Avatar billede simona Nybegynder
22. august 2004 - 19:10 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Opgradering fra 8.6 til 9.1 med problemer, hjælp!

Jeg har længe arbejdet på Mac OS 8.6 og det har fungeret fint intil videre.
Nu melder den at der er et alvorligt diskproblem (som jeg har prøvet at fixe med Diskførstehjælp, men den kan ikke fixe det) jeg tænkte derfor at det måske var et tegn til at jeg skal til at benytte mig af min Update CD (som jeg har haft liggende længe.

Lige nu er problemet at jeg ikke kan få maskinen til at starte op fra Cd'en. Jeg holder C-tasten nede under opstart, men det er den vist ligeglad med. Nogen bud på hvad jeg kan/skal gøre?

Så et spørgsmål: Når jeg opgraderer fra 8.6 til 9.1, sletter det så mine programmer mm?

Mange hilsner og jeg håber at der findes nogen lige nu! :o)
Avatar billede egonspock Seniormester
22. august 2004 - 19:22 #1
Det er ikke godt at du har et diskproblem, som diskførstehjælp ikke kan fikse. Det vil muligvis give dig problemer i OS9 også.

Normalt vil du blot installere en ny systemmappe, eller opdatere den eksisterende, så alle dine programmer etc. forbliver intakt, men vil du af med diskfejlen, skal du nok enten have fat i Diskwarrior eller formattere harddisken.

Kan du i øvrigt vælge cd'en i Startdisk-kontrolpanelet? Det kunne godt være et batteri, der mangler at blive skiftet.
Avatar billede simona Nybegynder
22. august 2004 - 19:27 #2
Ja jeg kan godt vælge cd'en via "Startup Disk". Er det så vejen frem eller syntes du jeg skal formattere maskinen?

Hvis jeg skal formattere maskinen, kunne du så ikke være så sød at fortælle mig hvordan?

Jeg skal lige sige at jeg jo kun sidder med en 9.1 UPDATE
Avatar billede egonspock Seniormester
22. august 2004 - 19:35 #3
hvis du kun har en 9.1 update, er det slet ikke sikkert at du kan installere den, da den formentlig kræver en 9.0-systemmappe at opdatere, og da du ikke har sådan en er det ikke sikkert at det vil virke overhovedet. På den anden side set, kan du roligt forsøge at installere 9.1 uden at gøre andet, men jeg er som sagt bange for at du ikke kommer nogen vegne.
Avatar billede egonspock Seniormester
22. august 2004 - 19:36 #4
Hvad er det i øvrigt for et diskproblem, der ikke kan løses?
Avatar billede simona Nybegynder
22. august 2004 - 19:40 #5
Jeg kører lige Diskførsthjælp igen, så skal jeg fortælle dig hvad den siger!
Avatar billede simona Nybegynder
22. august 2004 - 19:41 #6
Den rapporterer følgende:

Problem: MountCheck fandt alvorlige fejl
Avatar billede egonspock Seniormester
22. august 2004 - 19:48 #7
uf, det lyder som en grim en. Kan du starte fra OS9.1-CD'en? Hvis du kan, kan du køre diskførstehjælp derfra. Det er godt nok et skud ud i tågen, men et forsøg værd.

Har du mulighed for at lave en backup af dine filer, for jeg er bange for at du snart løber ind i alvorlige diskproblemer, når du har den slags fejl.
Avatar billede simona Nybegynder
22. august 2004 - 19:50 #8
Jeg har brændt alle de filer ned som jeg gerne vil gemme.

Nej, som jeg har skrevet tidligere, så kan jeg netop ikke starte op fra cd'en. Det er det som jeg ikke forstår!

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede simona Nybegynder
22. august 2004 - 19:56 #9
og som du sikkert kan læse dig til, så er jeg ikke så skarp i det her. Sig til hvis hjælpen koster flere points. Vil hellere gøre det her ordentligt end at fedte med points - så bare sig til hvis du vurderer at det kommer til at tage længere tid end 100 point kan "købe".

Jeg har lige prøvet at sætte en disk 8.6 i og her vil maskinen gerne starte op! Hmmmm....
Avatar billede egonspock Seniormester
22. august 2004 - 19:57 #10
Prøv så at vælge cd'en i startdisk og genstart, så burde du starte fra den :-) Rart at høre at du har backup :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
22. august 2004 - 20:01 #11
hvilken Mac er det i øvrigt?
Avatar billede simona Nybegynder
22. august 2004 - 20:02 #12
Det har jeg gjort! :o)

