Avatar billede untitled Nybegynder
08. oktober 2004 - 13:36 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvor er mine hard-drives?

Jeg har et kæmpe problem, som jeg må ha lidt hjælp til. Jeg har et c-drev på 5 G som primary master med styreprogrammer, samt en 40G som primary slave, som min pc nu pludselig ikke kan finde.

Når jeg tænder comp'en kan jeg jo se hvad de hedder, samt størrelsen på dem, men den hopper ikke automatisk ind i xp. Den skriver boot from atapi cd-rom, og kort efter "insert system disk." Når jeg så smider xp i, kører den lidt konfigurering igennem og spørger så om jeg vil installere eller repair'e, og uanset hvad jeg svarer, skriver den at der ikke er tilsluttet nogen hardware-enheder.

Når jeg går ind i setup, står der hvilke harddrives jeg har, men man kan trykke enter for at opdatere eller få valgmuligheder under primary slave/master, og når jeg gør det skriver den bare nuller hele vejen ned.

Jeg kunne forestille mig at det er et simpelt lednings-mæssigt problem, men jeg har ikke været nede at pille i dem, så det forekommer mig alligevel lidt usandsynligt.

Det skal ydermere siges at min power fan i nogen tid har kørt på 0 rpm og skal skigtes, men det har vel ikke direkte indflydelse på harddiskenes manglende optræden, eller hvad?

Glæder mig til at høre fra jer!

Unt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. oktober 2004 - 13:39 #1
Jeg ville nok lige prøve at starte på en windows 98 bootdiskette, og fyre denne kommando af:
fdisk /mbr

Tag så disketten ud og prøv at se om den nu kan starte op.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. oktober 2004 - 13:39 #2
Disketten kan du downloade fra nettet, f.eks fra www.bootdisk.com
Avatar billede untitled Nybegynder
08. oktober 2004 - 13:50 #3
ok, men hvorfor? Hvad har windows 98 med xp at gøre?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. oktober 2004 - 13:52 #4
Den har intet med XP at gøre, men der kan være sket det at en virus eller andet har lagt noget i bootsektoren på disken, og en fdisk /mbr genskriver denne og fjerner evt snavs.
Det er før set at bios ikke kan finde ud af at der er et styresystem på en disk, hvis der ligger noget her.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. oktober 2004 - 13:53 #5
Processen er forresten helt uskadelig for de data der ligger på disken.
Avatar billede untitled Nybegynder
08. oktober 2004 - 13:54 #6
ok takker, jeg prøver ad. Jeg fyrer et svar af i morgen.
Avatar billede plx Nybegynder
08. oktober 2004 - 13:57 #7
Men det forklarer ikke de mærkelige nuller. bios kigger jo ikke ligegrem i mbr, når der konfigureres..
Avatar billede untitled Nybegynder
09. oktober 2004 - 11:37 #8
nå, det gik ikke. Den skrev "couldn't find NTLDR"

Jeg fatter nada...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. oktober 2004 - 18:44 #9
Jeg er ikke lige med.
Var det da du skulle boote på disketten, den sagde couldn't find ntldr, eller da du efterfølgende prøvede at boote på harddisken.
Avatar billede untitled Nybegynder
12. oktober 2004 - 14:46 #10
jeg gik først ind i bios og sagde at den skulle boote fra disketten, og da jeg efterfølgende genstartede med disketten i drevet, skrev den det.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. oktober 2004 - 18:52 #11
Så har du ikke lavet disketten ordentligt.
De filer du downloader, skal ikke over på disketten, men istedet ind i em mappe på computeren. Herefter dobbeltklikker du på filen, og den vil så skrive en diskette til dig.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. oktober 2004 - 14:00 #12
Kom du videre i teksten ?
Avatar billede untitled Nybegynder
01. november 2004 - 12:43 #13
nej, jeg fatter stadig ingenting. Selv i fdisk kan den ikke finde begge drev, så jeg tror næsten det er et problem med de fysiske forbindelser i comp'en(Der må være nogle ledninger der ikke sidder ordentligt...)

Men hvis der er andre fikse ideer fra nogen, så lad mig endelig høre...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. november 2004 - 13:00 #14
Prøv lige at skifte fladkablet på hardiskene og nøjes med at have en harddisk tilsluttet ad gangen, så du kan teste om den virker. Check at den bliver autodetektet i bios, samt kan ses i fdisk, når du booter på bootdisketten.
Avatar billede untitled Nybegynder
05. november 2004 - 16:15 #15
hmm, nå, nu tog jeg endelig konsekvensen og afleverede min harddisk til en pc-smed, som derefter kunne fortælle mig at den simpelthen var død. Han kunne ikke hente så meget som et dokument fra den, da al access var umulig. Jeg kunne forestille mig at det er sket som følge af den defekte power fan, men der er selvfølgelig også andre muligheder. Buhuuu, alle mine gode mp3'ere....;o(

Nå, men tak for hjælpen, gutter.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. november 2004 - 19:02 #16
Velbekomme. Surt med harddisken, men er den gået er der ikke så meget at gøre.

Jeg smider et svar hvis der skulle falde noget af ..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. november 2004 - 11:39 #17
Takker for point :)
Avatar billede untitled Nybegynder
07. november 2004 - 11:59 #18
no worries!