Avatar billede learning_still Nybegynder
15. oktober 2004 - 12:24 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Et godt råd om at holde orden i gl. fotos?

Hej!

Jeg har en del gamle fotos, som jeg har rimelig styr på, idet de sidder i fotolommer i et antal mapper. MEN selve negativerne har jeg ikke styr på. Har du et godt råd derom? (jeg ved godt at det falder lidt udenfor IT; men prøver alligevel :-)

I praksis har jeg dags dato en stor kasse med mindst 50 gamle "foldere" - en for hver film - fra fotohandleren, hvori der ligger gamle negativer og for de nyere af filmene er der også et "oversigts-postkort". Derudover er der måske tilsvarende 50 APS "foldere", hvori der jo i stedet ligger selve negativ-dimsen og et "oversigts-postkort". Faktisk bruger jeg aldrig noget af det - så det letteste var jo nok bare at smide det hele ud; men der er jeg faktisk for gammeldags. Jeg har bare ikke set eller fundet noget smart system, hvor man kan "sætte" denne slags ind i en mappe. Men jeg kan jo ikke være den eneste med denne udfordring. Hvad har du gjort?

På forhånd mange tak for hjælpen
- learning_still
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. oktober 2004 - 12:31 #1
Du opfinder et arkiveringssystem, lige som på bibliotekerne og laver så en lille database, hvor du f.eks. kan søge på dato, emne, osv osv. Hvis du ikke selv kan lave databaser, kan du sikkert få hjælp her på eksperten, hvis du selv laver tænkearbejdet. Selve databasen er ikke så vandskelig at lave, når man ved hvad der skal registreres
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
15. oktober 2004 - 12:44 #2
Man kan få nogle 'blade' lige til at sætte ind i et ringbind, hvor der er plads til ca. 7 strimler af 6 billeder. Der er garanteret flere producenter, men jeg kender kun til Kenro. Her er en tegning af, hvordan sådan et blad ser ud: http://www.foto-mueller.at/shop/assets/big/KNF08.jpg

Hvis går på jagt, skal du sørge for, at bladene ikke er lavet af plastik, da negativerne nemt kan rådne, hvis de ikke kan ånde.
Avatar billede learning_still Nybegynder
18. november 2004 - 22:53 #3
Jeg har fulgt det gode råd fra 'rasmusbg' - god ide - tak. Jeg kan umiddelbart ikke lige give dig point?!