Avatar billede larsjv Nybegynder
29. august 2004 - 21:32 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Gem feltværdi ud fra beregnet felt

Hej!

Jeg har en formular med et beregnet felt (beregnetultimo). Kan man gemme værdien fra feltet i et andet felt (ultimo). Jeg er godt klar over at det kan gøres i VB, men det er ikke det jeg er interesseret i.
Avatar billede mugs Novice
29. august 2004 - 21:35 #1
Me.ultimo = Me.beregnetultimo
29. august 2004 - 21:36 #2
Hvis du ikke vil gøre det vha VBA (eller en makro), så er det ikke muligt at kopiere værdien fysisk over i et andet felt.

Hvorfor vil du ikke bruge VBA?
Avatar billede mugs Novice
29. august 2004 - 21:38 #3
Og hvad er formålet med at have 2 felter med samme værdi? Det giver jo redundante data.
Avatar billede larsjv Nybegynder
29. august 2004 - 21:43 #4
Hvor skal jeg indsætte det?
Avatar billede mugs Novice
29. august 2004 - 21:47 #5
F.eks i beregnetultimo i BeforeUpdate, men der er flere steder du kan indsætte det, og uden at kende din db er det vanskeligt at give et endegyldigt svar.
Avatar billede larsjv Nybegynder
29. august 2004 - 21:48 #6
Jeg vil godt bruge VBA, men det var for at slippe for at lave hændelser ved lukning osv. Jeg kan ikke gennemskue om man kan lave beregninger på et tabelfelt i en formular
Avatar billede mugs Novice
29. august 2004 - 21:51 #7
Du kan sagtens lave beregninger i en Formular:

Msgbox (Felt1 * felt2) / 5

eller:

Me.ultimo = Me.beregnetultimo / 2
Avatar billede nih Novice
29. august 2004 - 21:56 #8
Hvad med at lave beregningen i en forespørgsel. Så er det beregnede felt også tilgængeligt i rapporter og andre formularer.

I din foresp:
Ultimo: [felt1]*[felt2]

det skal indsættes i en tom 'celle' øverst i foresp. gitteret

Niels
Avatar billede mugs Novice
29. august 2004 - 22:00 #9
Hej Niels

Jeg er helt enig. Beregningerne bør "ligge så langt tilbage" i db som muligt. Men det turde jeg ikke foreslå på nuværende tidspunkt, og slet ikke når brugeren indledte med at sige, at denne ikke er interesseret i en VBA-løsning. Og nu er vi ovre i noget SQL-noget :o)
Avatar billede nih Novice
29. august 2004 - 22:05 #10
Hej Mugs

Der stod ikke noget om SQL :)
Desuden ved vi ikke hvad formålet med at kopiere beregningen til et felt er. Hvis det er for at have den i en rapport også er det ikke optimalt at kopiere på formular niveau.

Niels
Avatar billede mugs Novice
29. august 2004 - 22:08 #11
Niels -> Helt enig. Se min kommentar 21:38:50
Avatar billede larsjv Nybegynder
29. august 2004 - 22:42 #12
Tak for hjælpen! Som Nih sagde, skulle beregningen i en forespørgsel! Læg et svar nih, så du kan få dine points.
Avatar billede nih Novice
29. august 2004 - 22:44 #13
.
Avatar billede larsjv Nybegynder
29. august 2004 - 22:53 #14
Tak!