Avatar billede tazco Nybegynder
17. august 2004 - 07:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gode råd til nybegynder

Hej Ekspertpanel

Jeg står overfor den glædelige udfordring, at jeg skal have fundet et digital kamera. Jeg ved ikke specielt meget om det, men har efterhånden læst mig lidt frem til lidt af hvert. Jeg søger et kamera i prisklassen omkring 2000,- Lige umiddelbart er jeg faldet for Nikon Coolpix 3700 til ca. 1800,-. Det virker som et solidt kamera med mange gode features, 3,2 MP, makrolinse og den slags. Nogen der har nogle erfaringer med dette kamera, eller som har et bedre alternativ?

På forhånd tak.

/Taz
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. august 2004 - 07:59 #1
Kik forbi sitet http:/www.dpreview.com det er en guldgruppe for digital fotografering og valg af cameraer. Gode fora du kan sammenligne cameraer og få råd af erfarne fotografer og andre
Avatar billede tubber Juniormester
17. august 2004 - 08:13 #2
Du kan også hente oplysninger ved at gå ned i din lokale fotohandler, dog skal du ikke gå i merlin, fona eller fredgaard eller lignende, de ved ikke nok om det du skal ha fat i.......

Hvis det skal være til lidt mere professionelt brug skal du hører efter sådan noget som:
Opløsning
Lukketid på linsen
Fokusering
Zoom (både digital og optisk, kan ikke huske om det er digital eller optisk der ikke må være højere end 3)

Nikon, Kodak og Canon skulle efter sigende være dem der levere de kameraer med den bedste optik samt bedste lukketider......men det er jo så også en anden prisklasse :)
Avatar billede tubber Juniormester
17. august 2004 - 08:13 #3
eller kanon link buffer :)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
17. august 2004 - 08:30 #4
Lad mig sige at Nikon står for mig som et fabrikat der er kendt for kvalitet, jeg tror ikke at de var klar til den digitale verden fordi der er mange andre der er bedre lige nu.
Kig på Canon, Fujifilm evt. Minolta jeg bruger selv Olympus E-20
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. august 2004 - 20:56 #5
tubber > Jeg kommer lige til at spille "jeg ved bedre", håber det er ok. ;o)

"Lukketid på linsen" - Lukker mekanismen sidder i selve kamerahuset (har ikke noget med linsen at gøre) og styrer hvor lang tid filmen/chippen bliver belyst. Det er (som du sikkert mener) rart at have et kamera med et bredt lukkertids-spektrum.

Mht. zoom, så findes der flere kameraer med en udmærket zoom over de 3 gange, mens "digital zoom" er komplet ubrugelig til de fleste formål. ("Digital zoom" er ikke en "rigtig" zoom, - billedet bliver bare forstørret x antal gange og derefter beskåret så man tror der er zoomet lækkert ind)

Nikon og Canon er blandt de allerbedste, mens Kodak slet ikke er i samme "liga". Derimod er Olympus, Konica/Minolta, Pentax og til dels Sony mærker der laver super kameraer, også i den billige ende.

Håber ikke det lød alt for "foto-smart" ;o)

Mvh. le_bon
Avatar billede tubber Juniormester
17. august 2004 - 21:39 #6
ja ved det godt le bon det gik lidt hurtigt....hehe
optikken skulle ha en linie for sig selv :)
Avatar billede le_bon Nybegynder
18. august 2004 - 10:04 #7
;o)