Avatar billede superfetz Nybegynder
20. oktober 2004 - 12:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Min PC "freezer" flere gange i timen!

Hey experts,

Min maskine er begyndt at "freeze" flere gange i timen. Hele systemet bliver lammet i nogle få sekunder - musen virker ikke og f.eks. winamp hakker i musikken. Det er ca. hver 30. minut at den bliver lammet. Jeg kører XP Pro og har lige installeret SP2. Kan det være RAM'en der er ustabil eller processoren?

På forhånd many thanks!

/Superfetz
Avatar billede noden Nybegynder
20. oktober 2004 - 12:15 #1
Normalt er det en fejlbehæftet RAM kreds.
Prøv at teste alle dine ram klodser ved at køre med en ad gangen.
Evt. prøve med en lånt klods du ved virker.

Du har ikke slået page filen fra?
Hvor meget diskplads har du tilbage?
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. oktober 2004 - 12:15 #2
Prøv at rense alle dine blæsere, evt. med en støvsuger, blot du sørger for at blæseren ikke kommer til at køre rundt. Stik evt en blyant eller kuglepen ind på den, inden du anvender støvsugeren.
Avatar billede superfetz Nybegynder
20. oktober 2004 - 12:19 #3
Hey Noden,

Tak for svar!
Jeg har 495 MB diskplads tilbage. Men jeg er ikke sikker på det med pagefilen - hvor sidder settings til denne?

Gracia!
Avatar billede noden Nybegynder
20. oktober 2004 - 12:22 #4
Det kan faktisk også være hvis CPU blæseren ikke kører.. Som nævnt oven over.
495 mb diskplads er ikke meget hvis windows swapper på denne.
Ofte bruger windows 3 X ram mængden.

Tjek din pagefil ved at:
højreklik på "denne compter" og vælg "egenskaber", fanen "advanceret" og "Instillinger i sektionen "Ydeevne"
Her skal du skifte til fanen "Advanceret"
Tryk så på knappen "Skift"
Avatar billede superfetz Nybegynder
20. oktober 2004 - 12:26 #5
Check :)
Intial size: 1152 MB / Maximum size: 2304 MB
Space avaible: 1430 MB

Den anbefaler 1534 MB

Skal jeg bruge den anbefalede størrelse så?

/S
Avatar billede superfetz Nybegynder
20. oktober 2004 - 12:56 #6
Hey Noden,

Nu har jeg cleanet mit systemdrev og har 1,3 GB fri plads. Jeg har også flyttet min scratchdisk til nogle andre drev (Photoshop)

Indtil videre har den ikke brokket sig... så derfor får du mit accept på svar :)

Forløbelig tak!

/Superfetz
Avatar billede noden Nybegynder
20. oktober 2004 - 13:03 #7
Ja, lad windows styre det.
Så kan du være heldig at den bruger mindre pagefil end anbefalet hvis du lader den selv styre det.
Avatar billede noden Nybegynder
20. oktober 2004 - 13:04 #8
Godt at det virker!
Avatar billede superfetz Nybegynder
20. oktober 2004 - 13:17 #9
Hey igen Node,

Lige da jeg skulle til at trykke "Accepter" frøs maskinen igen :(
Findes der et software der kan gennemtjekke mine RAM-kredse?
Avatar billede noden Nybegynder
20. oktober 2004 - 13:19 #10
Det mener jeg, men kan ikke huske det!
hvor mange klodser har du i og hvor mange sockets har du på bundkortet?
Avatar billede noden Nybegynder
20. oktober 2004 - 13:20 #11
Prøv også, som tidligere nævnt, at tænde computeren mens låget er taget af computeren og se om alle blæserne kører som de skal.
Avatar billede superfetz Nybegynder
20. oktober 2004 - 13:32 #12
Hello Noden, alle blæsere kører efter hensigten. Især processorens blæser!
Jeg må lede efter et RAM-check program ellers...