Avatar billede vialli09 Praktikant
27. september 2004 - 13:02 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

køb af trådløs router/switch/accespoint

Har overvejet at købe en trådløs router/switch eller accesspoint og en adapter til min bærbar. For det første vil jeg høre, hvad foreskellen mellem en trådløs router/switch og et accesspoint? Fordele/ulemper?

Hvad er bedst som adapter til min bærbar? En USB- eller PCMCIA-adapter?

Min samlede max. pris er 1000 kr!
Avatar billede espersen Novice
27. september 2004 - 13:12 #1
læs evt. denne artikel om valg af trådløs hardware; http://www.eksperten.dk/artikler/121

Jeg ville tage en router med indbygget switch og accesspoint (Som foreslået) den sørger for at dele linien mellem dine maskiner

Her foreslår jeg en der kan klare både kabler OG trådløst.

Denne router er rigtig fin ; http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516

Med denne kan laptop'en forbindes via trådløs og den stationære kan fortsat benytte kabel (du kan jo lade routeren stå ved din stationære)

En af de 4 porte i routeren benyttes til den stationære - en anden kan eventuelt bruges til en printserver så alle kan printe via netværket.

Til USB-printer:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38702

Til Parrallel-printer:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=19748
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14145

NB : jeg har medtaget den del med en printserver, da det er et ønske der ofte dukker op, efter at man etablerer et lokalt netværk. Med en printserver kan man printe fra enhver af maskinerne. Ellers kan den selvfølgelig spares væk, hvilket betyder at printeren kobles til een maskine og tillades at den deles med øvrige maskiner på netværket - dette betyder dog at den PC så skal være tændt for at de øvrige brugere kan printe.
Avatar billede espersen Novice
27. september 2004 - 13:13 #2
Avatar billede vialli09 Praktikant
27. september 2004 - 13:27 #3
Har hørt at en usb-adapter er bedre end en PCMCIA- og PCI-adapter, passer det?
Avatar billede espersen Novice
27. september 2004 - 13:37 #4
det har jeg ikke lige hørt
Avatar billede vialli09 Praktikant
27. september 2004 - 13:39 #5
Synes ikke rigtig den artikel hjælper særlig meget. Men ellers tak for dine konkrete forslag. Er der ikke andre der har nogle erfaringer som de vil dele ud af?
Avatar billede clue Nybegynder
27. september 2004 - 17:06 #6
Uanset om du vælger en kombineret router/switch/accesspoint eller vil have enhederne hver for sig, så sørg for at vælge en 802.11G standard (G kan håndtere en båndbredde på 54Mps - 802.11B kun 11). Der er mange fabrikater, og det er svært at anbefale det ene frem for noget andet. Jeg ville nok tage et accespoint for sig selv og en router/firewall for sig selv. Det giver lidt større frihed til at placere accespunktet et optimalt sted i huset, hvor det giver den bedste dækning. Så kan du altid have routeren stående i nærheden af din PC og/eller ADSL forbindelse. Vær opmærksompå, at hvis der er en microbølgeovn igang i nærheden så DØR AL trådløs forbindelse inden for 802.11b/g standarden. Personlig har jeg haft god success med ZyAir accesspoints. Om det er USB eller PCI er ligegyldigt.
Avatar billede vialli09 Praktikant
28. september 2004 - 11:34 #7
Bor i en 2-værelset lejlighed, så dækningen burde ikke være noget problem. Hvad er fordelen ved at dele det op i accespoint og router, frem for at samle det i en?

Hvis man deler det op, kan man så bruge en ikke-trådløs router til formålet?
Avatar billede espersen Novice
28. september 2004 - 11:41 #8
ulempen ved at dele det op er at du skal betale ca. dobbelt så meget (2*500 kr.)
fordelen er een enhed at sætte sig ind i mht. opsætning / firewall.

Ja, hvis du har en alm. router med switch kan du bruge den og så koble et accesspoint til den.

Jeg bor i lejlighed i Århus C, og har 1-3 netværk som jeg kan se (så tænk / gør noget ved sikkerheden!) Så det med dækningen er ikke et problem for dig.
Avatar billede espersen Novice
28. september 2004 - 11:55 #9
hvis du vil bruge din gamle router (hvis du har sådan en) så vil jeg foreslå:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18513 (men som du kan se er prisen ca. den samme som den med indbygget router)
Avatar billede vialli09 Praktikant
28. september 2004 - 11:57 #10
Har denne router: http://www.smallnetbuilder.com/ProductGuides-Router-Details-ProdID-DI804.php , kan jeg så bare nøjes med et accesspoint og et PC-kort til min bærbar???
Avatar billede espersen Novice
28. september 2004 - 11:59 #11
ja ; og det er en fin router du har....

