Avatar billede jannhomm Nybegynder
21. september 2004 - 15:05 Der er 16 kommentarer

opdel kolonne med SQL

Jeg har en adresse kolonne i en tabel. Adresse består af adressenavn, adressenr og evt dørside... hvor renser jeg denne kolonne så adressenr kommer i en anden tabel og dørside kommer i andre kolonner.
Avatar billede jannhomm Nybegynder
21. september 2004 - 15:06 #1
der skulle stå: hvordan renser jeg
Avatar billede jensen363 Forsker
21. september 2004 - 15:07 #2
Benyt Mid([Adresse],x,y) til at opdele strengen
Avatar billede jensen363 Forsker
21. september 2004 - 15:09 #3
Silly me ... virker naturligvis ikke i sådant et tilfælde ...

Adressenavn, er det altid i et ord ?
21. september 2004 - 15:10 #4
Hmm, det er lidt problematisk, da der formentlig ikke er nogen éntydig regel, som beskriver hvordan den skal splitte op.

En adresse som:
Nørre Voldgade 45 A, 2. tv

kan skrives på et utal af måder, hvilket gør det næsten umuligt at programmere en opdeling

Så mit bud er, at det ikke kan lade sig gørre. Med mindre, du er helt sikker på at adresserne følger bestemte regler.
Avatar billede jensen363 Forsker
21. september 2004 - 15:11 #5
Thomas > Hvis du giver fortabt, så gør jeg det også :O(
21. september 2004 - 15:13 #6
haha, det skal du nu ikke bare gøre ;o)

Var det navn, som skulle opsplittes i fornavn og efternavn, så var det intet problem, men adresser er for kompliceret.

Men var det ikke os 2, som havde diskussionen for et par uger siden?
Avatar billede jensen363 Forsker
21. september 2004 - 15:14 #7
Om hvad ?
21. september 2004 - 15:16 #8
om det samme (men det var det så nok ikke, når du ikke lige kan huske det)
Jeg mente bare, at det var dig, mig og Proaccess.

('diskussion' skal forstås på den hyggelige måde ;)
Avatar billede jensen363 Forsker
21. september 2004 - 15:18 #9
Har jo af og til mange hyggelige stunder herinde, så det er jo nok korrekt ... kan bare ikke lige errindre sammenhængen
Avatar billede mugs Novice
21. september 2004 - 20:10 #10
Det er korrekt som thomasjepsen skriver. Spørgsmålet har været oppe for måske 2-3 måneder siden med deltagelse af proaccess. Konklusionen dengang var, at det ikke kan lade sig gøre af netop den årsag som påpeges her:

At der ikke er nogen entydig regel for opdelingen.
Avatar billede mugs Novice
21. september 2004 - 20:13 #11
Avatar billede jensen363 Forsker
22. september 2004 - 07:17 #12
Pyha ... troede lige, at jeg havde fået alzheimers ... mente nok, at jeg ikke havde været blandet ind i en lignende sag c",)
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
24. september 2004 - 02:59 #13
Denne er måske LIDT simplere, fordi der "blot" skal isoleres 3 elementer (hvis jeg har forstået det ret): Adresse (som vist plejer at hedde vejnavn) + adressenr + dørside. Måske er Etage m.m. glemt, men kunne man få en liste over vejnavne, kunne adressenr. defineres til data frem til næste blank, og resten måtte så være dør-nr, ifølge oplægget. Hvis oplægget er upræcis, og spg er det samme som mugs skriver, er svaret selvfølgelig det samme. Måske skulle jannhomm på banen igen?
Avatar billede jannhomm Nybegynder
05. oktober 2004 - 17:18 #14
Der er ikke nogen orden i hvilke oplysninger der er med, så jeg
har smidt adresselinjen over i et excel ark og sammensat adresselinjen der.

vej    husnr    bogstav    etage    side    doer    postnr    by

=SAMMENKÆDNING(D2; HVIS(E2<>"";" ";);E2; HVIS(E2<>"";" ";); F2; HVIS(F2<>"";", ";); G2; HVIS(G2<>"";". ";); H2; HVIS(H2<>"";". ";); I2;)

derefter er den importeret tilbage igen til access. - dog kræver det lidt klippe klister, for excel modtager kun ca. 65000 linjer.
Avatar billede jannhomm Nybegynder
05. oktober 2004 - 17:20 #15
kan dette evt. skrives med en sql så er der 100 point fra mig!!
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2004 - 17:23 #16
Hvordan ser din importerede tabel ud, og hvordan burde den se ud?