Avatar billede tzinck Novice
07. oktober 2004 - 10:21 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Database til dokumenter - præsenter på Intranet

Jeg skal opbygge en database, der  skal indeholde informationer om produktion af forskellige produkter i virksomheden.  Informationerne ligger i dag i form af forskellige filer (softwaredele, programfiler ti maskiner) og dokumenter (word, pdf, excel, forskellige grafikformater)

Databasen skal være en relationsdatabase, og det skal være muligt at importere data, der i dag ligger i en ensartet mappestruktur på serveren.

Informationerne  skal præsenteres på virksomhedens nye Intranet – jeg overvejer at anvende et php baseret open source CMS system til det.

Jeg har lidt er faring med MS Access – men måske er det bedre at bruge fx MySQL

Flere af brugerne har ingen IT viden overhovedet, så det skal være muligt at søge og præsentere data ULTRA BRUGERVENLIGT

Der er i dag ca. 14.000 dokumenter , der fylder ca. 4 GB – der er ca. 500 varenumre

Hvilken database vil være velegnet ?

Hvordan er det bedst at gribe projektet an ?

Lad os få en god diskussion – point til alle der bidrager med værdifulde informationer
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2004 - 10:32 #1
Jeg er nok lidt skeptisk for om et CMS system egner sig til dokument database.

Har du overvejet software som f.eks. Documentum. Det er sikkert hundedyrt.
Men det er specialiseret til lige præcis dit formål.

----

Du kan godt glemme alt om Access til det formål.

MySQL kan nok klare det.

Men hvis prisen er mindre vigtig så overvej: MS SQLServer, Sybase ASE, Oracle
eller IBM DB2.

Jeg synes at du skal insistere på et dokument system, som kan køre på
enhver database, vælge det som passer bedst til dine behov, og så lade
database folkene vælge den database de foretrækker.

Jeg mener at Documentum kan bruge enhver database.
Avatar billede a1a1 Novice
07. oktober 2004 - 10:38 #2
Access er for lille, jeg ville vælge MS SQL og .NET (ASP.NET eller Windows Forms)

Umiddelbart er det ikke den store opgave, bortset fra mængden der skal importeres.
Skal data'en kun importeres en gang? (første gang, og aldrig mere)
Avatar billede a1a1 Novice
07. oktober 2004 - 10:47 #3
tabellerne kunne se sådan her ud:
tbl_vare
ID, fk_varekategoriID, varenavn, varebeskrivelse, lagerstatus, pris (pris kan evt. gemmes i anden tabel hvis man ønsker pris historik), m.v.

tbl_varekategori
ID, varekategori

tbl_dokumenter
ID, filtype, data

tbx_vare_dokumenter
fk_vareID, fk_dokumentID

;o)
Avatar billede tzinck Novice
07. oktober 2004 - 10:48 #4
Ja, jeg tænkte nok at Access ikke magtede opgaven.

Dataene skal importeres een gang for alle - derefter skal databasen selvfølgelig vedligeholdes -poster slettes og nye oprettes.

Prisen er vigtig - jeg forventer selvfølgelig ikke det er gratis, men prisen skal holdes på et fornuftigt niveau.
Avatar billede tzinck Novice
07. oktober 2004 - 10:52 #5
Måden det kører på i dag, er at informationen findes i dokunmenterne - det optimale er vel hvis informationerne fremover så vidtr muligt registreres og vedligeholdes direkte i databasen - og ikke i de enkelte dokumenter.  Der er selvfølgelig tegninger og grundlæggende oplysninger der ikke skal ændres i.  Var det en ide at fx. lade alle de dokumenter ligge i fx .pdf format
Avatar billede tzinck Novice
07. oktober 2004 - 10:55 #6
jeg har tænkt mig at opbygge hovedparten af databasen selv - måske med lidt konsulentbistand til nogle dele.
Avatar billede a1a1 Novice
07. oktober 2004 - 10:56 #7
Hvormange medarbejdere skal bruge systemet (på engang)?
Avatar billede tzinck Novice
07. oktober 2004 - 11:02 #8
pt. ca. 50 medarbejdere - men nu er det jo ikke sådan at alle bruger systemet konstant - jeg forventer en forholdsvis lav trafik.  Mange vil ikke anvende det hver dag - og andre måske kun een el. få gange daglig.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2004 - 11:03 #9
Mit råd er at tænke jer godt om inden i går igang med en hjemmelavet
løsning. Det kan blive dyrt på langt sigt at vedligeholde.
Avatar billede a1a1 Novice
07. oktober 2004 - 11:05 #10
Når der er så mange medarbejdere så er det vel heller ikke meget at bruge 40.000 på en sql server licens. :o)
Avatar billede a1a1 Novice
07. oktober 2004 - 11:11 #11
arne_v, det er jo en simpel produkt database, og som du selv siger så er sådan noget som documentum sikkert dyrt, og hvis man skal have nogle ændringer i det bliver man sikkert nød til at bruge dyr konsulent bistand.
Avatar billede tzinck Novice
07. oktober 2004 - 11:15 #12
Jeg kender ikke budgettet endnu - det skal vi snakke om i morgen
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2004 - 11:18 #13
Documentum kan formentlig det som I skal bruge.