Du kan også tage et AP fra Dlink ; http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44900
Avatar billede espersen Novice
28. september 2004 - 12:09 #12
her er et Dlink kort til den bærbare : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37441

(hvis du vil holde dig til en stribe produkter fra samme leverandør)
Avatar billede vialli09 Praktikant
28. september 2004 - 12:11 #13
Tjaa, det er sådan set lige meget, for routeren og AP kommer alligevel til at stå et sted man ikke rigtig kan se det. Hvad med det her AP: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18513 , udover at det er billigere, så har det også fået en lidt bedre bedømmelse end det fra d-link...
Avatar billede vialli09 Praktikant
28. september 2004 - 12:14 #14
Det sidste PC-kort, jo kører 108 mbps, med det har vel ingen betydning, eller?
Avatar billede vialli09 Praktikant
28. september 2004 - 12:33 #15
Hvad med et bundle, er der nogen penge at spare der? Har fundet det her: http://www.comelectronics.dk/produkter.php?showkat=NETPROD7
Avatar billede espersen Novice
28. september 2004 - 13:29 #16
108 mbit er en Dlink-ting hvor de lidt kunstigt fordobler hastigheden

AP fra linksys er helt fin

kan ikke lige se at du sådan rigtig spare kr. ved det bundle - så hellere Linksys-routeren og et netkort til den bærbare.
Avatar billede vialli09 Praktikant
28. september 2004 - 21:41 #17
Har fået begrænset mig ned på følgende AP: http://www.edbpriser.dk/Compare.asp?Similar=true&Products=18513&Products=37317 , og følgende PC-kort: http://www.edbpriser.dk/Compare.asp?Similar=false&Products=18509&Products=38514&Products=37441

Men ved ikke lige hvad for nogen jeg skal vælge. Pris og kvaliteten af produktet(rækkevidde, sikkerhed, brugervenligheden osv.) er det der skal vælges ud fra.

Andre anbefalinger modtages gerne.
Avatar billede espersen Novice
28. september 2004 - 22:54 #18
de 3 du har kig på er alle gode mærker ; jeg ville Linksys.. (men har ikke noget specielt at påpege som gør den bedre)
Avatar billede vialli09 Praktikant
28. september 2004 - 23:22 #19
Er der så en speciel grund til at du synes Linksys? Har du selv gode erfaringer? eller er det bare en "kærlighed" til mærket(ligesom nogen er til AMD proccesorer og andre er til intel :)). Hvad m.h.t. AP, hvad synes du/i der???
Avatar billede espersen Novice
29. september 2004 - 09:13 #20
Linksys har jeg sat op et par gange ; det virker fint - og er en del af en større koncern, så der bør være support et godt stykke ud i fremtiden. Men de andre mærker er et ligeså godt køb. (bare hold dig fra noname alias dem man kan købe i Netto osv.)
Avatar billede vialli09 Praktikant
01. oktober 2004 - 13:45 #21
Vælger nok linksys AP og PC-kortet vælger jeg ud fra, hvor den samlede pris er billigst.

Kan du kort forklare hvordan routeren(ikke-trådløs), AP og computeren skal tilsluttes? evt. en tegning.
Avatar billede espersen Novice
01. oktober 2004 - 13:58 #22
vægstik -> Router -> AccessPoint -> Laptop

En PC der forbindes via alm. kabel sættes blot i routeren som hidtil.
Avatar billede vialli09 Praktikant
01. oktober 2004 - 14:28 #23
Kan det ikke lige så godt betale sig at købe den router du nævnte tidligere(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516) så man er fri for alle de enheder???
Avatar billede espersen Novice
01. oktober 2004 - 16:26 #24
jo !
Avatar billede vialli09 Praktikant
01. oktober 2004 - 18:25 #25
Det billigste bliver 925 kr. hos Getmore, er det ikke billigt nok for 54 mbit?
Avatar billede espersen Novice
01. oktober 2004 - 18:33 #26
jo det er fint - svært at finde billigere !

tjekkede lige 2 andre steder som også ligger i den billige ende - de var ikke billigere
Avatar billede vialli09 Praktikant
02. oktober 2004 - 01:03 #27
Synes lige jeg ville dele en andmeldelse af produkterne: http://www.tweak.dk/tests2.php?id=336
Avatar billede vialli09 Praktikant
01. november 2004 - 11:09 #28
Vender tilbage, når jeg engang får taget mig sammen til at købe de pågældende :). Ellers, tak for hjælpen