Avatar billede wannabe-geek Nybegynder
03. september 2004 - 09:44 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk fejl - tabte data?

Jeg har en IBM Thinkpad, som er stået af. Der var XP på systemet og nu har jeg ikke mulighed for at logge på maskinen i nogen form for modes - normal mode eller safe mode ... hvordan jeg end prøver at komme på, ender jeg med en blå skærm med en masse uforståelig snak og eneste valgmulighed er en hård genstart af maskinen.

Jeg har ikke forsøgt mig med en DOS-adgang til maskinen, men har hørt lidt om, at det måske er vejen frem ... nogle gode tips og tricks? Aner ikke, hvordan man gør den slags, så detaljerede tips vil blive højt skattet!

Jeg har forsøgt mig med at pille hard-disken ud og putte den i et eksternt kabinet, linket med USB til en anden PC. Det virker til dels. Jeg får adgang til en del forskellige foldere, bl.a. en folder med billeder, som jeg havde liggende i roden af c-drevet. Til gengæld kan jeg ikke finde et eneste af mine Word-dokumenter eller andre af de filer, som jeg havde gemt under min bruger-profil i XP. Jeg kan under folderen Documents and Settings se tre forskellige bruger-profiler (All Users, Guests og PC Administrator), men har ikke adgang til PC Administrator. Højre-klikker jeg på den, ser det ud til, at der ingen filer eller foldere er i den mappe ...

Er alt tabt? Eller er der måske stadig en redning for det ton af dokumenter jeg havde på den og som jeg selvfølgelig ikke har en back-up kopi af?!
Avatar billede jpvj Nybegynder
03. september 2004 - 09:48 #1
Nej du skal blot overtage ejerskabet til folderen - så har du fuld adgang.
Avatar billede jpvj Nybegynder
03. september 2004 - 09:49 #2
Avatar billede tubber Juniormester
03. september 2004 - 09:50 #3
Når du har den på den anden PC med USB skal du chekke rettighederne på de mapper du ikke kan komme i, det vil være nemmest at tilgå den fra en windows2000.

Du skal højreklikke på mappen Administator og sige enskaber, der inde skal du vælge security og så tilføje alle brugere og give fuld rettighed......

En anden løsning kunne være at boote på din winxp cd, og så vælge ny install når den har scannet systemet finder den din gamle win og spørger om du vil reparere den - det siger du ja til så genindlæses alle systemfiler og de fleste drivere, alle programmer vil stadig kunne bruges......

/Tubber
Avatar billede jpvj Nybegynder
03. september 2004 - 09:53 #4
tubber> Du kan ikke sætte rettigheder på en mappe, med mindre du ejer mappen eller har fulde rettigheder, og det har man pr. definition ikke på en anden maskine (med mindre begge har været en del af et domæne).

Læs evt. om ACL og file/folder rettigheder hvis du vil vide mere..
Avatar billede tubber Juniormester
03. september 2004 - 09:55 #5
Jeg har haft gjort sådan, men det var godt nok i forbindelse med noget med rettigheder i IIS, så du har nok ret......

Men vil dog stadig stå ved det kan hjælpe med en repair :)
Avatar billede jpvj Nybegynder
03. september 2004 - 09:58 #6
Mht. repair så bevares alle brugerkonti, dvs. SID for alle brugere er de samme og dermed passer de fortsat til alle ACL's.

Så det er fuldstændig korrekt :-)
Avatar billede wannabe-geek Nybegynder
03. september 2004 - 11:14 #7
Hej JP,

GENIALT!!! Alt lå der lige til at fiske ud efter at jeg havde overtaget ejerskabet på mappen. Du er en helt fra det virkelige liv! Tak for hjælpen. :o)