Avatar billede erik8085 Nybegynder
20. august 2004 - 16:37 Der er 11 kommentarer

Lister med borgere på flere telefoner

Jeg skal besøge ca 100 borgere ca. 2 gange pr. uge.
Der er 11 andre personer der skal besøge tilsvarende antal borgere.
Listen af borgere der skal besøges ændrer sig hele tiden.
Og Navne, adresser, telefonnumre samt andre små-oplysninger ændrer sig også hele tiden.

Vil gerne lave et program således at jeg slår de gældende navne, adresser, telefonnumre m.m. op på telefonen netop på min rute.
Tilsvarende på de andres ruter.
Det er nødvendigt at der kan ringes til borgeren fra programmet.

Har nu genemset de første 120 sider i "Beginning Wap, Wml & WmlScript", det er som om der er en mur mellem eget wapprogram og det indbyggede nummeropkald som alle mobiltelefoner har.

Er der nogen der ved hvordan jeg  kan starte en opringning inde fra en wap applikation hvor telefonnummer er valgt inde i wap applikationen.

hilsen 8085
Avatar billede janegil Nybegynder
21. august 2004 - 17:14 #1
WAP har en protokoll for denslags: WTAI. Fx
<a href="wtai://wp/mc;+298318305" title="Call us">+298 31 83 05</a>
(Se ekspempel på http://landsbank.fo/index.wml)

Men få telefoner støtter WTAI, dere skal nok kjøpe nye telefoner...
Avatar billede erik8085 Nybegynder
21. august 2004 - 18:45 #2
Tak. Jeg prøver at finde noget om WTAI.
Det lyder fælt at det kun er få telefoner der understøtter.
Det er trods alt en telefon man har i hånden.
Ved du hvordan det forholder sig med java: j2me ell. lignende ?
Avatar billede erik8085 Nybegynder
21. august 2004 - 18:56 #3
hej janegil
der er selvfølgelig en finte i dit svar...
det er jo telefonen det er galt med og ikke wap eller evt. java.

erik 8085
Avatar billede janegil Nybegynder
23. august 2004 - 11:31 #4
Vel, det er mye galt med WTAI. For det første er det en WAP-spesifikk protokoll, lenker til telefoner burde være generelt anvendelige i HTML og hvord du nå ellers måtte lyste.

For det andre bestemmer en WTAI-lenke om nummeret skal brukes eller lagres, det burde brukeren selv avgjøre, lenken burde bare angi navn og nummer.

Det vil alltid være noe 'galt' med de fleste telefoner. Men det har gått bemerkelsesverdig lang tid, uten at WTAI-støtte har blitt standard.
Avatar billede erik8085 Nybegynder
23. august 2004 - 14:04 #5
Fandt denne på internet:

http://www.informit.com/articles/article.asp?p=22182&seqNum=4

Den ser lidt interessant ud. De skriver at nokia 6310 (med dens browser) skulle wære brugbar, det var vist i år 2001.
Avatar billede erik8085 Nybegynder
25. august 2004 - 11:02 #6
Dette virker:

var res = WTAPublic.makeCall("12345678");

fra en nokia 6610 og sansyligvis også fra en nokia 6310.
6610 var udstyret med wap 1.2.1

Et gæt er at WTA og "WTAbrowser" er med fra wap 1.2 og fremover !

Savner parametre som angiver hvormange gange der skal ringes eller hvornår den skal give op i det hele taget.

Hvor jeg kan læse om de indre hemmeligheder i wap protokollerne ???

erik8085
Avatar billede janegil Nybegynder
25. august 2004 - 12:15 #8
"hvormange gange der skal ringes" ?

Det bestemmer du vel selv? Jeg mener, så snart oppkallet er initiert, så skal da mennesket overta kontrollen? For WTA kan jo ikke snakke med kunden din, kan den? Så du trykker på det røde telefonrøret når du gir opp.
Avatar billede erik8085 Nybegynder
25. august 2004 - 16:32 #9
Skal bruge noget mere tid på denne http adresse.
Der er flere interessante ting i den.

Ja, du har ret, man skal jo alligevel lytte til opkaldtonen, så det spiller nok ingen rolle at kalde igen eller afbryde.
Hvis der er tiltænkt at virke sådan.

Hvis du har en mobiltelefon med wap så prøv følgende link:

1. www.innovate-it.dk/er.wml
2. markér det viste tlfnr.
3. tryk på ok tasten (løft røret tasten)

Så skulle min tlf ringe her.

erik8085
Avatar billede erik8085 Nybegynder
25. august 2004 - 16:39 #10
Jeg har tidligere acepteret et svar.
Skal jeg blive ved med at acceptere...

det antydes ovenfor i en orangefarvet teksbox med indholdet:

Dit spørgsmål er besvaret, og du bedes derfor acceptere de svar som passer til dit spørgsmål og afvise de forkerte.
Avatar billede janegil Nybegynder
25. august 2004 - 17:02 #11
Ikke stress med aksepteringen for min del.

Det er jo penere å få avsluttet spørsmålet, men gi det tid - det er sikkert et eller annet nytt på eksperten som ikke riktig virker...