07. oktober 2004 - 10:21Der er
32 kommentarer og 2 løsninger
Database til dokumenter - præsenter på Intranet
Jeg skal opbygge en database, der skal indeholde informationer om produktion af forskellige produkter i virksomheden. Informationerne ligger i dag i form af forskellige filer (softwaredele, programfiler ti maskiner) og dokumenter (word, pdf, excel, forskellige grafikformater)
Databasen skal være en relationsdatabase, og det skal være muligt at importere data, der i dag ligger i en ensartet mappestruktur på serveren.
Informationerne skal præsenteres på virksomhedens nye Intranet – jeg overvejer at anvende et php baseret open source CMS system til det.
Jeg har lidt er faring med MS Access – men måske er det bedre at bruge fx MySQL
Flere af brugerne har ingen IT viden overhovedet, så det skal være muligt at søge og præsentere data ULTRA BRUGERVENLIGT
Der er i dag ca. 14.000 dokumenter , der fylder ca. 4 GB – der er ca. 500 varenumre
Hvilken database vil være velegnet ?
Hvordan er det bedst at gribe projektet an ?
Lad os få en god diskussion – point til alle der bidrager med værdifulde informationer
Teknologi, AI og forretning er i centrum på Computerworlds Cloud og AI Festival i København d. 18. og 19. september. Se hele programmet for den store konference om strategisk brug af Cloud og AI på: www.cloud-festival.dk
Jeg er nok lidt skeptisk for om et CMS system egner sig til dokument database.
Har du overvejet software som f.eks. Documentum. Det er sikkert hundedyrt. Men det er specialiseret til lige præcis dit formål.
----
Du kan godt glemme alt om Access til det formål.
MySQL kan nok klare det.
Men hvis prisen er mindre vigtig så overvej: MS SQLServer, Sybase ASE, Oracle eller IBM DB2.
Jeg synes at du skal insistere på et dokument system, som kan køre på enhver database, vælge det som passer bedst til dine behov, og så lade database folkene vælge den database de foretrækker.
Jeg mener at Documentum kan bruge enhver database.
tabellerne kunne se sådan her ud: tbl_vare ID, fk_varekategoriID, varenavn, varebeskrivelse, lagerstatus, pris (pris kan evt. gemmes i anden tabel hvis man ønsker pris historik), m.v.
Måden det kører på i dag, er at informationen findes i dokunmenterne - det optimale er vel hvis informationerne fremover så vidtr muligt registreres og vedligeholdes direkte i databasen - og ikke i de enkelte dokumenter. Der er selvfølgelig tegninger og grundlæggende oplysninger der ikke skal ændres i. Var det en ide at fx. lade alle de dokumenter ligge i fx .pdf format
pt. ca. 50 medarbejdere - men nu er det jo ikke sådan at alle bruger systemet konstant - jeg forventer en forholdsvis lav trafik. Mange vil ikke anvende det hver dag - og andre måske kun een el. få gange daglig.
arne_v, det er jo en simpel produkt database, og som du selv siger så er sådan noget som documentum sikkert dyrt, og hvis man skal have nogle ændringer i det bliver man sikkert nød til at bruge dyr konsulent bistand.
Jeg ved ikke hvad det koster. Men det er sikkert hunde dyrt.
Men det kan egenudvikling altså også godt være !
Hvis vi nu siger at der er en person som kommer til at bruge 10 timer om ugen på at udvikle, forbedre, fejlfinde, undervise brugere, skrive dokumentation etc. så er det over 10 år noget omkring 1 million kroner er udgift.
Du kan naturligvis forudsætte at: - der ikke vil være fejl - at der ikke vil komme ønsker om nye features etc. men ....
Så kan du selvfølgelig prøve at finde noget open source CMS f.eks. i PHP, hvor tilretningerne kan laves som konfigurations ændringer og så leve med de begrænsninger som det nu måtte have.
->arne_v Der er mange oplysninger, idet den skal indeholde forskellige produktionsoplysninger, tegninger, billeder, diagrammer, info om arbejdsgange, testresultater mv., men den er simpel på den måde at informationerne ikke skal arbejde sammen på kryds og tværs. Eet varenummer kan ganske vist have forskellige versionsnumre A,B,C osv men ellers er der ikke flere kunder, varenumre mv, der deler dokumenter
Jeg kan se nu at det såvidt muligt bliver nødvendigt at registrere dataene i databasen fremfor at hæfte dokumenterne til databasen. Spørgsmålet er hvor meget det er nødvendigt at gøre ud af normalisering ???
Findes der et godt (gratis) planlægningsværktøj til databaseudvikling ?
Jeg tror løsningen pt. bliver et PHP baseret CMS system på en Linux server - I første omgang dropper vi databasen - det bliver for omfattende og gevisten ved at lægge det i en avanceret database ser ud til at være minimas på nuværende tidspunkt - Vi bibeholder informationerne i dokunmenterne som i dag, men laver det som en del at et Intranet.
Tak for mange gode input.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.