Avatar billede larschristiansen Nybegynder
17. oktober 2004 - 10:56 Der er 2 kommentarer

Mere fart på PC

Vil gerne opnå optimal ydelse med det jeg har i min PC.
Kan jeg evt oprette en partition på 40gb, på min 120gb hardisk og så evt køre Raid på dem , så jeg stadig har 80gb ledig til lager. Og kan i evt gi mig et råd om tilslutning af Hardiske og cd/dvd drev så de kører optimalt.giver gerne 150point for en god løsning.

Diverse hardware og Styresystem.
Operativ System    Microsoft Windows XP Home Edition
OS Service Pack    Service Pack 2
Internet Explorer    6.0.2900.2180
DirectX    4.09.00.0904 (DirectX 9.0)

Motherboard
CPU Type    Intel Pentium 4E, 3000 MHz (15 x 200)
Motherboard Navn    Abit IC7-MAX3  (5 PCI, 1 AGP Pro, 4 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
Motherboard Chipset    Intel Canterwood i875P
System Hukommelse    512 MB  (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS Type    Award (04/27/04)

Grafik Kort
Grafik Kort    SAPPHIRE RADEON 9600 PRO ATLANTIS - Secondary  (128 MB)
Grafik Kort    SAPPHIRE RADEON 9600 PRO ATLANTIS  (128 MB)
3D Acclerator    ATI Radeon 9600 (RV350)
Monitor    NetLup PRT-701702/701709/951709  [17" CRT]  (130116777248)

Multimedie
Lyd Kort    Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller

Lager
IDE Kontroller    Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers
SCSI/RAID Kontroller    Silicon Image SiI 3114 SATARaid Controller
Floppy Drev    Diskettedrev
Disk Drev    Maxtor 6E040L0  (40 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Disk Drev    Maxtor 6Y120L0  (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Optisk Drev    AOPEN CD-RW CRW4048  (40x/12x/48x CD-RW)
Optisk Drev    DVDRW IDE1008  (DVD+RW:8x/4x, DVD-RW:4x/2x, DVD-ROM:12x, CD:40x/24x/40x DVD+RW/DVD-RW)
SMART Harddisk Status    OK
Avatar billede arrow Nybegynder
17. oktober 2004 - 23:29 #1
Heysan.

Om du kan køre RAID på dine harddiske afhænger af hvilken type raid du vil køre. Da jeg ikke lige kan huske hvilken type der har hvilket nummer, kalder jeg dem følgende:

Backup RAID (Mener det er RAID1)
Speed RAID (Mener det er RAID0)

Backup RAID:
Backup RAID går ud på at dine data skrives to gange, en gang på hver harddisk, så hvis den ene disk går ned har du stadigvæk dine data på disk nummer 2. Denne type RAID giver god sikkerhed, hvis du arbejder med filer som for enhver pris ikke må gå tabt. Til gengæld kan du kun udnytte halvdelen af den plads du har (f.eks. har du to 120 GB harddiske kan du kun udnytte 120 GB da de samme data skrives til hver disk).

Speed RAID:
Speed RAID går ud på at du spreder dine data på 2 diske, så halvdelen af en fil skrives til den ene disk, og halvdelen til den anden disk. På den måde blvier harddiskydelsen hævet med 90-100 % (snakker om softwareRAID hvor det er Windows XP der foretager RAIDbehandlingen). Til gengæld ligges der lidt mere beslag på din CPU, dog er det minimalt og ikke noget du vil lægge mærke til. Denne løsning er dog ikke sikker da du mister alle dine data hvis bare en af diskene går ned. Til gengæld får du ud over den forøgede hastighed også den fulde plads (f.eks. giver to 120 GB harddiske 240 GB plads. Du skal dog være opmærksom på at operativsystemet skal ligge på en ikke-RAID-behandlet partition for sig selv, enten på den ene af diskene elelr på en helt 3. harddisk).

Du skal dog være opmærksom på at begge RAIDløsninger KRÆVER minimum to harddiske for at fungere (3 er anbefalet til speed RAID). Du kan ikke bare oprette en ekstra partition på en enkelt harddisk, og lave RAID ud af dette.

Nu ser det dog ud til at du har to harddiske, en 40 GB og en 120. Da de har to forskellige størrelser ser jeg ingen grund til at lave backup RAID. Du kan til gengæld lave speed RAID, ved at dele din 120 GB op i to partitioner: en på 40 GB og en på 80. Så slutter du din nye 40 GB partition sammen med din 40 GB harddisk. Derved har du to 80 GB drev, et ikke RAID (hvor dit operativsystem ligger) og et RAIDbehandlet. Det skal lige siges at du kun får den fule udnyttelse af Speed RAID hvis du bruger software RAID (hvor Windows XP tager sig af behandlingen). Hardware RAID kræver for det første en RAID controller, og giver ikke den fulde udnyttelse af hastigheden. Det er heller ikke specielt brugbart, da hardware RAID er mest anvendeligt hvis du har to diske af same størrelse, så den partition hvor operativsystemet ligger også kan køre under raid, hvilket dog ikke kan anbefales med to forskellige diske.

Hvis du vil have en guide til software RAID skal jeg med glæde finde en til dig, ellers søg på google ;)

Du skal dog stadigvæk huske at går en disk tabt, mister du alt på din Speed RAID partition. Jeg anbefaler det kun hvis du har gode erfaringer med de harddiske du bruger, og stoler på at de er stabile/langtidsholdbare.

At optimere dine CD/DVD-drev er lidt sværere, da deres læsehastighed er fastlåst til en hvis grænse.

Det du til gengæld kan gøre er at downloade et program der tillader dig at oprette et virtuelt CD-drev (et DVD-drev som fysisk set ikke findes på din computer). Derved narrer du computeren til at tro at den læser en CD/DVD fra et DVD-drev, men i virkeligheden læser den CD-en du har kopieret over på harddisken. Dette tilrådes hvis du har god plads (hvilket du jo har), da harddisken er hurtigere end et CD-drev. Til at oprette et virtuelt drev kan du bruge Alcohol 120% (som jeg bruger) eller Daemon Tools. Undertegnede har ikke prøvet sidstenævnte program, men jeg regner med at det fungerer fint, siden mange jeg har snakket med på nettet bruger det. Jeg ved ikke om nogen af programmerne er gratis, men man kan vist downloade Daemon Tolls lovligt. Dog er det ikke sikkert at du får alle features med, hvis det bare er en gratisversion. Alcohol 120% skal der punges ud for (medmindre du kan skaffe den på en "mindre" lovlig metode, men det vil jeg overlade til dig). Men det er en måde at få hurtigere emulering af CD-er på. Det er desuden også anbefalelsesværdigt hvis du skifter CD tit i dit drev, da du kan samle alle CD/DVD-billedfilerne i en enkelt mappe, og derved have alle dine CD-er et sted, så at sige.

Hvis der er mere skriver du bare.

Mvh. Arrow / Troels Andersen
Avatar billede slasher_x Novice
18. oktober 2004 - 11:04 #2
Jeg læser det som om han har 1 harddisk på 120 GB! Det er IKKE muligt at oprette flere partitioner på den samme harddisk og køre disse i RAID! Det kræver min. 2 harddiske som Arrow også skriver. Så hvis du vil have mere ydelse/hastighed ud af din maskine, skal du ud og investere i en harddisk på 120 GB mere eller evt. skifte til SATA-disk...