Jeg ved ikke hvad det koster. Men det er sikkert hunde dyrt.

Men det kan egenudvikling altså også godt være !

Hvis vi nu siger at der er en person som kommer til at bruge 10 timer om
ugen på at udvikle, forbedre, fejlfinde, undervise brugere, skrive
dokumentation etc. så er det over 10 år noget omkring 1 million kroner
er udgift.

Du kan naturligvis forudsætte at:
  - der ikke vil være fejl
  - at der ikke vil komme ønsker om nye features
  etc.
men ....

Så kan du selvfølgelig prøve at finde noget open source CMS f.eks. i
PHP, hvor tilretningerne kan laves som konfigurations ændringer og
så leve med de begrænsninger som det nu måtte have.
Avatar billede tzinck Novice
07. oktober 2004 - 11:20 #14
->arne_v Der er mange oplysninger, idet den skal indeholde forskellige produktionsoplysninger, tegninger, billeder, diagrammer, info om arbejdsgange, testresultater mv., men den er simpel på den måde at informationerne ikke skal arbejde sammen på kryds og tværs.  Eet varenummer kan ganske vist have forskellige versionsnumre A,B,C osv  men ellers er der ikke flere kunder, varenumre mv, der deler dokumenter
Avatar billede tzinck Novice
07. oktober 2004 - 11:33 #15
->arne_v jeg kan se det fornuftige i det du skriver - man kan måske for nemt blive blændet af prisen på kort sigt
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2004 - 23:40 #16
Et svar såfremt ...
Avatar billede tzinck Novice
12. oktober 2004 - 09:55 #17
Jeg kan se nu at det såvidt muligt bliver nødvendigt at registrere dataene i databasen fremfor at hæfte dokumenterne til databasen.  Spørgsmålet er hvor meget det er nødvendigt at gøre ud af normalisering ???

Findes der et godt (gratis) planlægningsværktøj til databaseudvikling ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 10:00 #18
Det at du vil gemme dokumenter i databasen fremfor kun link
til eksterne filer synes jeg ikke bør give anledning til
specielle normaliserings hensyn.

Det er en god ide at være på 3NF/BCNF, men det giver ofte
sig selv.

Med "planlægningsværktøj" mener du så et database design værktøj ?

FabForce DB Designer 4 er gratis og ganske udmærket (bruges primært
til MySQL men kan også bruges mod andre databaser).
Avatar billede tzinck Novice
12. oktober 2004 - 10:08 #19
ja, jeg mener et database design værktøj - jeg prøver at finde det.
Avatar billede tzinck Novice
12. oktober 2004 - 10:08 #20
Hvad med en skabelon til nogle overvejelser til kravsspecifikation - kan jeg finde sådan noget også ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 10:11 #21
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 10:13 #22
Find en bog omkring den metode i påtænker at bruge - der er uden tvivl
nogle anvendelige ting omkring det.

Men det afhænger altså af metoden.
Avatar billede tzinck Novice
12. oktober 2004 - 10:17 #23
-> arne_v Hvad mener du med metode ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 10:21 #24
SPU, UP, XP etc.

(Strutureret Program Udvikling, Unified Process, eXtreme Programming)
Avatar billede tzinck Novice
12. oktober 2004 - 10:23 #25
nå, der stod jeg af :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 10:36 #26
Det er forskellige måder at køre udviklings processen på.

Formen på kravene afhænger af udviklings processen.
Avatar billede tzinck Novice
12. oktober 2004 - 11:20 #27
Jeg kan ikke umiddelbart finde nogle fjernundervisnings kurser i MySQL - Vil jeg kunne bruge et kursus i Access til at lære MySQL ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 11:26 #28
Så tror jeg næsten lige så godt at du bare kunne gå i gang med MySQL og lære hen af vejen.

Men det undrer mig dog at der ikke kan findes noget for MySQL.
Avatar billede tzinck Novice
12. oktober 2004 - 11:36 #29
Kender du nogle gode lær-det-selv bøger om MySQL ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 11:47 #30
www.amazon.com har 773 hits på mysql i books

MySQL / Paul DuBois  har et meget godt ry

Jeg har selv MySQL Bible / Steve Suehring som er nogenlunde men absolut ikke super
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2004 - 11:47 #31
Men prøv selv og læs anmeldelserne på Amazon
Avatar billede tzinck Novice
12. oktober 2004 - 11:51 #32
Det er snart tid til at lukke denne del af processen - alle deltagere der vil have del i point bedes afvive et svar
Avatar billede a1a1 Novice
12. oktober 2004 - 16:54 #33
håber at du er blevet klogere ;o)
Avatar billede tzinck Novice
13. oktober 2004 - 13:21 #34
Jeg tror løsningen pt. bliver et PHP baseret CMS system på en Linux server - I første omgang dropper vi databasen - det bliver for omfattende og gevisten ved at lægge det i en avanceret database ser ud til at være minimas på nuværende tidspunkt - Vi bibeholder informationerne i dokunmenterne som i dag, men laver det som en del at et Intranet.

Tak for mange gode input.