Avatar billede krukken Juniormester
22. oktober 2004 - 02:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Start program igennem browser.

Er det muligt at starte et program - eller kører et script som startet er program ved at trykke på et link(eller noget andet) fra en browser?

Hvis det er muligt, kunne de være endnu mere fedt hvis programmet ville fortsætte med at køre selvom browseren bliver lukket. Er det muligt?
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2004 - 02:41 #1
Ikke umiddelbart. Og hvis det kunne, ville det jo være et sikkerhedshul, som man godt kunne regne med ville blive lukket.
Avatar billede krukken Juniormester
22. oktober 2004 - 02:56 #2
Du har ret ret i at det kunne være et sikkerhedsbrud. Men i nogle tilfælde kunne da da også være smart. Hvis man foreksempel har et system som så på Grønland, og man ikke lige tager der op hver dag, så ville da da være smart at kunne starte og stoppe et program via browseren. Nu tænker jeg på brugern som hverken kender til telnet eller ssh.

Kan man slet ikke køre et eller andet script fra browseren som starter et program?
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2004 - 04:17 #3
Hvis maskinen også kører Apache, kan programmet startes fra PHP, men så begynder det at blive kompliceret at sætte op, hvis det skal være et normalt brugerprogram. (Det er lidt lettere, hvis der er tale om at baggrundsprogram, der ikke har brugerinteraktion.)
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2004 - 09:27 #4
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2004 - 09:30 #5
Jeg gik forresten ud fra, at der var tale om at starte et program på samme maskine som browseren allerede kører på. (og der vil vnc ikke hjælpe.)
Avatar billede logos Nybegynder
27. oktober 2004 - 12:21 #6
På en *nix kan du installere webmin.
Fuld kontrol over en maskine via browser - husk at sætte den op til SSL
Avatar billede krukken Juniormester
27. oktober 2004 - 13:20 #7
En *nix?
Avatar billede logos Nybegynder
27. oktober 2004 - 13:20 #8
linux/unix ;-)