Avatar billede creationzone Nybegynder
27. august 2004 - 06:26 Der er 6 kommentarer

Problem med mailservern login

Hej

Jeg har et kæmpe problem med en mailserver på min debian server.
Jeg har nu i 1 uge forsøgt at sætte mailserveren op ved hjælp af denne guide: http://workaround.org/articles/ispmail-sarge/

Jeg indrømmer blankt at det er første gang jeg har fingrene i en mailserver, men det er temmelig vigtigt at den kommer op hurtigt da det er til en side der lægges ud i næste uge.

Jeg er nu kommet så langt at jeg har lavet en bruger og prøver at logge ind via IMAP. Men jeg får bare en Login Failed når jeg prøver. Og jeg har tjekket at det er rigtige brugernavn og password.

I min mail.err kan jeg bare se følgende: Aug 26 18:06:46 localhost imaplogin: LOGIN FAILED, ip=[::ffff:80.161.0.231]

Nogle der har nogle ideer til hvad der kan være galt? Jeg er ved at blive desperat!
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. august 2004 - 10:47 #1
Tjaa brugerne har sikkert ikke adgang til deres home/maildir !
Måske kan det også skyldes user/pass

har du kontrolleret det ?

du kan evt teste med

telnet localhost imap
Avatar billede creationzone Nybegynder
28. august 2004 - 09:41 #2
Altså, så vidt jeg selv kan se så bliver brugerens mail lagt i /home/vmail, og jeg har kørt

groupadd -g 5000 vmail
useradd -g vmail -u 5000 vmail -d /home/vmail -m

men ved ikke om det er det... Hvordan kontrollere jeg det ellers?

Har prøvet telnet localhost imap men får . NO Login failed
Avatar billede scz Nybegynder
07. september 2004 - 12:18 #3
Ehhm, bruger du IPv6 da ::ffff:80.161.0.231 er en IPv6 IP addy. Prøv at se om du ikke kan tvinge den til at køre IPv4, hvis det da altså ikke er et IPv6 project du har gang i :)
Avatar billede creationzone Nybegynder
08. september 2004 - 06:13 #4
Hvordan tvinger jeg den til at kører IPv4.. det er ikke noget jeg rigtig ved noget om, så jeg ville være taknemmelig hvis du lige kunne forklare mig hvordan, eller evt. havde et link..
Avatar billede scz Nybegynder
08. september 2004 - 14:54 #5
Jeg har ikke fundet ud af det endnu, er ved at sætte mig ind i ipv6 til linux, hvis det havde være. Men du har sikkert compilede din kernel med IPv6 support.

Men du kan evt. prøve at skrive 'ifconfig eth0 del ::ffff:80:161:0:231/64' Der ved "sletter" du din IPv6 IP addy.
Avatar billede rednex Nybegynder
28. oktober 2004 - 18:43 #6
Det ligner en Courier IMAPd du har kørende der. Den kører IKKE IPv6 selvom det godt kunne se sådan ud. Min egen Courier IMAPd/POPd skriver også IP adresserne på den måde selvom den ikke kører skyggen af IPv6. Så det er altså ikke det der er problemet.

Har du prøvet at sætte den til at logge mere (debug) ? Login failed kan jo skyldes en million ting... I version 3.0.8 (Debian Sarge) gøres det ved at sætte DEBUG_LOGIN=1 eller DEBUG_LOGIN=2 (logger også passwords) i /etc/courier/imapd.

Husk at du skal have installeret courier-authmysql pakken for at kunne checke op imod en MySQL database. Check MySQL loggen for at se om forespøgslen når igennem til databasen...