Avatar billede sovsekoder Nybegynder
11. oktober 2004 - 10:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

xml namespaces

hvad bliver de brugt til, og hvorfor skal jeg bruge dem (det) ?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2004 - 10:21 #1
De gør at du kan have 2 forskellige tags som hedder det samme men bare er i forskellige
namespaces.

Det er noget som du formentligt vil prøve at undgå.

Men hvsi du får brug for det, så er det rart at have.
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
11. oktober 2004 - 10:48 #2
hvis man prøver at overholde god skik og orden, bør man så altid have bare et namespace i sin xml? I mit tilfælde bliver xml'en "offentliggjort" til en masse brugere.

...på baggrund af det du siger, ser jeg ingen tekniske problemer (ell. begrænsninger) ved at undlade namespacet.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2004 - 10:58 #3
IBM, Microsoft og nogle andre amerikanske firmaer er ret glade for namespaces i XML !

Så man kan godt sige at namespaces er "in" for tiden.

Jeg synes at et vigtigt kriterie er om du kan forestille dig at din XML på
et tidspunkt skal blandes med andres XML.

Hvis ja, så er der gode grunde til at bruge namespaces.

Hvis nej, så er det mere et spørgsmål om hvad man synes er "pænt". Personligt
syne sjeg ikke at namespaces er pæne. Men de ovennævnte firmaer har altså en
anden opfattelse.
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
11. oktober 2004 - 11:01 #4
tak for svaret... du får point
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2004 - 11:03 #5
så ligger jeg svar
Avatar billede janegil Nybegynder
11. oktober 2004 - 12:27 #6
Og hvis du inkluderer XHTML-elementer i annen XML, vil en browser ut fra namespace vite at disse elementene skal vises som HTML. Det samme gjelder MathML.