligere end det burde være... og det er netop noget jeg kæmper med, det er ikke så meget at man skal rette så mange steder hvis det er, heregud det skal måske gøres en gang og så er man over det problem... så det skulle jeg da nok overleve...

Men sandsynligheden for at man begår fejl, stiger jo i takt med hvor meget lort man har... men skal man minimere det kræver det naturligvis dog forståelse af det med arv...

olebole >>>

Evt. gode danske artikler om emnet?? Vil gerne vide lidt mere om emnet... da det selv af og til volder mig store problemer... evt et par korte råd?
Avatar billede lacosanostra Nybegynder
04. november 2004 - 00:19 #7
ikke flere svar, så jeg lukker
Avatar billede olebole Juniormester
04. november 2004 - 01:19 #8
Jo, der var såmænd svar nok: Brug CSS, som det er tænkt. CSS bør så vidt, det overhovedet er muligt anvendes ved nedarvning gennem klasser ... f.eks. ved at lægge elementerne inden i hinanden og positionere i forhold til hinanden - og lade klasserne 'extende' hinanden.

md_craig >> Nej, jeg kender desværre ikke nogen gode, danske sider om CSS. Jeg bruger yderst sjældent andet end W3C, da det meste andet er fyldt med vrøvl og grumme misforståelser - og danske sider er somregel forældede, når de endelig bliver skrevet  :)

Er du i øvrigt klar over, at XHTML1.1 er rigtig dårligt understøttet? Jeg ville klart anbefale XHTML1.0-Strict, hvis du vil gøre dine sider så gode som muligt ... som verden ser ud idag og uden tvivl et godt stykke tid endnu.
Avatar billede md_craig Nybegynder
04. november 2004 - 11:24 #9
olebole >>

Nej det viste jeg faktisk ikke, har før Arbejdet meget i xHTML 1.0, og gik sådan set videre til 1.1 for at følge med, ikke af anden grund. Men det kan da være jeg vil hoppe tilbage for yderligere en lille stund så...
  Noget dokumentation ang din udtallelse???

MVH
Avatar billede olebole Juniormester
04. november 2004 - 12:05 #10
Ikke andet end, hvad du kan læse hos de forskellige leverandører om, hvad deres browsere understøtter  :)