Avatar billede jailbird Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:36 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Database over jagttrofæer / score

Hej,

Jeg og en del andre i min omgangskreds spiller Deer Hunter 2005.

Da vi nu vil til og konkurrere skal vi have lavet en database, som skal sortere dyrene efter største score.

Problemet er bare at vi ikke kan finde ud af det.

Vi har prøvet i Exel og Access men uden held. Det vi vil nå frem til er fx nedenstående en liste der er sortere:

1. Anders Andersen  Blacktail Buck  260 lbs  199 score
2. Bent Bentsen    Blacktail Buck  259 lbs  155 score
3. Christian C      Blacktail Buck  290 lbs  140 score
osv...

Den skal altså sortere efter scoren. Hvis nu Bent Bentsen dagen efter skyder en stor en med en score på 300 point, så skal han selvfølig ligge nummer 1.

Hvordan får vi lavet sådan en og i hvilket program
Avatar billede jailbird Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:38 #1
PS.... i Exel sortere den kun en kollone og så står dyrene forkert ud for den pågældende jæger... det er der hele problemet ligger... Den sortere altså kun dataene i kolonnen men dataene i de resterende kolonner bliver bare stående
Avatar billede kjulius Novice
22. december 2004 - 23:42 #2
I Excel kan man nu godt sortere et helt område. Man skal bare med musen markere det område man ønsker sorteret, klikke på Data i menuen, klikke på sortere..

I det billede der nu dukker op kan man vælge de kolonner man vil sortere på (man kan vælge blandt indholdet af cellerne i den øverste række man har valgt - det passer fint, hvis man bruger den øverste række til overskrifter, så vælger man den ønskede kolonne ud fra kolonneoverskriften). Man kan om nødvendigt vælge op til 3 forskellige kolonner og samtidig vælge sorteringsrækkefølge for hver kolonne.

Hvis det markerede område ikke indeholder kolonneoverskrifter, skal man huske at klikke på "Ingen kolonneoverskrift", da den øverste række ellers ikke vil blive taget med i sorteringen.

Når man nu klikker på OK, vil alle kolonnerne inden for det markerede område blive sorteret i den rigtige rækkefølge.

PS. Beskrivelsen er baseret på Excel 2003, men jeg er næsten sikker på, at det har været sådan siden før IT-boblen sprang.
Avatar billede kjulius Novice
23. december 2004 - 23:38 #3
I Excel kan man nu godt sortere et helt område. Man skal bare med musen markere det område man ønsker sorteret, klikke på Data i menuen, klikke på sortere..

I det billede der nu dukker op kan man vælge de kolonner man vil sortere på (man kan vælge blandt indholdet af cellerne i den øverste række man har valgt - det passer fint, hvis man bruger den øverste række til overskrifter, så vælger man den ønskede kolonne ud fra kolonneoverskriften). Man kan om nødvendigt vælge op til 3 forskellige kolonner og samtidig vælge sorteringsrækkefølge for hver kolonne.

Hvis det markerede område ikke indeholder kolonneoverskrifter, skal man huske at klikke på "Ingen kolonneoverskrift", da den øverste række ellers ikke vil blive taget med i sorteringen.

Når man nu klikker på OK, vil alle kolonnerne inden for det markerede område blive sorteret i den rigtige rækkefølge.

PS. Beskrivelsen er baseret på Excel 2003, men jeg er næsten sikker på, at det har været sådan siden før IT-boblen sprang.
Avatar billede jailbird Nybegynder
19. april 2006 - 11:35 #4
>> kjulius.... det var ikke helt det jeg tænkte på.. du får nu alligevel lidt point inden jeg lukker spørgsmålet.. opgav at lave basen
Avatar billede kjulius Novice
19. april 2006 - 21:25 #5
Tak for pointene. :-)

Mht. at det ikke var den løsning du havde forestillet dig, så er det jo lidt svært at følge op på, når du ikke kommer med en tilbagemelding...