Avatar billede hornbech Praktikant
07. september 2004 - 16:02 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Valg af Digital kamera

Jeg skal til at ha et digital kamera, og jeg vil gerne høre jeres mening og have lidt råd.
Jeg har tængt på et 5 mega pixel kamera
Og i en prisklasse  i 2000-2500
Jeg har selv fundet 2 som jeg overvejer lidt
Et: Kodak CX7530 pris ca 2250
Et: HP Photosmart R707 pris ca 2400
Begge er jo med 5 mega pixel
Er der nogen der har nogle råd til mig eller har nogle erfaringer med nogle af disse.
Jeg helder måske mest til HP kameraet. Men Kodak Kameraet bruger almindelige AA genopladelige baterier, hvilke jeg ser som en fordel.

Med venlig hilsen
René
Avatar billede ferdinand.k Mester
07. september 2004 - 16:12 #2
Ellers er dette en mulighed:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=46180 koster 2500
Det er godt nok 4 megapixels, men det er et fedt kamera, med mange fede features. Kameraet er af go kvalitet og meget solidt. Derudover er det udstyret med alle manuelle funktioner, så alt kan indstilles manuelt, hvis dette skulle have interesse. Det bruger CF kort, hvilket er billige kort, samt AA batt. som du selv har foretrukket...
Avatar billede bleze Nybegynder
07. september 2004 - 16:56 #3
med mindre du skal lave plakater har du intet at bruge 5 mpixel til. Billederne fylder bare mere = du kan tage færre på et kort.
Personligt synes jeg at Ixus 400/430 tager kanon billeder og fylder ikke meget. De kan fås for omkring 2500 kr også.  De bruger dog deres eget batteri som dog holder til mange 100 billeder
Avatar billede perj Nybegynder
07. september 2004 - 17:13 #4
Højeste opløsning er altid en fordel. Når man f.eks. forstørrer et udsnit og derefter beskærer i et billedbeh. program, vil det altid være en fordel med højeste opløsning. Mit råd er derfor ALTID højeste opløsning, men ikke for enhver pris. Vurder hvad du skal bruge det til.
Avatar billede perj Nybegynder
07. september 2004 - 17:27 #5
Her er et link til en der ved en masse om MegaPixels, opløsning, DPI, med mere. God læsestof hvis du skal købe nyt kamera, og især når du ved hvad du skal bruge det til.
http://www.fotoportal.dk/artikler/oplosning.aspx
Avatar billede jimmy_riis Nybegynder
07. september 2004 - 21:50 #6
hej du, personligt hælder jeg mest til Canons modeller. de har en fremragende optik der virkelig gengiver de mest fancy farver optimalt. desuden en nem menu at navigere i. deres modeller på 5 megapixel er desværre nok oppe i 3500 +/-.
men vigtigt er også at zoomen er stor og optisk, ikke digital da det forvrænger. de har modeller både med alm batterier og lithiom batterier. derudover er det en idé at kigge på typen af hukommelseskort, CF kort er billigst og har man en mp3 afspiller eller en PDA er det fornuftigt at stile efter samme format som disse. Held & lykke
Avatar billede hornbech Praktikant
08. september 2004 - 14:31 #7
Jeg har nu droppet hp kameraet,
Og mit endelige valg bliver mellem
Kodak CX7530, Canon PowerShot A85 eller Canon PowerShot A95
Men jeg helder stadig mest til Kodak. Jeg ved ikke helt hvorfor jeg skulle vælge Canon.
JEg har tjekket med priser på SD og CF kort og de ligger stort set i samme prisklasse
Avatar billede bleze Nybegynder
08. september 2004 - 22:28 #8
Kodak er i mine øjne lege cams. Jeg ville vælge mærker som Canon, Olympus eller Nikon hvis det skal være mere seriøst...
Avatar billede hornbech Praktikant
09. september 2004 - 14:16 #9
bleze: Hvad er det der gør at du synes at Kodak er et lege kamera, du må ha nogle erfaringer siden du siger dette. Jeg mener jo at mere ukendte mærker som Medion, SiPix, Trust m.m er lege cams.
Kodak er so en af de mærker der laver deres egne objektiver hvis jeg ikke tager fejl.
Jeg har læst nogle et par anmeldelser af Canon hvor folk f.eks har mange problemer med indendørs fotos, hvor der slet ikke kan focuceres eller billderne bliver mørke
Avatar billede bleze Nybegynder
09. september 2004 - 14:37 #10
jeg placerer Kodak sammen med Medion og de andre. Faktum er at de nok er en mellem ting.

det bedste review site jeg kender er www.dpreview.com  der kan du læse om de forskellige cams meget grundigt.  personligt har jeg aldrig oplevet nogen problemer, ud over rødøjne (det er der jo en god grund til), med canon og kender mange der har det
Avatar billede hornbech Praktikant
10. september 2004 - 16:08 #11
Ok Nu har jeg droppet Kodak, har bestemt mig for et Canon.
Men jeg er stadig i tvivl om det skal være et Canon PowerShot A85 eller Canon PowerShot A95
Der er ca 1000 kr. til forskel, og sådan som jeg forstår det så er den eneste forskel at A95 har en flip skærm og har 5 mega pixel hvor A85 har 4
Men jeg vil vel ikke kunne se nogen rigtig forskel på billederne på disse to med bare 1 mega pixel til forskel
Avatar billede jimmy_riis Nybegynder
10. september 2004 - 16:21 #12
Den eneste forskel du ser med billeder taget med flere pixels, er at billedet af natur er væsentlig større og mindre forvrænget størrelsen taget i betragtning. Flipskærmen er god idet at man kan holde kameraet længere/skævere væk kroppen og stadig kan se hvad man laver. desuden kan flipskærmen flippes ud og vendes en ½ omgang for beskyttelse.