Hvad så nu??? Hvad skal jeg gøre???
Avatar billede simona Nybegynder
22. august 2004 - 20:03 #13
Det er en G3 - en god gammel ven! ;)
Avatar billede egonspock Seniormester
22. august 2004 - 20:06 #14
Så prøv at bruge diskførstehjælp til at reparere harddisken derfra. Det er en lidt nyere udgave end den du har i 8.6, så der er en lille mulighed for at den kan reparere det der er galt.
Avatar billede simona Nybegynder
22. august 2004 - 20:11 #15
Ok, prøver! :o)
Avatar billede simona Nybegynder
22. august 2004 - 20:27 #16
Nope, den kan ikke reparere den! :o(

Hvad så nu, skal jeg slette hele lortet og reinstallere systemet?
Avatar billede simona Nybegynder
22. august 2004 - 20:32 #17
Jeg har startet op på cd'en og har klikket på "Drive Setup" og den "tilbyder" mig at "This disk can be intialised"... er det, det samme som at den skal formatteres?
Avatar billede simona Nybegynder
22. august 2004 - 20:39 #18
Okay, jeg er gået igang! HÅber du er her når der opstår (endnu en omgang) tvivl *G*
Avatar billede egonspock Seniormester
22. august 2004 - 21:31 #19
hehe, held og lykke med det. Ja, nu har du sat den i gang med at formatere. Så skal du bare installere enten OS8.6 eller 9 igen :-)
Avatar billede simona Nybegynder
22. august 2004 - 23:54 #20
:O(

Det er helt i ged!!

Hvor skal jeg dog begynde? Jo, jeg har formatteret disken, reinstalleret til system 8.5.1 og ville derefter opgradere til 8.6
Men når jeg gør det, siger disken at den ikke kan opgradere da systemet skal være amerikansk-engelsk eller internationalt-engelsk.
Jeg fatter ikke en meter da jeg jo (i tidernes morgen) allerede har brugt disse system cd'er før.
Så nu sidder jeg i en situation hvor jeg har en maskine med system 8.5.1 og prøver så derfra at komme på nettet (i håb om at jeg vil kunne downloade en eller anden form for opgradering): Jeg går ind under TCP/IP og prøver at sætte den til at kunne komme på nettet, men kan ikke finde ud af det. Jeg har bredbånd og skriver lige nu fra min pc som blot er sat til automatisk at hente IP mm... På Mac'en beder den om flere oplysninger som jeg ikke sidder inde med.

Egonspock, kan du hjælpe mig videre herfra? (PLEASE)
Avatar billede egonspock Seniormester
23. august 2004 - 00:39 #21
Så er det med at grave den gamle viden frem. Lidt underligt at du ikke kan opgradere til 8.6, men det må vi finde en vej udenom. Men skidt, 8.5.1 er ikke det allerværste der kunne hænde din maskine :-)
Det er muligt at det nemmeste for dig er at bruge internet setup assistant, som ligger i en folder, der hedder Assistants eller assistenter eller sådan noget i din harddisk. Jeg mener at huske at den spørger om de rigtige ting for at du kan komme på nettet. Måske når du kun halvt igennem, men så fortæl hvad du har gjort og hvad du mangler.
Jeg mindes i øvrigt at der var en irriterende ting med Appletalk, som "stjæler" netværksforbindelsen over Ethernet. Prøv lige at tjekke det først, og slå appletalk fra, skulle det være sat til.
Avatar billede egonspock Seniormester
23. august 2004 - 01:06 #22
Her er linket til diverse opdateringer i hvert fald: http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Danish/Macintosh/System/
Jeg kan ikke finde min 8.6-cd nu, så jeg kan se om der er noget, man skal være på vagt overfor. Det kunne være at der er en speciel mappe til den danske installer? Selve opdateringen fylder ca. 36 MB, så der er plads til nogle stykker på en cd-skive.
Avatar billede simona Nybegynder
23. august 2004 - 08:33 #23
Hej igen

Nu er det lykkes mig at komme online. Jeg har været inde på det link du giver mig> Opdateringen virkede dog ikke da den stadig melder: "amerikansk-engelsk eller internationalt-engelsk"
Så går jeg tilbage til siden og henter den version der hedder English-International, og så melder den at den desværre kræver US-english eller US-international!

Er der ikke en her som kan hjælpe mig????

Status er pt:
Sidder med Mac som har
Mac OS B1-8.5.1
Kan godt komme på nettet (dog med et keyboard som ikke fungere optiamlt ... af uvisse grunde) :o(

