Avatar billede teepee Nybegynder
16. september 2004 - 13:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Emne til afhandling

Hej med jer,

Jeg står og skal skrive afhandling på studiet (cand. merc. dat.), og vil gerne lave et laboratorie-eksperiment, der involverer Oracle databaser eller databaser generelt, men jeg savner et emne. Der skal jo helst være en eller anden form for forskning i det.

Jeg tænkte lidt på distribuerede ekspert systemer, men hvis jeg skal lave det som laboratorie-ekspriment, så skal jeg vist bruge mere end et halvt år på opgaven. Så jeg savner noget mindre, som ikke allerede er et standard/add on produkt til Oracle.

Har I nogle forslag?

Jeg tænkte også på at udvikle et system, der kan tage en produktions db og snitte den på tværs af alle data for at generere mindre datamængder til et testmiljø. Det savner mine kolleger og jeg ofte. En ganske hands-on opgave, som indeholder masser af meget tekniske detaljer, men hvor er forskningsværdien, som min vejleder nok vil spørge efter? Nysgerrighed om det kan lade sig gøre er vel ikke nok :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. september 2004 - 13:59 #1
Hvad med noget kapacitets/resource planlægning.

Hvis nu 5 samtidige brugere og 10000 records i databasen giver 20% CPU utililization
og svar tider på max. 2 sekunder på en 1 CPU box, hvilken CPU utilization og svar
tid vil man forvente med 500 samtidige brugere og 100 millioner records i databasen
på et 4 CPU system.

Det er ikke nemt at sige noget om.

Men der må både kunne opstilles nogle modeller og laves nogle praktiske
eksperiemnter.

Og det vil være nyttigt.
Avatar billede teepee Nybegynder
16. september 2004 - 14:11 #2
arne_v => Du har ganske ret i at emnet er interessant, især fordi det ville betyde at man på små maskiner kan simulere samme performance som drift systemer ved at skrue på nogle parametre. Der er vist noget der hedder Cassandra til Oracle, der snyder rækkeantallet via statistikkerne. Anyway, jeg tror ikke at min matematik er god nok til sådan et emne.... men super emne, alligevel.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2004 - 23:52 #3
Det myldrer ikke ligefrem ind med forslag ...
Avatar billede teepee Nybegynder
27. september 2004 - 09:10 #4
:-) Næh, det kan man ikke sige, men jer er selv kommet lidt videre. Jeg tror jeg vil skrive om tankerne bag, hvorledes man bør udtrække delmængder (subset) af produktionsdata til testmaskiner. Der findes en del løsninger på markedet, men det er lidt af en black-box hvilke beslutninger, der ligger bag løsningenerne. Det er jo ikke ligemeget hvilket subset man udtrækker, ligesom registerloven skal overholdes.
Avatar billede teepee Nybegynder
17. november 2004 - 14:47 #5
Lukker...