Jeg vil minimum kære med system 8.6 som jeg HAR cd på, men som sagt, kan ikke få lov til at installere den
Avatar billede egonspock Seniormester
23. august 2004 - 21:09 #24
Det lyder godt nok lidt syret. Jeg går ud fra at din 8.5.1 er på dansk? Grunden til at keyboardet ikke virker optimalt er sikkert at det opfører sig som et amerikansk tastatur. Prøv at gå igennem alle kontrolpaneler, hvor der er internationale opsætningsmuligheder, tastatur, dato og tid, generelt, og få stillet det hele om til dansk. Prøv derefter at opgradere med den danske 8.6 igen. Og hvis det ikke virker, så prøv English-North American i stedet http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/English-North_American/Macintosh/System/Mac_OS_8.6_Update/
Jeg kan godt forstå at Apple er gået væk fra de sprog-specifikke installationer med OSX, for det er da okkult det her. Måske skal du have nulstillet PRAM'men, i øvrigt. Ved opstart holder du æble-alt-p-r nede og lader den "bonge" 5-6 gange inden du giver slip (Jeg mener at man også kan gøre den øvelse på G3'erne), eller måske bare have genopbygget skrivebordet.
Avatar billede egonspock Seniormester
23. august 2004 - 23:08 #25
Er du kommet videre?
Avatar billede simona Nybegynder
24. august 2004 - 09:36 #26
Hej Egonspock

Nej jeg er ikke kommet videre før nu hvor du er her igen (Dejligt!)
Jeg har fået styr på keyboardet - det var som du sagde. Tak for det!

Jeg vil nu prøve med det link du har sat ind her!
Håber du er her når jeg vender tilbage! :o)
Avatar billede simona Nybegynder
24. august 2004 - 09:59 #27
Hej igen

Nu har jeg hentet den version ned som du forslår. Heller ikke den vil installere sig.
Mac OS Install, siger følgende:

>>A US Enghlish or Internation ENglish version of System Software is required to install this update on volume "untitled". Please check your configuration.<<

Jeg skal tjekke min konfiguration, men hvordan gør jeg det og hvor? Eller hvad betyder denne melding?
Det lader til at uanset hvilken opdatering jeg henter ned, så siger den det samme. Meget underligt!
Avatar billede simona Nybegynder
24. august 2004 - 10:05 #28
Jeg kan oplyse følgende om Mac OS 8.5.1 cd'en.

Der findes 2 Installerings ikoner. Jeg kan vælge imellem en som blot hedder "Mac OS Install" og jeg kan vælge en anden som hedder "Power Macintosh G3 Install (UK)".
Kan desværre ikke huske hvilken en af dem jeg installerede, og aner ikke hvordan jeg finder ud af det.

Kan du bruge disse supplerende oplysninger til noget?
Avatar billede simona Nybegynder
24. august 2004 - 13:26 #29
Okay prøve lige igen. Har lige skrevet en lang afhandling, men den kom åbenbart ikke med her!

Jeg har nu fået det hele til at køre. Det hele = kører nu med system 8.6

Jeg reainstallerede systemt med "Power Macintosh G3 Install (UK)".
Jeg gik ind på dine links og kiggede mig lidt omkring. Her lykkedes det mig at opdatere 8.5.1. til 8.6 via denne her: http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/English-British/Macintosh/System/Mac_OS_8.6_Update/

Det var altså English-British der skulle til!

Dog kan jeg konstatere at English-British er det eneste sted herinde (http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/) hvor man ikke kan opdatere systemet højere end til 8.6
Under de andre versioner, ville jeg kunne opdatere helt op til 9.2.1
Mærkeligt at det ikke kan lade sig gøre med den English-British version!

Nå men tak for Hjælpen egonspock. Jeg fik ikke min maskine op og køre 9.1, men jeg fik den i live igen, så det er bedre end ingenting. HVIS du pludselig skulle få en genial idé til hvordan jeg kommer op og køre minimum 9.1, så sig endelig til!
Avatar billede egonspock Seniormester
24. august 2004 - 17:47 #30
Hej Simona,
Det var rigtigt rart at høre at du fik den op og køre igen. Grunden til at den sidste version af British-English er 8.6 er vist at Apple ikke syntes at det kunne betale sig at lave udgaven, da man jo havde et par andre engelske versioner også. Jeg mener også at der skete noget lignende med australs-engelsk.
Jeg tror i øvrigt stadig ikke at det er muligt at opgradere til 9.x.x uden en OS9 installations-CD, og at din 9.1-cd ikke vil være i stand til at opgradere andet end 9.0.x.
Det bedste ved denne omgang var vel at du fik ryddet din diskfejl af vejen, for den kunne godt komme til at gøre ondt på et velvalgt tidspunkt, så intet skidt om din reinstallation af 8.6!
Har du husket at installere fontfikseren? Jeg mener at huske at 8.6 var kendt for at give font-problemer, som et lille program kunne afhjælpe.
Avatar billede simona Nybegynder
24. august 2004 - 17:55 #31
Hej igen :o)

Nææ, den har jeg ikke installeret (hvis jeg har, så har det ikke være med vilje). Kan du fortælle mig hvor jeg kan finde den?
Avatar billede egonspock Seniormester
24. august 2004 - 18:39 #32
Nu ved jeg ikke om den virker på dit system ;-), men her er den: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60444
Ellers kan du finde en fra Alsoft, der også virker her: http://www.alsoft.com/AskAl/download.html
Der er en liste over mulige downloads, og fra den vælger du corrupt FOND fixer.